Vi är väldigt inne på att köpa ett hus på totalentreprenad. Vi har överslagsräknat
lite på de övriga kostnaderna, och nu undrar jag ifall denna överslagsräkning
verkar rimlig?


Tomten kostade 183k = Cirka 200k
Anslutning till kommunalt vatten och avlopp - 100k
Grävning 200 meter VA-ledningar - 100k
Garage - Cirka 200k
Oförutsedda utgifter - 200k


I oförutsedda utgifter tänker vi oss extra markarbete, fälla träd, lägga på grus på
skogsbilvägen (som är cirka 150 meter lång) och så vidare. Jag vet att garage för 200k låter väldigt mycket, men det här är ju bara en överslagsräkning.

Så verkar det rimligt att räkna med +800.000 kronor förutom själva huset som
vi tänkt köpa på totalentreprenad? Vi vill helst räkna lite halvpessimistiskt så att
vi inte ska bli besvikna längre fram...
 
Jag ska tillägga att det redan finns el till tomten och att den har en färdig
trädgård redan.
 
Att anlägga tomt är väldigt dyrt - murar, gräsmattor, träd, buskar, etc etc kostar mer än man tror. Om man sedan måste jämna ut marken, gräva eller spränga blir det ännu dyrare.
 
Men nu var ju den biten redan löst.
 
Några saker som tillkommer:
Pantbrev, ca 50k (2% av lånet)
Byggfelsförsäkring ca 20k (1% av huspriset)
Ström, färg, container ca 30k
Bygglov ca 20k

200k är inte så otroligt mycket för ett garage berodende på storlek, isolerat dubbelgarage med förråd ligger kring 300k.
Sen kanske tomten tar lite stryk också under själva bygget och behöver fixas till.
 
Japp, 5.2 racing har rätt. På tomten finns redan fruktträd, buskar och en alldeles fantastisk K-märkt stenmur, allt detta kommer kunna behållas.

Bra tips där KingHippo. Så cirka 100k till för de kostnaderna kan vi räkna med då.

Det gäller att inte bli blind nu när räntorna är låga! Som tur är kalkylerade jag en hel del medans räntorna var höga så jag kan gå tillbaka och kolla vad månadskostnaden "egentligen" blir, när räntorna inte är låga...
 
Sedan måste huset även inredas, här kanske ni har redan en hel sedan tidigare, men blir huset mycket större än nuvarande boende kostar det också. Lampor (inne, ute), gardiner, markiser, större matbord... Vi fick byta alla kastruller på grund av induktionsspisen. Småsmulor jämfört med de stora kostnaderna, men man skall inte glömma bort det heller.
Kontrollera noga standarden på kök och badrum som ingår. För en större familj räcker nog inte skåpen i "standardkök", och det rinner snabbt iväg tiotusentals kronor för små ändringar. Några handukstorkar extra och bubbelbadkar - det är lätt att skaffa redan där en extrakostnad på 50k. Arbetsbänkar i köket har ni säkert inte hunnit tänka på än, men skulle ni vilja ha en högre standard än det som ingår i paketet, kan det bli dyrt.
Standardhöjning på golv kan bli dyrt - vilken golv innehåller paketet?
När det gäller garage, kostar det extra mycket där att vara bekväm och beställa från husfabriken samtidigt som själva huset. De har enorma marginaler just för garage, det känns ändå som en mycket mindre summa för köparen som samtidigt köper ett bostadshus. Det kan vara värt att ta det extrabesväret och separera garaget från paketet, och höra om det t.ex. finns lokala snickare som kan bygga av lösvirke. Prisskillnaden är så stor, och produkten relativt enkel. Här kan ni tjäna 100k.
 
Tack för tipsen kiirus!

Du har nog rätt om garage. Har hört från flera håll att garage kostar mycket mera att köpa via husföretaget än att själv leja någon som fixar det. Så det tål ju att funderas på!

Sen när det gäller inredningen i själva huset så är jag en riktig fena på att fynda på second hand, jag kan få ihop ett bra bohag till en liten peng. Samma gäller gardiner och annan inredning. Visst kanske man får för sig att man vill köpa nytt, men jag tror nog vi kommer köpa standardgrejjer typ Billy-bokhyllor på IKEA och sedan mixa med vad vi nu kan hitta auktioner / second hand.

När det gäller standard på inredning i kök, golv och så vidare så nöjer vi oss gärna med det enklaste. Tycker ändå att inredningspaketen verkar innehålla helt OK saker. Däremot skulle vi kanske kunna överväga att lägga plastgolv i köket i och med att det är mera slitstarkt och tål vatten bättre. När det gäller övriga lyxartiklar skulle jag möjligen kunna tänka mig ett sånt här bubbelbadkar. Men det är inte på något sätt nödvändigt utan det kan vi skippa om kostnaderna drar iväg!
 
