Hej!

Är ny här och har bara precis börjat fundera på det här med nybyggt, efter att ha tröttnat rejält på alla överpriser vi har i vårt område när det gäller beg hus...

Vad kan ett helt ok 1 planshus ligga på i pris, med standardutrustning. Vi är inte intresserade av något extravagant, det ska vara väl fungerande och hyfsat snyggt, sedan är vi nöjda!

3 sovrum hade varit perfekt, och ett av sovrummet ska ha ensuite badrum. Gärna öppen planlösning kök/vard rum.

Vad kan det ligga på i NF skick? Vad ingår i NF skicket? Tomt, elanslutning, vattenanslutning? Bygglov? Om man skriver NF, blir det då inga andra oförutsedda, större utgifter?

Mvh
Monique
 
Välkommen till forumet!

Hus kostar 10-20000 kronor/m².

"Nyckelfärdigt" är ett begrepp som används inom marknadsföringen. Det har ingen klart definierad betydelse. Du måste kontrollera med just din leverantör exakt vad de menar, om de påstår sig sälja "nyckelfärdigt".
 
Hej och välkommen!
Vi kom till samma tanke för ett par år sedan, men bestämde på allvar att bygga hus för ungefär ett halvår sedan.
I "nyckelfärdigt"-begreppet brukar räknas med själva husbyggnaden med grund och inredning enligt tillverkarens normer, tomt och anslutningar får du betala själv. Tomten köper du antingen av hustillverkaren - de köper in ett område, styckar av tomter och säljer tomten till dig mot att du köper ett hus av dem - eller står du i kommunal tomtkö och köper tomten från kommunen (dock släpps det väldigt få tomter på det viset i Skåne) eller så köper du en tomt av en privatperson som styckar av en bit till dig, kanske halverar sin egen tomt eller en bonde som kan tänka sig att släppa en bit mark.
När det gäller husmodellen så har i princip alla hustillverkare enplanshus i stil med det du beskriver, det finns en länksamling här på BH där du kan kolla prefabhustillverkarna. Fundera på vad det är ni är ute efter, vad det får kosta, surfa runt och ta reda på vad ni får för det priset och tänk ett varv till! Det är där vi befinner oss just nu, ungefär...
 
Tack för era svar! Det känns som en djungel det här! Vi har tittat och beställt kataloger, LB-hus har några som verkar rätt intressanta. Jag förstår att det är svårt, men det hade varit rätt bra om hustillverkarna hade haft ett "grundpris" eller så, någon fingervisning om vad man kunde utgå ifrån.
/Monique
 
Ring/maila tillverkarna! En del har en prislista som de skickar över, bl a LB-hus, andra ger pris över telefon på en specifik modell. Vissa tillverkare vill träffas för ett 1½-timmes möte för att bli klara över era specifika behov... Räkna runt 3-miljstrecket för tomt och allt, +- 200 000, det finns få hus från prefab-firmor som byggs billigare i Skåne. Åk dessutom och kika på hustillverkarnas visningshus, det finns adresser till hus i Skåne på tillverkarnas hemsidor. Vi var och tittade på ett hus i Viken häromveckan och blev helt klara på att det inte var vad vi ville ha....
 
Om ni vill ha billigt så är det ju Älvsbyhus, Smålandsvillan, Björklidenhus eller Hjältevadshus som gäller. Och där har väl Björklidenhus högst standard med platta på mark, parkettgolv och kaklade badrum. Fiskarhedenvillan kan man få till bra pris om man är beredd att göra mycket arbete själv, nyckelfärdigt är det inte billigare än andra.
 
Tack för alla svar! Wow, 3 millar hade vi kanske inte räknat med... Men hur kan det bli det om huset ligger på 1.2 NF (+ bottenplatta 300'), och tomten + el/vatten kostar 600000? Är det några andra kostnader (förutom trädgården) som jag missat att tänka på?
 
Lagfart, pantbrev och liknande kostar ju en hel del, men om tomten är så billig så blir det ju inte så stora summor på det. Men byggfelsförsäkring, byggel och kvalitetsansvarig tillkommer också.

Med NF på 1,2 är det nog bara Älvsbyhus som gäller (om man inte kan tänka sig att bygga en hel del själv). Om ni bygger med dom skulle jag nog rekommendera att välja till så att ni får parkettgolv istället för laminat då laminatgolv blir så kalla.
 
Hej!
Mina bekanta ska bygga ett NF Älvsbyhus Torgrim (Listpris ca 1,2m) med dubbelgarage, utan takkupa, med ekparket och billigaste vitvaror. Den totala kostnaden inkl tomten (240000) blir ca 2.3 mille. Med färdigt tomt, gräsmatta, ombyggd gästtoa till sep större badrum... allt kommer det att hamna på 2,6m. Till detta tillkommer sen i framtiden att inreda övervåning. Och fast de ska göra allt själva, exkl el räknar de med en kostnad på 2,9- 3 mille.

