Har en 20-talsvilla i Stockholm som en arkitekt ritat en 46 kvm tillbyggnad till i två plan, 30 kvm vardagsrum i botten och 16 extra sovrum på plan två. Byggs på platta, putsade väggar.
De offerter jag fått in ligger på runt 1,5 miljon och över, alltså 30-35’ kvadraten. Är de 25’ som nämns som övre tumregel på olika forum realistiska i Stockholmsområdet, eller har jag bara haft väldigt dyra byggare?
 
Redigerat:
Åsa Lund
Små ytor blir ofta dyrare per m2.
Sen kanske det är svårt att komma till med leveranser inom tomten?
Och vissa arkitekter ritar dyra lösningar.
 
  • Gilla
Christian_Sthlm
  • Laddar…
Beror ju på vad du ska bygga också, ingår det kök eller badrum i den där utbyggnaden? Mkt fönster? Skjutdörrar kanske?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Små ytor blir ofta dyrare per m2.
Sen kanske det är svårt att komma till med leveranser inom tomten?
Och vissa arkitekter ritar dyra lösningar.
46 kvm.
Lätt att komma åt med leverans.
Kan inte se att det är något speciellt dyrt, trästomme med puts.
 
P patfred skrev:
Beror ju på vad du ska bygga också, ingår det kök eller badrum i den där utbyggnaden? Mkt fönster? Skjutdörrar kanske?
Som jag skrev — vardagsrum och sovrum. Inga”dyra” ytor. Fönster ingår ej i offerterna jag fått.
 
BirgitS
Det kanske finns mycket osäkerhet och risker när det gäller t.ex. hur man ansluter det nya taket till det gamla, så att byggaren vill försäkra sig om att inte gå med förlust när många oväntade problem dyker upp.
 
  • Gilla
Christian_Sthlm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kanske finns mycket osäkerhet och risker när det gäller t.ex. hur man ansluter det nya taket till det gamla, så att byggaren vill försäkra sig om att inte gå med förlust när många oväntade problem dyker upp.
Möjligt. Tekniskt samråd är redan gjord, så konstruktionen finns ”klar”. Fattas bara en byggare. Hade hoppats på att landa på 25’/kvadraten. Men det ser svårt ut med seriösa byggare i Sthlm. 30-50 per kvadrat är kanske en rimligare tumregel här?
 
K
Om det är fasadputs, typ tjockputs kan du räkna med 2000kr/m² för brutto väggyta inkl. ställningar i Stockholm, om du väljer en "riktig" murare som är ansluten till SPEF och certifierad fasadentreprenör hos någon av dom större leverantörerna av bruk. I ditt fall så borde ställningsposten vara gemensam för hela tillbyggnaden så det m² priset borde bli lägre.
EDIT: Kom på att det priset inkluderar nedknackning och bortforsling också, så någon eller ett par hundralappar billigare per m² vid nyputs låter rimligt.

Men under 100k tror jag är svårt i Stockholm.

Invändig puts, typ C-bruk gjort av "riktig" murare landar på cirka 8-900kr/m²

Bara ytskiktet på fasaden är således nästan 7% av offerten, invändigt får du försöka räkna ut själv.

Det är priser jag fått när jag jagat kunnigt folk för puts både in och utvändigt.

Vad det kostar att mura upp stommen och gjuta mellanbjälklag vet jag inte. Vad är det för stomsystem du fått pris på?

Ska du ner i 20-25"/m² så är det nog brädslagen träregelstomme du får kolla på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Christian_Sthlm
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Om det är fasadputs, typ tjockputs kan du räkna med 2000kr/m² för brutto väggyta inkl. ställningar i Stockholm, om du väljer en "riktig" murare som är ansluten till SPEF och certifierad fasadentreprenör hos någon av dom större leverantörerna av bruk. I ditt fall så borde ställningsposten vara gemensam för hela tillbyggnaden så det m² priset borde bli lägre. Men under 100k tror jag är svårt i Stockholm.

