Har märkt att många undrar vad byggfelsförsäkringen egentligen kostar. Det gjorde jag också fram till idag när jag fick offerten från Bostadsgaranti.

Beräknat på en produktionskostnad på 2 362 000 kr (exklusive mark) får vi betala en premie på 21 391 kronor. Det avser alltså endast byggfelsförsäkringen, inte färdigställandeskydd. Tyvärr har jag inte hunnit ta in offerter från fler bolag för att jämföra, kommer nog inte att göra det heller eftersom vi snart börjar bygga och jag fått intrycket av att Bostadsgaranti är billigast.

Jag vet inte vilka parametrar utöver produktionskostnaden som påverkar premiens storlek, men vårt hus är ett suterränghus på ca 200 kvm med ett vidbyggt garage på 36 kvm. Inget eget arbete att tala om.

Det vore kanske intressant om fler kunde meddela vad de får betala för premier?
 
Jag tycker att det låter högt ändå. En del försäkringbolag ger både byggfel- och färdigställandeförsäkring för c:a 10 papp till. Kanske är färdigställandeförsäkringen billigare?
Vill inte ge några närmare exempel dock.

mvh
David
 
Jag har inte kollat upp vad färdigställandeskyddet kostar om man tar det genom en försäkring. Jag kan dock tänka mig att den försäkringen är billigare eftersom den bara måste täcka 10% av produktionskostnaden.

(Vi kommer att lösa den delen genom en bankgaranti från byggfirmans bank, och för det får byggarna, och i slutändan vi, betala 2 000 - 3 000 kr.)

David, har du också uppfattningen att Bostadsgaranti generellt är billigast? Inte för att det spelar någon större roll längre, vi har tecknat försäkringen och markarbetena påbörjas till veckan. Vore nästan jobbigt att höra nu att ett annat bolag är billigare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.