Jag har ett 1,5 plans hus med källare byggt -56. Huset har en lättbetong stomme med gjutna bjälklag i båda plan. Nu ska jag bygga ut nedevåningen och har bestämt mig för ett gjutet bjälklag som görs som en platta på mark fast upphöjd lika högt som sockeln på huset. Bjälklaget mellan 1a och 2a vån är också betong och en del av min utbyggnad är så att säga redan gjord då jag har en altan på nedre plan, 5*2,5 meter med en balkong på över plan, 5*2 meter. Nu ska jag förlänga "altanen" till 5*4 meter och behöver således förlänga balkongens golv, "altanens" tak till 5*4 meter. Det känns inte riktigt som om den beskrivningen blev klockren ;-)

Jag kan egentligen välja att göra bjälklaget till andra plan i trä men då hela ovandelen kommer att bli en balkong är jag orolig för läckage om jag mixar ett betong och träbjälklag mitt i balkongen så därför har jag i proncip bestämt mig för betong även där. Dock medför detta med arbete med att bygga gjutformar och jag lär också behöva en pumpbil för att få upp betongen.

Min fråga är nu vad kostar det att gjuta, kr/kvm, ett bjälklag en våning upp? I ytterkanterna blir det slanka stålpelare och infästningen mot befintligt bjälklag hoppas jag man kan dubba in det nya.

Kom gärna med synpunkter på min konstuktion och mina idéer. Jag har funderat lite på Planjas Combideck lösning men vet inte om det skulle göra saken enklare eller billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.