Hej!

Jag sitter och försöker knåpa ihop en kalkyl för en timmerstuga på 250 m2 i de svenska fjällen (Härjedalen) och behöver lite prisunderlag och hoppas att ni kan hjälpa mig med lite riktpriser. Berätta gärna vad ni har betalat för era arbeten, i hur stora lokaler det är, hur avancerade installationerna är och om ni gjort något eget arbete. Tipsa mig gärna vad man som lekman med tummen på rätt ställe kan göra själv.

Grund:
Schaktning och markförberedelser - beroende på markförhållandena.
Gjutning - ca 1000 kr per m2?

El:
Installationskostnad?


VVS:

Golvvärme + elpanna eller elrediatorer är alternativen. Vad kan jag räkna med för installationskostnader och driftskostnader? Finns det riktpriser på vad det kostar att värma upp ett hus per m2 med de olika alternativen?

Ventilation - mekanisk frånluft. Installationskostnad?

Badrum och dusch? - 1 badrum med dusch och toalett och en toalett - enklast möjliga standard.

Jag förstår att mina frågor är ungefär som att fråga vad en bil kostar - mellan 100 000 och 5 000 000 kan svaret bli, men jag är glad för alla indikationer jag kan få. Räkna alla priser inkl moms.

En annan fundering jag har är huruvida det går att spara pengar genom att handla material i andra länder, borde ju finnas pengar att spara. Någon som har erfarenheter av tex tyskland, baltikum eller polen? Pris- och kvalitetsskillnader?
 
Oj, ja det var svåra frågor du ställer. Jag ska försöka svar så gott jag kan. Observera att mitt hus inte byggts ännu och därför kan det halta lite. Men jag har gjort relativt mycket efterforskningar.

Grund:
Schaktning och markförberedelser - beroende på markförhållandena.
Gjutning - ca 1000 kr per m2?

Detta är som du säger helt beroende på markförhållandena. Omöjligt att ge ett svar här. Gjutningen kan stämma 1000-1500:-/m2 brukar man säga. Beror lite på utförandet med isolering mm.

El:
Installationskostnad?

Också mycket svårt att bedöma, för det kan ju kosta hur mycket som helst. Med din yta skulle jag tippa på att du hamnar lite över 100.000:- med en någorlunda återhållsam installation.

VVS:
Golvvärme + elpanna eller elrediatorer är alternativen. Vad kan jag räkna med för installationskostnader och driftskostnader? Finns det riktpriser på vad det kostar att värma upp ett hus per m2 med de olika alternativen?

En grov tumregel säger att ett nybyggt hus ska klara sig med ca 100KWh/m2 och år. Nu ligger ditt hus i fjällen och jag vet inte om du ska bo där året runt eller bara på vinter, sommar och om du ska kallställa under den tid du inte är där. Dessa frågor är givetvis avgörande då du ska välja uppvärmning. Med din stora yta gissar jag att huset ska användas året runt och utgår ifrån det. Om vi säger att 100KWh/m2 gäller även i fjällen så bör du installera golvvärme alt vattenradiatorer. Som värmekälla bör du titta på värmepumpar eller möjligtvis pellets. Frånluftsvärmepump skulle jag säga blir för klent till det sora huset så du bör kika på jordvärme elelr bergvärme om det går, eller annars pelletspanna. Du kan också välja en frånluftsvärmepump men får räkna med hög drift då det blir som en elpanna med lite återvinning. Installationskostnaderna för de olika alternativen är svåra att säga säkert, men jag gör en liten grov uppskattning.
1. Bergvärme ca 150.000:- med borrhål
2. Jordvärme ca 100.000 om du lägger slangen själv
3. Pelletspanna ca 100.000-150.000 beroende på hur du kan göra med förråd, skorsten mm.
4. Frånluftsvärmepump 50.0000-75.000:- beroende på vilken pump du väljer.
5. Kombinerad frånluft/jordvärme ca 70.000-100.000 beroende på om du kan lägga slang själv.

Ventilation - mekanisk frånluft. Installationskostnad?
I ett hus av den storleken måste du ha någon form av återvinning. Väljer du frånluftsvärmepump så har du frånluftsventilation med återvinning. I övriga fall jord/berg/pellets värme måste du ha FTX ventilation, till och frånluft med återvinning. Denna FTX blir dyrare att installera, mer ventilationsrör, värmeväxlare.

Badrum och dusch? - 1 badrum med dusch och toalett och en toalett - enklast möjliga standard.
I badrum och toaletter kan man köpa billiga saker, men jag vill ändå föreslå att du väljer hög kvalitet. Inte roligt med billiga blandare och toaletter som låter illa och börjar läcka efter något år. Du kan hitta billga kvalitetsvaror då de har olika kampanjer. Det är omöjligt att säga vad det landar på. Jag vet inte hur stort badrum du ska ha eller ytskikt.

En annan fundering jag har är huruvida det går att spara pengar genom att handla material i andra länder, borde ju finnas pengar att spara. Någon som har erfarenheter av tex tyskland, baltikum eller polen? Pris- och kvalitetsskillnader?

Enligt de erfarenheter jag samlat på mig så är det inte värt besväret att handla i andra länder. Jag har begärt in priser på hus från Estland och de var inte billigare än svenska. Möjligt att du kan hitta en del saker billigt. T ex klinker, blandare, kök mm är kanske billigare men i sammanhanget "små" pengar. Då det sedan behövs kompletteras, lagas, bytas så blir det besvärligt. Jag har hört någon åka ner och köpa klinker i Tyskland och visst var det billigt, men man ska ha tid och ork med detta stök också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.