Blir lite orolig.. Om det på husföretagets hemsida står att de gör en kostnadsfri ritning kan de väl inte sen komma och kräva pengar för den om man sen väljer att ta ett annat företags hus? Alla vill ju sälja sina hus. Ringer och stressar på som galna. Någon som vet ?
 
Ringer de och stressar på för att de vill ha betalt menar du?

Nej, om ni inte har avtalat någonting annat, och det står att de gör ritningar kostnadsfritt så kan de inte kräva betalt. Men det är ju inte troligt att ni får använda de där ritningarna till att bygga med ett annat företag.
 
En kostnadsfri ritning är väl ändå en kostnadsfri ritning? Det finns mig veterligen inga skydd på planskisser då flera husföretag kan ha så gott som identiska planskisser. Du kan sitta lugn i båten och blir de alldeles för obstinata kan du ju alltid be dem stämma dig, ingen fara jag tror inte att de har något att komma med. Jag hoppas ju dock inte att det är konstruktíonsritningar vi talar om i det här fallet.
 
Micki skrev:
Blir lite orolig.. Om det på husföretagets hemsida står att de gör en kostnadsfri ritning kan de väl inte sen komma och kräva pengar för den om man sen väljer att ta ett annat företags hus? Alla vill ju sälja sina hus. Ringer och stressar på som galna. Någon som vet ?
Jag tar det från början; Såg att vissa skriver på sin hemsida att de kostnadsfritt ritar ett hus efter att ha "tittat på tomt (kartan..)" och efter våra önskemål. Nåväl fick iallafall ett ritningsförslag från en hustillverkare men blev inge vidare imponerad och lite fundersam på vad de kan åstadkomma egentligen. Tänkte prova med en annan ( GH) och har visat en bild på ett hus som vi gillar. Då sa han att han skulle fråga deras arkitekt om ett förslag. ( Har inte fått det än) Nu undrar jag, är man då tvingad att betala för tiden de lagt ner även om man inte tycker om det ? Den förste blev lite stött när jag sa att vi inte tyckte om det som de kommit med förslag på. Nu ringer de och tjatar om att man ska komma vidare, lite trött blir man. Man har väl rätt att jämföra.
 
Nej, om de sagt att de ska komma med kostnadsfritt förslag så behöver du inte betala. Har du varit tydlig med att du inte är intresserad?
 
jon_h skrev:
Nej, om de sagt att de ska komma med kostnadsfritt förslag så behöver du inte betala. Har du varit tydlig med att du inte är intresserad?
Har väl inte riktigt sagt det ännu, ska kolla lev.deklarationer och jämföra med den andra först innan vi säger good-bye.
 
Var ärlig emot dom och säg att du nu jämför fler tillverkare och att du återkommer när du bestämt dig. Sedan kan de säkert göra om ritningen till något du vill ha.
Kan vara bra vid prisdiskusion om du sedan väljer dom också. Dom kan inte kräva pengar av dig!

Såg i forumet där vi kan ställa frågor till hustillverkare att någon frågade om de kunde bygga en nämd modell som en annan hustillverkare hade i sin katalog. Svaret blev att man inte fick ta andras modeller men att de skulle ringa kontoret.
Självklart kan man ta vilka planritningar som helst till vem som helst bara man inte talar om var den kom ifrån. Det fick de säker höra när de ringde men de kan ju inte gå ut och säga det öppet.
 
cian skrev:
Var ärlig emot dom och säg att du nu jämför fler tillverkare och att du återkommer när du bestämt dig. Sedan kan de säkert göra om ritningen till något du vill ha.
Kan vara bra vid prisdiskusion om du sedan väljer dom också. Dom kan inte kräva pengar av dig!

Såg i forumet där vi kan ställa frågor till hustillverkare att någon frågade om de kunde bygga en nämd modell som en annan hustillverkare hade i sin katalog. Svaret blev att man inte fick ta andras modeller men att de skulle ringa kontoret.
Självklart kan man ta vilka planritningar som helst till vem som helst bara man inte talar om var den kom ifrån. Det fick de säker höra när de ringde men de kan ju inte gå ut och säga det öppet.
Tack för de goda råden. !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.