Y
Jag testade att måla lite falurödfärg på den torra numera nästan färglösa magasin-väggen och det såg ju fint ut när det precis var pålagd. Några minuter sedan märktes det inte ens en kluörskillnad.
10 målningar fick jag göra innan det upplevdes som att jag målat, något som skulle bli väldigt dyrt om jag skulle göra så med hela byggnaden.

Är det meningen att jag ska blanda i väldigt mycket vatten eller rentav vattna väggen innan så den är mättad? *svagt minne att folk pratat om det*

Går det att få falurödfärg att ha samma pigga kulör som när den inte har torkat?
 
Redigerat:
Det finns ju ljusröd Falu Rödfärg.

Använder du rätt pensel?

Minnet du har av att vattna väggen är väl (tror jag) att man måste borsta rent väggen på ett eller annat sätt innan man målar för att den nya färgen ska fästa. Det kan man göra med piassavakvasten lämpligtvis, men jag har sett tips om att duscha väggen först också. Det ska dock torka innan man målar.
 
Vid grundning ska du späda med 15–20 % vatten enligt burken. Grundning är väl dels för att mätta sugande ytor och dels för att få bra fäste, så att späda färgen låter väl inte alls som en särskilt dum idé. Jag har också läst tipset att väta trät och måla innan det är riktigt torrt, för att det då skulle ge en jämnare sugning. Ingen erfarenhet av det dock.
 
Falu rödfärg ska ju också nästan arbetas in i trät (även om färgen inte kommer sugas in särskilt långt), men om du har en ojämn yta så gäller det att nästan borsta in färgen med penseln för att det ska täcka bra.

Och vad jag förstår ska den helst ligga tunt och måste åldras mellan skikten, så 10 styrkningar kan ge ett för tjockt lager som kan komma att flagna.
 
Har aldrig målat faluröfärg mer än 2 gånger. Vid ny eller om målning. Solsidor brukar vara sämre så där kan man få måla 2 gånger vid om målning. Är rekommenderat att spä ut den vid 1 strykning. Risken är att målar man fler gånger så blir det för tjockt. Du ska nog prova att lägga på mer färg när du målar.
 
Y
Har pensel för/av faluröd.
Borstade bara av lite halvhjärtat. Ytan var rätt fin så behövdes inte så mycket förarbete.

Kan nog ha gjort det förtjockt för stod och beundra hur slätt och fint det blev, lite plastigt intryck. Sprickor och annat borta.

Sen kan jag varit solblind också för nu under kvällen så tycker jag den fläcken ser rätt okej ut.. Men under förutsättningen att jag isf får fortsätta med 10 lager. hehe

Funderat på den ljusröda. Tyckte det provet var finare men jag skulle åkt på att betala leveransfrakten själv vilket lät dyrt.

Jag hade i en skvätt anti mögelmedel vilket gjorde den blöt nog att jag inte vågade hälla i vatten också.

--

Funderar lite på om jag skulle köpa en biltema-spruta och sprutmåla med vattenspädd lösning så blir det både snabbt och utspätt.
 
Redigerat:
M
Yrrol, vilket antimögel valde du?
 
Yrrol skrev:
10 målningar fick jag göra innan det upplevdes som att jag målat, något som skulle bli väldigt dyrt om jag skulle göra så med hela byggnaden.
Någonting verkar väldigt fel! Menar du att du målade tio lager färg, alltså ett lager, därefter torka, lager två, torka, och så vidare?

Redan efter första strykningen brukar huset se nymålat ut. Strykning två uppfattar jag mest som för att fixa där man missat och ge längre hållbarhet. Jag har nog på riktigt slitna och utsatta ytor någon gång målat med tre strykningar, men då känns det nästan lite överarbetat.

Krävs det tio strykningar misstänker jag fel på färgen.
 
Yrrol skrev:
Kan nog ha gjort det förtjockt för stod och beundra hur slätt och fint det blev, lite plastigt intryck. Sprickor och annat borta.
.

