Hej, jag bor i ett hus från 1968 och behöver renovera en gästtoalett, utan dusch eller badkar. Utrymmet är på 1,40kvm. Nytt klinker med golvvärme, sättning av kakel 120cm resterande målas.
Dragning av ny utanpåliggande kromad rördragning till respektive tappställe. Två spotlights i tak.
Uppsågning/återställning av trumma i källare för påkoppling av tappvatten.
porslin, kakel och belysning ingår ej i offert. Inte ens målningen.
Fått offert på 108.000kr inkl. moms. Varav arbete: 57.000kr inkl. moms.
Låter dyrt i mina öron, eller är jag inte uppdaterad med kostnader? Kan materialkostnaderna verkligen ligga på nästan hälften, det är trots allt inte ett badrum?
Tack på förhand
//Eric
 
BirgitS
För ett litet badrum ligger nog kostnaden på nästan det dubbla eller mer så din offert är inte orimlig. Men du bör ju ta in fler offerter för att få en bättre bild av kostnaden för just din gästtoalett på just din ort.
 
  • Gilla
Larocc och 1 till
  • Laddar…
Tack för din input! Låter i mina öron orimligt dyrt och antalet timmar mycket. Med en timkostnad på ca 550kr så skulle kalaset landa på 2,6 veckor. Av tidigare erfarenhet så är de sällan på plats 8 timmar per dag effektiv tid. de få inköpen som behöver göras torde inte ta sådan tid. Dessutom är vi grannar så tid för bil känns inte relevant. Bra tips att kolla upp fler hantverkare
 
L Larocc skrev:
Av tidigare erfarenhet så är de sällan på plats 8 timmar per dag effektiv tid.
Hur tror du att de kan fylla upp dagarna om de inte får ihop fulla dagar hos dig ?
Viss dödtid måste man räkna in som liten företagare då det ofta är svårt att fylla dagarna p.g.a t.ex torktider etc.

2-2,5 veckor är ju fullt rimligt för ett sådant projekt.

Dessutom tolkar jag det som att offerten avser åtminstone både snickare, plattsättare och rörläggare och slår man allt delat på 625:-/h så får jag fram ca. 90 arbetstimmar för dessa personer vilket absolut inte är orimligt i min värld.

Däremot låter 51000kr väldigt mycket i materialkostnader men svårt att avgöra då du inte riktigt nämner vad som ingår i den posten.
 
  • Gilla
Larocc
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Förstår att hantverkare inte är på plats 8h/dag. Men jag vill bara betala för arbetet de utför på plats. Inte för torktid. Räknar jag närvarotiderna + resor så stämmer timmarna sällan mot offert. Du nämner att 90 timmar känns rimligt. Vad brukar hantverkare inkludera i den tiden? Behöver förstå logiken för att kunna bedöma rimligheten i offerten. Tack på förhand
 
L Larocc skrev:
Tack för ditt svar! Förstår att hantverkare inte är på plats 8h/dag. Men jag vill bara betala för arbetet de utför på plats. Inte för torktid. Räknar jag närvarotiderna + resor så stämmer timmarna sällan mot offert. Du nämner att 90 timmar känns rimligt. Vad brukar hantverkare inkludera i den tiden? Behöver förstå logiken för att kunna bedöma rimligheten i offerten. Tack på förhand
Jag tycket inte du ska hänga upp dig på att översätta pengar till timmar, du har fått ett fastpris vilket inkluderar en buffert på säkert 15-20% oförutsätt och ställtider mellan olika skrån. Alla hantverkare vill ju ha så hög beläggning med fakturerbar tid som möjligt.

Anser du att nyttan av tjänsten är värt det du blivit offererad, köp! Om inte, pruta eller ta in fler offerter.

Kan du hitta ett supereffektivt team som gör det löpande blir det såklart billigare men du kan få in ett gäng kladdnickar som kommer kosta dig multum också...

Som tidigare skribent undrar jag också lite över materialkostnaden, den posten känns som nöten att knäcka mer än arbetet...
 
  • Gilla
Larocc
  • Laddar…
Tack, då har jag en tydligare bild av fördelningen mellan arbete och material.
Ska undersöka sistnämnda post lite närmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.