Är det någon som har använt typ Borohus eller liknande och kan säga mig ungefär hur mycket det kostade och vad som ingår? Gärna den s a s "slutgiltiga" kostnaden också, inklusive tomt, bygglov, byggsats och interiör (ej möbler då men köksluckor, toa osv...).

Tacksam för svar!
 
det är omöjligt att svar på din fråga. vilket hus tänker du på? Priset på tomten kan variera från 0kr i vissa kommuner (som vill ha dit folk) till flera miljoner kronor. dessutom är entreprenadspriset olika beroende var i landet du bor.

jag föreslår att du kikar på respektive husleverantörs leveransdeklaration. där står det ganska detaljerat vad som ingår.

om vi nu talar grovt generaliserat skulle jag kunna tänka mig att medelpriset för ett normalstor (150-160kvm) nybyggt hus med alla tillval, nyckelfärdigt ligger på ca 1,9-2,6 miljoner exkl tomt. det finns givetvis både billigare (typ Smålandsvillan eller Älvsbyhus) och dyrare, men som sagt en grov uppskattning. räkna ca 16000kr per kvadratmeter inklusive tomt.

Lycka till  ;)
 
Nästan lättare att räkna mellan 11500-12500kr utan tomt per kvm. Det är som navgha säger det e omöjligt att räkna ut vad det kostar. Det är så många faktorer som spelar in.

Men just borohus Närke 155 fick vi ett pris på 2,1mille Tillval då var vägghängd toa kök från prisgrupp 6, bubbelbad, paneltak, isolerade innerväggar, kamin contura 450 och centraldamsugare. Då är det inget markarbete eller tomt inräknat i det. :)
 
lier skrev:
Nästan lättare att räkna mellan 11500-12500kr utan tomt per kvm.
att jag inte tänkte på det, visst är det lättare utan tomt...

det måste bero på detta med manligt/kvinnligt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.