Du har målat på ett för tok för tjockt lager:confused: Helt emot slamfärgens funktion..

Det kommer att krackelera på nolltid

Det ska inte försvinna något i panelens ytstruktur överhuvudtaget...

Du ska späda första strykningen med 30% vatten och verkligen jobba in färgen i ett så tunt lager att det precis täcker ytan, lager två likadant men där kan det gå med outspädd färg.

En fråga, du rörde väl om ordentligt och väl i hinken innan du började?
Slamfärg separerar kraftigt när den står, den kan jämföras med tomatpure när den är omrörd.
 
Redigerat:
TorpAnders skrev:
Du har målat på ett för tok för tjockt lager:confused: Helt emot slamfärgens funktion..

Det kommer att krackelera på nolltid

Det ska inte försvinna något i panelens ytstruktur överhuvudtaget...

Du ska späda första strykningen med 30% vatten och verkligen jobba in färgen i ett så tunt lager att det precis täcker ytan, lager två likadant men där kan det gå med outspädd färg.

En fråga, du rörde väl om ordentligt och väl i hinken innan du började?
Slamfärg separerar kraftigt när den står, den kan jämföras med tomatpure när den är omrörd.
Jag håller helt och fullt med om allt ovan men jag förstår inte hur det kan medföra: "Några minuter sedan märktes det inte ens en kluörskillnad. 10 målningar fick jag göra innan det upplevdes som att jag målat".

Ja möjligen då om färgen inte rörts om. Då är det ju nästan som att måla med vatten. Men då borde det inte blivit såhär: "slätt och fint det blev, lite plastigt intryck. Sprickor och annat borta".

Skumt. :confused:
 
Hur länge lät du första strykningen torka innan du gick på nästa?

Vad gäller sprutmålning så tror jag inte det är en god ide. Då lägger sig färgen bara ovanpå. Med pensel jobbar du för att pigmenten ska kila in sig mellan träfibrerna.
 
När det gäller att röra om färgen så är det ganska jobbigt och tidskrävande för hand. Jag rekommenderar starkt en färgomrörare och att man kör tillräckligt länge för att färgen ska vara helt slät och klumpfri. Något liknande denna brukar funka bra:
fargror.gif
 
Är panelen sågad eller hyvlad? På hyvlat är det svårt med slamfärg, åtminstone är det min erfarenhet.
 
TorpAnders skrev:
...den kan jämföras med tomatpure när den är omrörd.
Låter tjockt. Skulle nog säga filmjölk när vi nu är inne på matliknelser. :)
Håller med om att det låter som dåligt omrörd färg. Rödfärgen täcker i princip helt på första strykningen.
 
Y
Micke64 skrev:
Yrrol, vilket antimögel valde du?
bensalkonklorid. Kommer nog låta bli detta i den andra hinken. Dels rädslan att få något på sig, sen att det kanske blir nyansskillnader om jag inte blandar likadant.


TorpAnders skrev:
En fråga, du rörde väl om ordentligt och väl i hinken innan du började?
Slamfärg separerar kraftigt när den står, den kan jämföras med tomatpure när den är omrörd.
Nja jag stod och vevade runt en stund tills det blev relativt flytande. Lite klumpar i ärtstorlek var det.


Sommartorparn skrev:
Hur länge lät du första strykningen torka innan du gick på nästa?
penslade en blank yta som fick torka helt innan nästa omgång.


mlkjhr skrev:
Typ av panel?
Vet inte om det är sågat eller hyvlat. Det är gamla bondgårdsbyggnader. Ganska slät och väldigt torr. färgfritt på flera zoner. Och just igår låg solen på och var väl nästan varmaste dagen denna sommaren, kanske inte till min fördel.

Tror den är sprutmålad sistgång.



Men jag får köra på 30% vatten. En färgvisp till maskin. Och max 2 svep
då.... Hum...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.