Vi ska renovera ett hus från 70talet och funderar att ha golvvärme i både tvättstuga, gästtoalett och badrummet, samt att installera ett "bubbelbad". Vilka kostnader måste jag räkna med när det gäller elektrikern? Jag vet att det är svårt att uppskatta....
 
50.000:-?
väldigt svårt att svara på med nämnda förutsättningar.
begär pris av någon elektriker...
 
hur stora är ytorna som skall ha golvvärme?
skall väggarna öppnas eller de ska bli en utanpåliggande instalation?
finns de grupper lediga i centralen?
finns de redan jordfelsbrytare?
puhhhhh många frågor blir de :-/
 
I badrummet blir det 5 kvm golvvärme, toaletten 2 kvm, tvättstugan också 2 kvm. Vi behöver "bara" hjälp att koppla in golvvärmen. Idag finns det ingen jordfelsbrytare...tyvärr. Sedan är vi inte helt säkra på bubbelbadet, det beror stark på priset för elektrikern.
 
bara hjälp med att koppla in? Ska ni inte ha hjälp med att lägga ut värmegolvet också?

 
kakelsättaren ska lägga värmemattan, sedan är tanken att elektrikern ska inkoppla den. Eller hur gör man i vanlig fall?
 
MarieHbg skrev:
kakelsättaren ska lägga värmemattan, sedan är tanken att elektrikern ska inkoppla den. Eller hur gör man i vanlig fall?
fastförläggning SKALL göras av behörig elinstallatör. Svårt för en elektriker att garantera funktionen.

Samvets fråga för elektrikern, men jag hadde inte gjort det om man skall lämna någon garanti, samt att eventuell brandsrisk, mm.
 
Men hur ser upplägget ut? Kakelsättaren fixar gipsskivorna och fallet, sedan kommer elektrikern och lägger mattan, sedan kakelsättaren och på slutet kopplar elektrikern in golvvärmen? Vad kostar det om elektrikern gör allt detta (exkl. material)?
 
el richard skrev:
[quote author=MarieHbg link=1148538922/0#5 date=1148573838]kakelsättaren ska lägga värmemattan, sedan är tanken att elektrikern ska inkoppla den. Eller hur gör man i vanlig fall?
fastförläggning SKALL göras av behörig elinstallatör. Svårt för en elektriker att garantera funktionen.

Samvets fråga för elektrikern, men jag hadde inte gjort det om man skall lämna någon garanti, samt att eventuell brandsrisk, mm.[/quote]

Jag kan hålla med om att speciellt värmegolv skall göras korrekt och ordentligt men brandrisk för värmekabel ingjuten i fix/cement? Just där uppstår då sannolikt ingen brand. :D
 
Jodå, det har hänt mycket tillbud med serieresistiv värmekabel. Det finns ingen begränsning på kabelns temperatur, så lägger man kabeln på brännbart underlag samt att den av nån anledning inte kyls av omkringliggande material kan det bli rejält varmt.

I fallet med gipsskiva/flytspackel är det som sagt ingen större fara på taket, men på brännbart underlag ska man vara försiktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.