Så har vi fått kostnadsförslag för värmesystemet. Som allt annat blev det en liten chock. Hade räknat med absolut max 100 000:- men rörfirman räknar med 120 000:-.

Förutsättningar:
Torp som byggs till med 24 kvm byggyta, 48 kvm boyta, 1,5-plan - dock med lågt i tak och snedtak där uppe. Huset värms idag med ett järnrörssystem med kökspanna utan ackumulering. Fem radiatorer finns i det gamla huset. Ingjuten golvvärme i tillbyggnaden och två radiatorer till ovanvåningen.

Ska göras:

1. Installera 750 l acktank i tillbyggnaden, 2 vv-slingor och en solslinga, 6 kW elpatron (Dalatanken).

2. Koppla på bef. kökspanna till acktanken i tillbyggnaden. Laddomat osv. Nytt expansionskärl ovanför kökspannan. Ny cirk. pump.

3. Två nya kompaktradiatorer till övervåningen på tillbyggnaden med rördragningar.

4. Installera två shuntgrupper, en för golvvärme och en för radiatorsystemet. Utegivare.

5. Sätta in termostater på de fem gamla radiatorerna.

6. Vattenledning till tvättmaskin samt blandare vid bänk i tvättrum i till byggnaden.

Verkar det rimligt? OM vi dessutom byter kökspannan när vi ändå har loss den och köper solvärmeanläggning närmar vi oss 200 tkr för ett tämligen enkelt värmesystem. Kvadratmeterkostnaden för vårt lilla tillbygge vågar jag inte längre räkna på - det är löjligt högt. Iofs går både VVS och el in i gamla byggnaden men ändå...  :(
 
Låter jätte dyrt!!

Det är ju mer än vad jag betalade för min vedanläggning.
En veckas jobb var det
 
Mmm precis så jag tänkte - jämförde med installation av en modern vedanläggning (vilket vi inte har utrymme för).

Har räknat på materialkostnaden - räknade 16750:- för tanken med slingor och övriga specade poster i offerten hämtade jag priser från dinvvsbutik.se. Jag kommer inte upp i ens 40 000 kr! Var finns de övriga 80 000? Iofs saknar specen poster för rören, laddomat, givare och lite annat. Men ändå... Arbetskostnad / antal timmar / timkostnad finns inte med. Givetvis - som vanligt så snart man gör försöker göra affärer med hantverkare  >:( Sånt funkar bara för hantverkare, aldrig i h-vete att kunder i någon annan bransch skulle acceptera det.

Suck. Några andra kommentarer/synpunkter på kostnadsförslaget?
 
Jag är övertygad om att att arbete på löpande räkning lönar sig i många fall, även i detta. Vägrar hantverkaren så är det en indikation på att han försökt blåsa Dig på det fasta priset. Om man kör på löpande räkning tycker jag man ska komma överens om hur många resor som ska göras, och vad de kostar, hur jobbet ska göras (i ett sträck eller hatta hit och dit från olika jobb). Min erfarenhet är att speciellt rörmokare åker och köper grejer ett par gånger om dagen ("shit, jag har ingen rörtång i bilen..."). Är man sen på plats och kan kolla timmarna så ser jag ingen anledning att inte ta det på löpande räkning. Det är väl skäligt att betala för den tid det tar, varken för mer eller mindre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.