VVS material till ett hus på 210kvm .Och vad ingår då ?
Frågar någon som köpt materialet själv till rörmokaren. :-/
 
Du kan försöka, men jag får intrycket av att rörmokaren tar ut extra timpenning via matrialet.
Min erfarenhet är att "röris" tar ut ca dubbla hårdvarupriset jämfört med tex Rinkaby rör.
Det som är lurigt är att Ahlsell, Dahls etc har en oficiell prislista som är hemlig för gemene man (med höga priser) och sedan har alla "rörisar" ca 50-70% rabatt på detta pris. Du kan aldrig kontrollera rörmockarens verkliga hårdvarukostnad ty han hänvisar då till den oficiella listan.
Har försökt att köpa in matrialet på mindre jobb men då ställer dom inte upp.
 
knatte skrev:
Du kan försöka, men jag får intrycket av att rörmokaren tar ut extra timpenning via matrialet.
Min erfarenhet är att "röris" tar ut ca dubbla hårdvarupriset jämfört med tex Rinkaby rör.
Det som är lurigt är att Ahlsell, Dahls etc har en oficiell prislista som är hemlig för gemene man (med höga priser) och sedan har alla "rörisar" ca 50-70% rabatt på detta pris. Du kan aldrig kontrollera rörmockarens verkliga hårdvarukostnad ty han hänvisar då till den oficiella listan.
Har försökt att köpa in matrialet på mindre jobb men då ställer dom inte upp.
Inte är väl den där prislistan från Ahlsell speciellt hemlig. Det är bara att gå in på närmaste Proffsmarknad och hämta deras VVS-katalog, där står priserna och katalogen brukar vara gratis?
 
MathiasS skrev:
Inte är väl den där prislistan från Ahlsell speciellt hemlig. Det är bara att gå in på närmaste Proffsmarknad och hämta deras VVS-katalog, där står priserna och katalogen brukar vara gratis?
Har ringt till både Ahlsell eller Dahl, de lämnar inte ut priserna till privatpersoner.
 
knatte skrev:
Har ringt till både Ahlsell eller Dahl, de lämnar inte ut priserna till privatpersoner.
Ok, men åk då istället till närmaste Ahlsell proffsmarknad och hämta en katalog (att marknaden inte är för privatpersoner kan du strunta i, dom kastar inte ut dig). Funkar inte det får du väl komma förbi här och hämta min, jag kan plocka med mig en ny nästa gång jag är där!
 
Onninen har i alla fall sin prislista på hemsidan, även om de bara säljer till företag.
http://www.onninen.se
 
jag har typ blivit sne på det där. Jag har en kompis som är röris och när jag skulle byta min golvärme phush så kollade jag givet med honnom och han sa att han har bra rabbater på dessa företag, så jag tänkte det blir ju kannon for jobbe ville han inte ha någe, han kan ju ändå passa på att ta ficka. Så kostnad med hans rabbat 5000 kr, ok tänkte jag och vi satte dit den. lite senare så kollade jag av en slump på acctankar och kom in på rinkabyrör och kunde inte låta bli att kolla, samma phus 3750 kr. gissa om man blev lurad av en kompis..

Men men jag får dse det som så att den blev ju inkopplad i priset..

Så kan det gå. Nu när jag skulle koppla in ny tank och dra om alla rör så bestälde jag alla delar och (min kompis) koppla in det.. ;)
 
mattiaxen skrev:
jag har typ blivit sne på det där. Jag har en kompis som är röris och när jag skulle byta min golvärme phush så kollade jag givet med honnom och han sa att han har bra rabbater på dessa företag, så jag tänkte det blir ju kannon for jobbe ville han inte ha någe, han kan ju ändå passa på att ta ficka. Så kostnad med hans rabbat 5000 kr, ok tänkte jag och vi satte dit den. lite senare så kollade jag av en slump på acctankar och kom in på rinkabyrör och kunde inte låta bli att kolla, samma phus 3750 kr. gissa om man blev lurad av en kompis..

