Hej,

Vår thujahäck har drabbats av mängder med kottar. Ska man ta bort dem eller bara låta dem vara? Är de farliga för buskarna?

Fult är det ivarjefall. 😞
 
  • Thujahäck med många bruna kottar bland gröna grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I naturen handlar det om att överleva för att reproducera sig och föra arten vidare, barrträden blommar inte men bildar kottar för sin överlevnad 😏

Din häck har alltså inte "drabbats" av något farligt utan fullgör sin elementära uppgift i livet, att föra arten vidare. Vissa år kan man se en onormalt stor produktion av kottar på en del barrträd. Det är en reaktion på att trädet/busken året innan varit utsatt för stress, växten tror helt enkelt att den skall dö och sätter igång att producera mängder med frön . Detta sker nästa säsong så om dina tujor har en extrem fröproduktion i vår har den utsatts för något i fjol, kanske torka,

Sommaren 2018 drabbades Europa av en enorm torka. Det satte igång saker i naturen som vi sällan eller aldrig upplevt tidigare.
Min trädgård, inklusive hela skogen där vi bodde täcktes av ett vitt fluff som jag aldrig sett förut. Inte enbart min trädgård drabbades utan många platser i hela Europa.
Det visade sig att asparna känt sig hotade av torkan sommaren 2018 och våren 2019 började de producera frön i enorma mängder, det såg ut som om naturen var täckt med sockervadd.

En bild från min trädgård i maj 2019.

Trädgårdsmark täckt av vitt fröfluff från aspbarr, vilket liknar sockervadd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Maalox
Tack för insiktsfullt inlägg, detta hade jag ingen koll på!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
@Abies koreana beskrev fint vad som händer/orsakar frösättning. Jag är själv mycket orolig för min stora, fina ask. Askskottsjukan härjar i området och de flesta askar har blivit angripna och dött de senaste tio åren. Man ser vilka som skall dö i närtid för de sätter stora ruskor med frön - ett par år senare står träden som stora skelett.
Min egen ask satte ett mindre antal fröruskor för ett par år sedan - men återhämtade sig lyckligtvis. Faran är dock inte över ännu och jag lever på hoppet.

Under mina 24 år i min förra trädgårds stora Brabanthäck satte den frö någon enstaka gång. Nu ska ju TS's häck klippas och då försvinner ju kottarna och häcken blir fin igen. Och den kommer inte att dö!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Ok, tack för svar. Då känner jag mig lugnare. 😀
 
Vår blodbok skapade samma vita fluff året efter torkan 2018.

När det gäller kottarna är mitt tips att ta de för hand året de är gröna. Har de väl torkat är de omöjliga att få bort. Det är lite terapijobb att plocka de gröna skotten men det blir otroligt mycket bättre året därpå. Jag tycker kottarna hindrar tillväxten med så håll rent så långt man orkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.