Ev väg fram till hus och garage samt en veranda kring huset kanske? Vi hade liknande förutsättningar men behövde dra om vägen (och bredda) och dessutom blir det ju en ler- och grusplan runt omkring huset pga själva bygget...

Tele- och bredband in i huset (Telia kan ta betalt!)?

Måla huset utvändigt? Det är dyrt och ingår oftast inte....

Ps byggfel- och färdigställandeförsäkring brukar ingå i priset när man köper prefab så kanske inte behöver räkna extra om ni redan fått pris, kolla!
 
Marpytting skrev:
Vi hade liknande förutsättningar men behövde dra om vägen (och bredda) och dessutom blir det ju en ler- och grusplan runt omkring huset pga själva bygget...
Jag kanske ska lägga på ytterligare 200k till sånt här "allt möjligt" i min beräkning? Attans, då får man räkna med en miljon mer än själva husets kostnad. Men det känns ändå bättre att räkna för högt så att man kan bli positivt överraskad senare.

Jag blir lite nyfiken, vad kostade allting utöver själva huset för er?
 
kiirus skrev:
När det gäller garage, kostar det extra mycket där att vara bekväm och beställa från husfabriken samtidigt som själva huset. De har enorma marginaler just för garage, det känns ändå som en mycket mindre summa för köparen som samtidigt köper ett bostadshus. Det kan vara värt att ta det extrabesväret och separera garaget från paketet, och höra om det t.ex. finns lokala snickare som kan bygga av lösvirke. Prisskillnaden är så stor, och produkten relativt enkel. Här kan ni tjäna 100k.
Jag tycker inte att vissa husfabrikanter har så "dyra" garage. Vi bygger Smålandsvillan, Villa Ljungby med fristående enkelgarage på ca 30m2. Det landar på strax under 100k, färdigisolerat, indragen el och färdigmålat. Riktigt skönt att göra det på en gång i samband med husbygget och tomtjobbet. ;)
 
Friedschen skrev:
Jag blir lite nyfiken, vad kostade allting utöver själva huset för er?
Jättesvårt att säga utan att börja precisera vad som ingår i den posten, vi hade inte totalentreprenad och har gjort och köpt mkt själva, konstruerat en smygkällare som förbinder hus och garage etc. etc Men med det i beräkningen så ligger kostnaderna utöver själva huset (hussats, byggentreprenad samt grund) på dryga miljonen och då ingår garage i den summan.

Det är bra att ha breda marginaler, särskilt när det gäller markarbete för där verkar det som inte ens en totalentreprenad kan skydda dig mot att det drar iväg, här bör du ha en marginal på 200-300tkr enligt min mening. Sen kan du tacka din lyckliga om de inte går åt:)
 
Redigerat:
Marypytting skrev:
Jättesvårt att säga utan att börja precisera vad som ingår i den posten, vi hade inte totalentreprenad och har gjort och köpt mkt själva, konstruerat en smygkällare som förbinder hus och garage etc. etc Men med det i beräkningen så ligger kostnaderna utöver själva huset (hussats, byggentreprenad samt grund) på dryga miljonen och då ingår garage i den summan.

Det är bra att ha breda marginaler, särskilt när det gäller markarbete för där verkar det som inte ens en totalentreprenad kan skydda dig mot att det drar iväg, här bör du ha en marginal på 200-300tkr enligt min mening. Sen kan du tacka din lyckliga om de inte går åt:)
Okej, tack så mycket för infon! Då ska vi fortsättningsvis räkna med en miljon utöver själva huset. Jag tror att vi kan komma billigare undan eftersom vi inte tänker oss några lyxtillval, och vi kan eventuellt skippa garage också, men det är nog som sagt bra att räkna för högt så att man ser att man har råd.

Vi ska inte börja bygga förrän hösten 2010, men vi tänkte ändå börja fixa vatten och avlopp nu till hösten. Det vore skönt att veta lite vad den affären går på i god tid innan man skriver kontrakt med husföretag. Det kanske drar iväg i pris och då blir det till att välja ett billigare hus än vad vi har tänkt från början...
 
digetz skrev:
Jag tycker inte att vissa husfabrikanter har så "dyra" garage. Vi bygger Smålandsvillan, Villa Ljungby med fristående enkelgarage på ca 30m2. Det landar på strax under 100k, färdigisolerat, indragen el och färdigmålat. Riktigt skönt att göra det på en gång i samband med husbygget och tomtjobbet. ;)
Men är det gjuten platta i garaget?
 
Vi bygger (i slutskedet nu) en Smålandsvilla (Nybro 1½plan) och för oss ligger nog kostnaden exkl. hus på drygt 1.6mkr. (huspris ca 1.3mkr).


Ska bygga altan nu, det kostar ju pengar det också. Grill, utemöbler... Tja, det är väl, som Stenmark sa, bar' å åk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.