Invändig puts, typ C-bruk gjort av "riktig" murare landar på cirka 8-900kr/m²

Bara ytskiktet på fasaden är således nästan 7% av offerten, invändigt får du försöka räkna ut själv.

Det är priser jag fått när jag jagat kunnigt folk för puts både in och utvändigt.

Vad det kostar att mura upp stommen och gjuta mellanbjälklag vet jag inte. Vad är det för stomsystem du fått pris på?

Ska du ner i 20-25"/m² så är det nog brädslagen träregelstomme du får kolla på.
Det är trästomme med puts på utsidan ca 45 kvm som är föreslaget i offerter.
Ingen puts på insidan. Gips.
 
Redigerat:
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Hur har det gått med tillbyggnaden?
Vi planerar en liknande tillbyggnad i Sthlm dock med träpanel som fasadmaterial. Vi ska ha matrum nere och ett sovrum, ca 16 kvm, på övre plan. Enklare tillbyggnad mao, men en del stålförstärkningar och avväxlingar krävs. Har haft en entreprenör på plats som gjutit grunden nu (ca 26 kvm) och ska börja ta in offerter på "skalet" och avväxlingen. Vi har en begränsad budget och försöker dela upp tillbyggnaden för att hålla nere kostnaderna. Köpte huset rätt dyrt och tror inte att tillbyggnaden ökar värdet så att vi får tillbaka investeringen. Tar gärna emot tips på bra byggare och hur vi håller nere kostnaderna.
 
B
Varför tror du inte att tillbyggnaden ger ett ökat värde? Nyfiken.

Mvh Carl

J Johhon skrev:
Hur har det gått med tillbyggnaden?
Vi planerar en liknande tillbyggnad i Sthlm dock med träpanel som fasadmaterial. Vi ska ha matrum nere och ett sovrum, ca 16 kvm, på övre plan. Enklare tillbyggnad mao, men en del stålförstärkningar och avväxlingar krävs. Har haft en entreprenör på plats som gjutit grunden nu (ca 26 kvm) och ska börja ta in offerter på "skalet" och avväxlingen. Vi har en begränsad budget och försöker dela upp tillbyggnaden för att hålla nere kostnaderna. Köpte huset rätt dyrt och tror inte att tillbyggnaden ökar värdet så att vi får tillbaka investeringen. Tar gärna emot tips på bra byggare och hur vi håller nere kostnaderna.
 
B Baskavoda skrev:
Varför tror du inte att tillbyggnaden ger ett ökat värde? Nyfiken.

Mvh Carl
Den ger säkert ett visst ökat värde, men det motsvarar nog inte investeringen eftersom:

- Vi köpte när priserna var som högst och huset kostade därmed rätt mkt och är nog iom amorteringskrav mm för dyrt för många som hade "haft råd" tidigare.
- Vi har redan fyra sovrum. Tror inte att ett femte nödvändigtvis ökar värdet.
- Har dessutom haft mäklare hemma som inte kunnat uppskatta om värdet ökar eller inte. Visserligen en yngre förmåga.

Gissar egentligen bara mao.
 
Spännande. Vi är också i startgroparna för ett större projekt. Vi har fått kostnadsuppskattning runt 20tkr/kvm. Men vi kommer köra löpande avtal för att hålla nere kostnaderna. Ska bli intressant att se vad det hela landar på när projektet är klart.
 
B
F Frida Wallin skrev:
Spännande. Vi är också i startgroparna för ett större projekt. Vi har fått kostnadsuppskattning runt 20tkr/kvm. Men vi kommer köra löpande avtal för att hålla nere kostnaderna. Ska bli intressant att se vad det hela landar på när projektet är klart.
Hur menar du med löpande avtal?
Löpande räkning eller att ni handlar upp entreprenörer löpande?
 
B Baskavoda skrev:
Hur menar du med löpande avtal?
Löpande räkning eller att ni handlar upp entreprenörer löpande?
Sorry, skrev fel. Menar löpande räkning. Vi har endast avtal på timpriser och villkor gällande inköp av material.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.