Det är bara snickare och murare som kan bygga billigare och endast om dom utför arbete själv.

Skulle ni satsa på Ymer + sep badrum i sovrummet (om ni lejer ut jobbet) räkna med 2,7 mille.

Och då får ni sveriges billigaste hus. Dock med sveriges bästa värme panna Nibes 750.

Även om materialen är inte dom bästa så står dessa hus i 30 år. Utan större problem.
 
Tack!

Vi har kollat lite på Höner från Älvsbyhus. Väljer bort en suite i detta fallet.

Tydligen hade de tomter i närheten av där vi bor, där ett Höner inkl tomt (NF) skulle få en månadskostnad på 4500 kronor med dagens ränta. Det hör till saken att vi precis tittat på ett (begagnat) hus i prisklassen 1350000, och där blev månadskostnaden densamma. Utan amortering iofs, men säg att man amorterar 2000, då blir ju inte månadskostnaden speciellt stor iallafall. Vad jag menar är att det huset verkar ju ligga i prisklassen 1350000-1400000, hur är det möjligt?
 
Vad får man räkna med när det gäller lagfarter och pantbrev?
 
Monique skrev:
Tack!

Vi har kollat lite på Höner från Älvsbyhus. Väljer bort en suite i detta fallet.

Tydligen hade de tomter i närheten av där vi bor, där ett Höner inkl tomt (NF) skulle få en månadskostnad på 4500 kronor med dagens ränta. Det hör till saken att vi precis tittat på ett (begagnat) hus i prisklassen 1350000, och där blev månadskostnaden densamma. Utan amortering iofs, men säg att man amorterar 2000, då blir ju inte månadskostnaden speciellt stor iallafall. Vad jag menar är att det huset verkar ju ligga i prisklassen 1350000-1400000, hur är det möjligt?
Äldre hus har ofta högre driftskostnader. Sen så kan det ju vara så att det är räknat på olika typer av lån (egen insats, topplån, amortering och ränta).

Ett tips är att aldrig titta på de månadskostnader som anges i annonser utan räkna på det själv. När jag inte orkar räkna så noga utan bara vill ha ett snabbt överslag brukar jag räkna 4000 kr per miljon man lånar och 3000 kr i driftskostnad om det är nyare hus och 4000 om det är äldre. Det skulle ge en månadskostnad på ca 9 000 för det begagnade husen och nu vet jag ju inte vad priset för Höner är utsatt som, men om vi säger dryga 2 miljoner så en månadskostnad på ca 11 000. Sen blir det ju lite till om man ska ha med topplån och amorteringar också. Men man ska ju också ta med att det antagligen blir fler större oförutsedda utgifter på det äldre huset.

Som exempel så kan jag ge mina föräldrar som precis har köpt ett begagnat hus (flyttade in för 6 månader sedan) så har de hittills fått köpa ny värmepump, ny torktumlare och ny pump för sjövattnet som används för trädgårdsbevattning. Och då har ändå de förra ägarna (som är min syster så de har inte på något sätt blivit lurade) renoverat för ca 500 000 på 5 år.

Pantbrev och lagfart är förövrigt på ca 2 %. tror den ena är på 1,5% och den andra på 2%, kommer inte ihåg riktigt vilken som är vilken.
 
Pantbrev = 2% av det beloppet man lånar från banken
Lagfart = 1.5% av det fastigheten kostar
Bygger man nytt, blir det 1.5% av tomtens pris, köper man färdigbyggt 1,5% av hela kostnaden.

Husförsäljarna brukar räkna ut kostnaden genom att uppge nettot!
dvc.
kostar bygget 2 000 000, vid 2% ränta ger det 40 000 brutto i ränta om året. Minus skattelättnad på 30% = 28 000 netto i ränta om året = 2334 kr i månaden + drift ca 1700 = ca 4050 kr i månaden.
DVS nytt hus utan amortering (du behöver inte amortera de första 5 åren) kostar dig ca 4050 i månaden vid 2% ränta.
 
Redigerat:
Vi har bekanta som läste just en såndär annons från Älvsbyhus och som byggde hus i Strövelstorp. Det låter väldigt bra alltsammans men slutade med att de för att spara så mycket pengar som möjligt valde att ha våtrumstapet i badrummen och målade fasaden på huset själva. När väl byggkreditivet skulle göras om till bolån så hamnade de TROTS allt på 2,8 miljoner - och de höll på att gå in i väggen av att försöka måla huset.
Mitt bästa tips är att läsa på allt man kan om husbygge, följa trådar här på forumet, göra egna kalkyler och ta kontakt med flera olika husföretag. I princip alla kan tillverka ett ekonomi-alternativ åt er men jag tror att man måste inse att såvida man inte är väldigt duktig på att bygga hus själv, så kommer man nog inte undan billigare än ca 2,7 miljoner med allt klart.
 
Vi får se hur det går för mina bekanta. Ska få ett nytt Ä-hus om 4 månader.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.