För skojs skull har jag tagit in offert på olika täljstensugnar från 2 st tillverkare. Tulikivi och NunnaUuni.

Jag har jämfört priset på stenmassan. Alltså vad de olika ugnarna kostar per kg sten i förhållande till investerad 1000 lapp.

Tror att sådan jämförelse är ganska rättvis då det huvudsakligen är vikten på ugnen som är avgörande vid en investering.

Helt klart är att NunnuUuni är betydligt dyrare än Tulikivi. Tvärtom mot vad jag har fått höra.

Ex. NunnuUuni Wilma 6 väger 1860 kg. (78 100)

Tulikivi TU 2200/1 väger 2200 kg. (63 750)

Nunna är här hela 45 % dyrare per kg sten investering.

Fler jämförelser har gjorts och alla talar samma språk. Nunna är DYRT!

I min beräkning har jag inkluderat kostnad för ugn + montering. Tulikivi uppger alltid monteringskostnad för sig och ugnen för sig. Nunna vill alltid inkludera det i samma pris!!?? Man kan ju undra vart deras nettomarginalvinst ligger? De påstår att det tar 1 arbetsdag att mura en ugn. Stenmaterialet skall av kunden vara inburet i det rum som är aktuellt minst en dag innan installationen. Alltså borde montören ha minimala kostnader. Lite murbruk och timmar. SNACKA OM högt timpris där!

Kul jämförelse bara.
 
hmmm jag som trott att Tullikivi var den dyraste :-/
 
Har fått uppgifter fr Nunna att beroende på ugn så varierar självklart priset på montering! De tar i snitt mellan 10- 14000 :- för att montera en ugn på en dag!!!

Tulikivi tar mellan 5-7000 :- för samma arbete!

Plus att alltså massapriset per kg sten är mellan 15-45 % dyrare hos Nunna!

Varför denna enligt mig stora skillnad!?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.