A
Inser att familjen växt ur vårt lilla trevliga hus med "Det där" läget som vi känner att vi inte vill lämna.

Vårt hus är ett 1-plans trähus med panel och krypgrund, uppfört 2002. Bästa beskrivningen är att huset uppifrån har formen av ett "T". Uppvärmning sker med luft/luft värmepump och en FX anväggning som värmer varmvattnet.

Efter lite skissande har vi kommit fram till att det enda sättet för oss att bygga till, är att bygga till en huskropp till, så att husformen närmst blir ett "H" uppifrån sett. Då tomten sluttar, är tanken att tillbyggnaden skall vara i 2 (1,5) plan med grund i form av gjuten platta. Där finns ingen sten i marken som består av sand / jord. Tillbyggmaden skall innehålla en groventre med ingång till gamla huset och ett kaklat badrum med bastudel, ca yta 15kvm. Bortsett från detta, skall där inte vara några våtutrymmen. Byggyta 49,9kvm, boyta ca 70kvm.

På uppvärmningssidan står vi och väljer mellan någon form av luft/vatten pump och lägga in golvvärme i nya delen, samt hjälpa till med varmvattenproduktionen på något sätt. (3 flickor i familjen), eller om vi skall gå på luft/luft även i nya delen, och stötta upp med el-golvvärme i bad & groventre.

Frågar man runt bland "folk" vad det kan kosta, så brukar svaret antingen bli motfrågan "Hur långt är ett snöre", eller, "Tja en 10-30 000:-/kvm"

Jag hade blivit jätteglad om det finns någon därute som har mer erfarenhet än mig, och som kan ge mig en fingervisning mot vart det barkar kostnadsmässigt. Jag har en byggnadskonsult som skall hjälpa mig, men hade behövt en rough uppskattning för att kunna avgöra om jag hamnar i gröna eller röda delen av budgeten. Jag måste också besöka banken så klart.

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Välkommen till forumet!

Jag tror du behöver vara tydligare med vad som ska ingå, vilka markförhållanden som gäller etc etc.

Sannolikt går det att få upp något liknande det du beskriver för runt miljonen, men om det är exakt vad du egentligen är ute efter är svårt att veta.
 
A
Tackar!
Markförhållanden, sand/jord fläckvis lera.
Vid fattat beslut är jag ute efter någon som utför arbetet på totalenteprenad.

Skulle det hamna på runt miljonen före ROT, så ryms det gott och väl i budgeten. Jag har spånat på en totalkostnad på ca 1,3-1,5 minus ROT.
 
En faktor som många bortser ifrån är att det pris då kan få ett jobb gjort för är vad någon är villig att göra jobbet för. Det spelar mao ingen roll att man kan härleda material + timmar x rimlig timtaxa till x kronor, det är vad byggföretagen du gör förfrågningar hos vill ha betalt som avgör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.