Hej!

Jag jobbar som styrelsemedlem, just börjar o har inte tidigare erfarenhet. Ansvarar för bl.a fakturorna som kommer till oss. För länge sedan har 2 borättsägare(radhus) klagat på kyla nere i källarplan o föreningen satt då in ett vardera element. Källarplanen räknas inte som boyta utan endast som källare, men de flesta har inrett på olika sätt, badrum, arbetsrum, tvättstuga osv. Nu vet jag inte hur kallt de hade innan och jag vet inte heller vilken temp man förväntar sig i en källare.

Nu 8 år senare så vill dessa 2 ha betalat för den elen elementen förbrukat, dvs ca totalt 10.000kr per bostad. Jag känner inte till varför efterkravet är så sent, kanske en tabbe från styrelsen, men om inte, kan man kräva betalt så många år senare? (hädan efter kommer elkostnaden det lösas på annat sätt) Skall sägas också vi har vatten-raddisar i boytorna.

Det är egentligen 2 frågor, efterkravet av ersättning och om man har "rätt" till en varm källare ?
Jag skriver inte för att klaga utan för att veta hur man gör, ifall resterande 20 radhus får nys om detta och kräver värme i källaren osv.:S
 
Hör inte den här frågan hemma under rubriken "Juridik"?

För övrigt en intressant fråga. Rimligtvis bör man inte som ägare av bostadsrätt eller hyresgäst kunna sätta in el-element och i efterhand kräva föreningen resp hyresvärden. Att så lång tid har gått innan de säger ifrån är skumt men jag vet inte vad det har för betydelse. Hoppas att nån som vet bättre ser tråden och kan svara.
 
Om det är bostadsrätter får dom väl ta hand om det själv. Fakturera kostnad för elementen till dom istället. Det är ju ingen hyresrätt dom bor i där man ringer hyresvärden när det inte funkar. Jag kan ju ha fel med det låter helt galet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.