Men men jag får dse det som så att den blev ju inkopplad i priset..

Så kan det gå. Nu när jag skulle koppla in ny tank och dra om alla rör så bestälde jag alla delar och (min kompis) koppla in det.. ;)
Tog in ett antal offerter i höstas för att byta cirkpump, lite rör och rörböjar etc. Jag kunde konstatera att på små prylar som tex lödböjar, Cu rör etc, så låg röris pris ca 3 gånger rinkabyrörs priser (är det många böjar etc springer kostnaden iväg). När det gällde dyrare prylar tex cirk pumpen var det ca 50-70% högre än rinkabyrör.
Jag ringde då Ahlsell och Dahl men de vägrade släppa priserna.
Som tur är så har jag en kompis som jobbar på Ahlsell och han blev tvärförbannad när han hörde vilka priser rörisarna tog ut. Enligt honom skall man betala ungefär som rinkabyrörs priser.
Hela historien slutade med att jag köpte in och monterade allt själv.
 
Vad hjälper det att hämta ahlsells prislista där står bara grundnettopriserna. Alltså dom du som slutkund betalar till rörisen, sen har rörisen skapliga rabbater på grundnettopriset som står i katalogen.

Det som är underligt är att folk gnäller mer på oss elektriker med våra priser än vad man gör på rörisarna. Rörisarna har mer avans per såld del än vad vi kommer i närheten av.
 
Bob_the_builder
Skillnaden är nog att man MÅSTE anlita er. Rörkrökaren KAN man ju faktiskt välja bort om man törs... ;)
 
Bob_the_builder skrev:
Skillnaden är nog att man MÅSTE anlita er. Rörkrökaren KAN man ju faktiskt välja bort om man törs...  ;)
Rent formellt är det nästan som du beskriver, du får göra all eldragning själv, slutmontage och besiktning skall ske av en "elare", i praktiken spelar det inte så stor roll för många (de flesta), har man inte kunskap "så sitter man där".
 
Bob_the_builder
Den där diskussionen trodde jag hade ebbat ut för sista gången... :p
 
Bob_the_builder skrev:
Den där diskussionen trodde jag hade ebbat ut för sista gången...  :p
???
 
Bob_the_builder
Nåja... Gå in på ämnet "teknik" och välj ungefär vilken- tråd-som-helst och du skall finna denna diskussion... ;)

Svaret är följande: Det är inte tillåtet att göra fasta installationer utan behörighet. Det inkluderar montering av vp-rör och dragning av FK. Dock, som du skriver, så går det ofta inte till så i praktiken. Men man har inte RÄTT att utföra elarbeten själv som man sedan kräver att någon annan tar ansvar för. Det är en överenskommelse man måste göra i förväg.
 
Bob_the_builder skrev:
Nåja... Gå in på ämnet "teknik" och välj ungefär vilken- tråd-som-helst och du skall finna denna diskussion...   ;)

Svaret är följande: Det är inte tillåtet att göra fasta installationer utan behörighet. Det inkluderar montering av vp-rör och dragning av FK. Dock, som du skriver, så går det ofta inte till så i praktiken. Men man har inte RÄTT att utföra elarbeten själv som man sedan kräver att någon annan tar ansvar för. Det är en överenskommelse man måste göra i förväg.
Vi tolkar nog det här på olika sätt, tydligen har detta varit uppe till diskution tidigare.
Min tolkning är att man har rätt att göra vilka installationer som helst, men däremot måste detta besiktigas och slutmonteras av behörig "elare" och elaren har sin fulla rätt och skyldighet att kunna underkänna installationen.
Som du skriver så är det alltid "elaren" som ansvarar för installationen och det är det han godkänner.
Men min point till din kommentar var att har man ingen kunskap så blir det dyrt oavsett om det krävs behörighet eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.