Hej,

Vi har precis köpt ett sutteränghus på 165 (+38) kvadrat där fjärrvärme redan är indraget. Nu kikar vi på en lösning med att komplettera fjärrvärmen med en luftvärmepump, typ Samsung comfort. Vad kan jag räkna med att systemet för att fjärrvärmen och luftvärmepumpen ska köras i harmoni kan kosta? 10 000? Ännu dyrare?

Tack på förhand!
 
Vad är det för värmesystem? Tänk på att det finns en tröghet i ett vattenburet system, framförallt vattenburen golvvärme som kan ta dagar att stabilisera sig.
Ett luftburet värmesystem som tex en luft/luft stabiliserar sig snabbt och kan vara svårt att synca med ett vattenburet system.

En lösning är att välja en låg temperatur på det vattenburna systemet (tex 18 grader) och sedan använda det luftburna för att tillfälligt höja temperaturen när ni önskar (tex morgon och kväll samt helger).
 
  • Gilla
mebbo
  • Laddar…
Luftvärmepumpen finns alltså inte ännu? Varför köpa en om ni skall ha fjärrvärrme? Kyla?
Finns ju fläktkonvektorer om man vill ha luftburenvärme.
 
Vad är anledningen till att ni vill installera en värmepump ihop med ett fjärrvärmesystem?

Är det för att kunna få kyla?
Är det för att sänka värmekostnaderna?

Vad sitter det för regulator (styrelektronik) för värmebiten i fjärrvärmecentralen?

Vad har ni för ventilationssystem (självdrag, F, FT, FTX)?

Oftast är det en hög årsavgift och låg kWhkostnad på fjärrvärmen, som gör att det ytterst sällan (nästan aldrig) är lönande att kombinera fjärrvärmen med annat värmesystem.
 
Jasså?

Vi har precis köpt huset (inte ännu flyttat in) och blev rekommenderade i energirapporten som gjordes av Anticimex att göra detta för att spara ca 6500 KWh per år.

Förra ägarna hade en uppvärmning på ca 19 400 kWh/år, 1500 kWh till varmvattenberedning och cirka 4100 kWh till hushållsel.

Ventilationen är självdragsventilering och jag har absolut ingen aning angående din fråga om fjärrvärmecentralen..

Men du menar på att det inte är värt detta? Vill ju gärna få ner uppvärmningskostnaden om det är möjligt.

Edit: Vill också poängtera att jag är ytterst novis inom detta område, så ursäkta min okunskap :)
 
Redigerat:
Det är troligen inte värt det. Årscoptal på en luftvärmepump brukar hamna kring 2, vilket gör att värmepumpsvärmen kanske kostar er omkring 0,50kr/kWh i löpande kostnad.

Säg att värmepumpen ersätter ca 10000 kWh/ år från fjärrvärmen. Om fjärrvärmen då kostar 0,90kr/kWh så sparar luftvärmepumpen 4000kr/år i löpande kostnader. Frågan om det är värt det givet investerings- och underhållskostnader, samt det buller och den förfulning som en luftvärmepump medför.
 
Vet du vilken inomhus temperatur föra/nuvarande ägaren har haft vintertid?

Vet du hur dom har vädrat och hur mycket under vintern?

När jag flyttade till bostadsrätt våning 2 av 3 (hörnlägenhet) så hade jag en gammal dam boende under mig, så länge som hon bodde där så behövde jag inte ha någon värme på i min lägenhet, men så fort hon flyttade och en småbarnsfamilj flyttade in så behövde jag sätta på värmen på elementen. Kan tillägga att den gamla damen ständigt hade ett fönster stående på glänt, dygnet runt året runt.

Vi bor idag i en enplansvilla med källare 100+100 kvm, byggd -69-70, uppe håller vi 20-21°, nere håller vi 18-19°. Vi är två vuxna och tre barn (8, 8 & 1 år, alla tre fyller inom tre månader), lillan badar i badbalja varje kväll, dom andra två duschar var/varannan kväll. Vi har en fjärrvärmeförbrukning på ca 15500kWh/år (värme & varmvatten). Jag har bytt ut reglercentralen till en bättre (fler & bättre injusteringsmöjligheter), har även monterat fler tempgivare, har nu framledning-, ute-, inne- & fjärrvärmereturtempgivare, som alla fyra ger input till reglercentralen.

Vi har även installerat FTX-ventilation, huvudanledningen till det var att få bättre inomhusluft, hela huset ventileras.

Föra året grävde vi ut runt huset och lade om dräneringen plus att vi isolerade källarväggarna (på utsidan).
 
Redigerat:
  • Gilla
mebbo
  • Laddar…
Vad kostar fjärrvärrmen per kWh?
När är huset byggt?
 
Demmpa skrev:
Vet du vilken inomhus temperatur föra/nuvarande ägaren har haft vintertid?

Vet du hur dom har vädrat och hur mycket under vintern?
Intressant! Enligt rapporten så hade förra ägarna en temperatur på cirka 23 grader, så mycket högre än vi kommer ha. Jag gillar ganska svalt, så 20-21c känns OK. Dock så kommer barnrummen vara i sutterängplan, så frågan är om det ska vara 18-19C där.

Då man själv är okunnig så låter det så klokt det exempelvis Anticimex säger kring luftvärmepumpen. Men det stod också i rapporten att man kunde titta på bättre regleringssystem till fjärrvärmen som ett alternativ.

Så frågan är om det är bättre att titta på det och helt enkelt se hur mycket värmekostnaden landar på efter ett år för oss innan man tänker luftvärmepump?
 
pelle242 skrev:
Vad kostar fjärrvärrmen per kWh?
När är huset byggt?
Fjärrvärmen ligger på 0,9kr kWh i det prisexempel jag fått och huset byggdes 1969.
 
Jag hade absolut väntat ett år med att titta på detta, i och med att kalkylen enbart är baserad på en schablon.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Jag köpte denna reglercentralen [länk]
Vi hade denna (utan dygnsur) [länk]

Samma sorts givare till bägge regulatorerna.


Exakt vad fjärrvärmepriset är (både fasta och rörliga delen) bör du kunna få fram genom att besöka fjärrvärmeleverantörens hemsida.
Tack! Ser inte ut som det var någon jätteinvestering med en bättre reglercentral, så det är ju positivt. Enligt hemsidan så verkar Skekraft ha cirka 52,8 öre kWh på fjärrvärme om jag såg rätt.
 
mebbo skrev:
.. så verkar Skekraft ha cirka 52,8 öre kWh på fjärrvärme ..
Hade jag haft så billig fjärrvärme hade jag skaffat en utomhuspool som hålls uppvärmd året runt :).

Det finns givetvis ingen som helst anledning att skaffa en luftvärmepump med den prisbilden.
 
pelpet skrev:
Hade jag haft så billig fjärrvärme hade jag skaffat en utomhuspool som hålls uppvärmd året runt :).

Det finns givetvis ingen som helst anledning att skaffa en luftvärmepump med den prisbilden.
Heheh, fast enligt Elskling så verkar det ligga på 60.5 öre kWh på 1 års avtal och ca 69 öre kWh för 3 år bundet. Iofs är det ju rätt OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.