Hej,
Vi ska gjuta igen en krypgrund i ett stenhus. Huset är utgrävt och det är nu bara sand i botten. Vi har fått ett prisförslag från en byggare och jag undrar om det är ett rimligt pris helt enkelt. Ytan är ca 55m2 och består av en sammanhängande förstuga och storstuga. Detta är vad han anser behövs (el och VVS kommer ju på detta):

Dubbelisolerat betonggolv
Stålglättning i samband med gjutning
Avjämning med sloda och laser
Betong II C 25/30 (K30) std i bjälklag (pump/roterbil)
Armeringsnät Nps500 N6150 i platta på mark
Isolering Exp.(EPS)skiva tj=100, 30 kPa falsad
Isolering Exp.(EPS)skiva tj=50, 30 kPa
Dräneringslager av tvättad makadam tj<150 (UE)
Tg manuell avjämning vid återfyllning med grus/makadam

Och priset är 50000 kr.

Är detta rimligt tycker ni som vet!
 
Ingen som har en något att säga om detta...?
 
Jag håller på med liknande jobb. Ska fylla igen krypgrund (makadam, 300 mm cellplast, 80 mm betong med golvvärme), men för oss tillkommer rivning av gammalt golvbjälklag samt urstädning av grunden /vacumsugning av fickor mellan bergshällar. Vi har 124 kvm, så det är lite mer. Vi räknar med att jobbet kommer att landa på drygt 300 000 och även här tillkommer vvs och el.

Så svaret på din fråga, ja priset låter rimligt i mina lekmannaöron med tanke på att rivning är klart och att ytan är betydligt mindre än vår.

Men det kan ju skilja på mycket på sånt som hur lätt det är att komma fram till huset med betongbil, om bärande konstruktioner behöver pallas upp etc....
 
Det tycker jag låter som ett bra pris, förutsatt att arbetet är inkluderat.

Jag gjorde samma manöver för snart ett år sedan fast i mindre skala, 26 m²:
11 ton tvättad makadam utlagt med Disab-bil, 200 mm EPS och på toppen 80 mm stålfiberbetong. Passade på att lägga in 16 mm golvvärmerör också (trots att vi har direktel idag...). Drog av med regel mot rör, slodade och glättade själv.

Summa sumarum 22 tusen + eget arbete.

Så 50 tusen för att få dubbla ytan gjord, hade jag inte tvekat en sekund på!
 
Om arbetet är inkluderat så låter det som ett bra pris.

Vi gjorde detta i vårt hus förra hösten. Vi har 160 m2 i botten plan och vi rev ut golvbjälklaget, kärrade in 120 ton grus, isolerade 300 mm och gjöt 100 platta med flytbetong. Rivning, kärrning av grus och isolering var krävande arbete men flytbetongen var mycket lätt att arbeta med, rekommenderas! Materialet gick på dryga 100' + 25' för VVS + eget arbete
 
Fredha skrev:
Materialet gick på dryga 100' + 25' för VVS + eget arbete
Fredha,
Intressant att höra! De 25' för VVS, vad gjorde ni själva där och vad köpte ni in? Och hur mycket VVS rörde det sig om?

(Nyfiken eftersom jag bara grovkalkylerat på VVS-posten för vårt projekt än så länge)
 
kayakerboy

Jag var lite för snabb när jag skrev 25' för VVS. Vi gjorde allt arbete med grus, isolering och platta själva men tog hjälp med rörmokeriet.

25000 kr betalade vi för nytt inkommande vatten, vattenledningar (rör i rör) inne i huset till kök och tvättstuga, avlopp för kök, tvättstuga, badrum, groventre mm samt golvvärmeslang för badrum. Priset inkluderar material och arbete.

Värmesystemet (rör i rör) för radiatorsystem låg i en annan offert (tillsammans med radiatorer, vp och två borrhål på 160 m) så jag har inte koll på vad kostnaden för det som gjöts in i plattan var.
 
Priset är med arbete och allt, så vi kör på det.

Tack för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.