Jag och min sambo har nyligen köpt ett hus. Hela huset har vävtapet som vi väldigt gärna vill få bort. Vi har hört runt lite och dom flesta säger att man ska bredspackla det. Vi har ingen koll på vad som är billigt/dyrt. Huset är på 123 kvm. 5 rum, hall och kök som ska fixas. Vi har fått en offert på 40 000 kr efter rot med målning.
 
S
Vi rev vävtapet i källaren med pngmaskin, hur smidigt som helst. Men blött blir det så vet inte vad som händer på trä/gipsväggar
 
Helt omöjligt att svara på. Vad ingår i offerten? Bara målning eller även grundarbetet? Ska vävtapeten rivas ner eller bredspacklas eller bara målas? Bara väggar eller även tak och lister?
 
Det ska bredspacklas två gånger, avslipning och sen målas två gånger. Det är bara väggarna som ska fixas. I dom 40 000 är material inräknat på ungefär 10 000. Färgen vi har valt är vit.
 
Har ni bara begärt in eller fått en offert? Vitt överallt, genomtänkt?
 
Har fått en offert. Vi kom överens med målaren att räkna på vit färg, eftersom att vi inte vet hur vi vill ha det än. Så det kan gå upp i pris. Kommer flytta in om 2 månader.
 
Försök få flera om det går, tror ni kan få bättre pris. Bruten färg inte mycket dyrare, försök tänka igenom färger ev taper noga nu när ni har chansen.
 
Så ni har fått en offert på totalt 70 000 kr inklusive färg för 10 000 kr? 30 000 i rotavdrag; då återstår 40 000 kr. Verkar väl ok, varken dyrt eller billigt, men ta in en eller två offerter till för jämförelsens skull, först då vet du om priset är rimligt.

Tänk också på att om ni bara målar väggarna kommer vita målade tak, golvlister och foder att se bedrövliga ut och helhetsintrycket blir därefter; om det är träpanel i taket och färgade eller trälister och foder har det ingen större betydelse.
 
Halva vår lgh hade vävtapeter. Min bedömning tillsammans med målarna var att det enda rätta var att riva ned och sedan bredspackla och måla (de jag känner som vet anser att bredspackling på vävtapet alltid blir ett framtida problem förr eller senare). Jag betalade bra mycket mer än er offert men då ingick tapetrivning och det är "Stockholmspriser".
 
Varför blir det ett problem? Hur rev ni ner tapeten? :)

Vi har ju funderat på om vi kan spackla själva. Vi har aldrig gjort det innan. Men läste om att det fanns spackel man kan rolla på. Någon som har erfarenhet av det?
 
Ska tillägga att väggarna är av spånskivor
 
Spackla är inte kul, även om du ska rolla på spacklet... (jag har testat rollspacklet och det funkar ganska bra, men kul är det inte); och slipningen är det mest jävliga. Att måla är enkelt och roligt. Varför leja bort det enkla och roliga? ;) Underarbetet är det som är viktigast för ett snyggt resultat.

Plocka bort alla golvlister, foder och elknappar/uttag och låt målarna göra grovgörat och sen målar ni själva!
 
S
Finns det målare som tar bara skitjobbet? Med andra ord, finns det målare som går med på att ta ett jobb där dom bara får riva tapet och spackla? :D
 
SueCia skrev:
Finns det målare som tar bara skitjobbet? Med andra ord, finns det målare som går med på att ta ett jobb där dom bara får riva tapet och spackla? :D
Klart det gör!
Men det är inte billigt...;)
 
Jag skulle gipsat om det var mitt boende, fundera på det och om ni inte gör det själva ta in offert på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.