Hej,
Jag har en fråga gällande trädfällning som privatperson.
Vi har ett torp i Västmanland i ett område som är angripet av granbarkborre. Skogen närmast oss har därför gallrats rätt kraftigt, och våra träd som står på vår tomt är också angripna och behöver därmed fällas inom de närmsta åren. Alla är inte angripna men jag antar att det är lika bra att ta ner samtliga som ligger i riskzonen, när vi ändå håller på.

Det handlar om ca 50 stora granar bakom huset som behöver fällas ut mot en åker som vi inte äger. Den ligger dock i träda och vi kan därmed antagligen prata med markägaren för att förhoppningsvis få tillstånd att fälla dessa träd utåt från vår egna gård.

Vad kan vi förvänta oss att det kostar oss att fälla dessa träd, med eller utan bortforsling? Är det någon som har relativt färska priser att jämföra med? Mellan tumme och pekfinger såklart.
Jag ska givetvis höra mig för i bygden och be om uppskattning/offert så småningom, men det kanske finns en generell uppfattning om vad som kan vara rimligt?

Det känns ju lite övermäktigt att ta hand om själva, särskilt med tanke på att vi inte bor där permanent och därmed har lite begränsat med tid att själva lägga på det arbetet. Har ni tips på vem man ska vända sig till på ett mer generellt plan, dvs. hur tar man mest effektivt och ekonomiskt ner och hade om 50 större granar? Är det manuellt arbete med såg eller vill man ha dit en skogsmaskin (om det finns någon inom rimligt avstånd) som gör grovjobbet? Jag vet inte ens om en skogsmaskin ställer till för mycket oreda på åkermarken som vi behöver låna i så fall, eller om det går att avverka så nära bebyggelse? Som ni hör så har jag ingen bra koll på vad jag ska fråga efter till att börja med. Och jag antar att man inte som total nybörjare tar en motorsågskurs AB och ger sig på dessa själva, även om man skulle vara intresserad av att lägga tid och pengar på att utbilda sig ordentligt? :) Jag hade någon fundering på det initialt men jag misstänker att det är ett för svårt projekt att ge sig på själv utan erfarenhet, trots utbildning eller förberedelser?

Lägger med en bild och översikt för referens.

Tack på förhand.
Hälsningar,
Jele
 
  • Ett rött torp med vita knutar omgivet av höga granar markerade med röda konturlinjer för planerad fällning, och en person i gult framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygfoto över ett torp i Västmanland med omgivande skog markerad för avverkning nära en åker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsplan med ett torp och markerade granar som ska fällas, angivet att de ligger nära åkermark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga det viktiga är att bestämma sig hur man vill hantera riset.

50 granar ut på en åker är ju inte roligt att rensa på ris.

Jag fick kanske 25 granar för ca 5000 kr + moms utkört till väg men då var de ändå på vår skog.

Spontant hade jag nog tagit maskiner på det, gärna när de är i närheten hos nån granne... då kan du få riset i en hög. Som kan nog säljas som flis och div gbb som ved eller såga själv (en mobil sågade tex)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.