Installerade i vintras ny köksfläkt med fläktmotor på vinden (Systemair KVK Silent 160 EC)

Installation av fläkt med anslutning till murstock 160mm spirorör med ljuddämpare och genomföring genom taket ner till köket. Betalade ca 15 000 för detta efter ROT (arbete och material, ej elinstallation). En del stök då det först visat sig monterat en KVK 160 (inte Silent) en månads väntan på ny fläkt som när de packade upp den visade sig vara fel modell och ytterligare väntan, fläkten kom och de skulle installera men visade sig bli för sent varav de kom ytterligare en dag efter - många dagar att sitta hemma på standby utan att det blev så mycket gjort, men blev till slut ändå nöjd med resultatet.

I samband med installation nämnde de i alla fall att jag kunde plocka bort den kanal som går till badrummet och nyttja samma grundventilation där (istället för den PAX som sitter där idag)

Tanken har fått växa lite och jag frågade nu om offert på detta.

Jag tar bort befintlig eternit-kanal (och lite av orsaken, att kunna skicka iväg båda på omhändertagande samtidigt)

Så jobbet handlar om att koppla en förgrening på befintlig kanal och dra ett spiro-rör genom befintligt hål i badrumstaket. Kanske även täppa till befintlig kanal i murstocken där kanalen går idag.

Offerten på detta: 15 800 kr 5000kr monteringsdetaljer och 14000kr i arbetskostnad (före ROT) + 1000kr för bil.
Jag höll på att trilla av stolen när jag läste detta. Är det en rimlig kostnad, eller säger de att de inte ville ha jobbet?

769696-f43b558344a62bdc7b81f09c802e3a72.jpg
Anslutning till vänster i bild efter ljuddämparen (antar jag?) eternitkanalen syns i nästan hela sin längd bakom, vad jag kan minnas möjlig att dra raka vägen.

Får jag göra förändringen själv eller behöver det besiktas av sotare? (kanalen går ju "primärt" till köksfläkten)
 
Och börjar man fundera går ju tankarna vidare...
Har som synes bara vind ovan badrummet.
Idag sitter fläkten precis innanför dörren, fuktiga luften blir kvar i rummet och friska luften går raka vägen ut genom ventilationen.

Vore det idé att flytta ventilen till duschutrymmet istället, vad kan jag isf göra med befintligt hål? Sätta en tätad tallriksventil och "låtsas" det är en ventilationskanal som man inte reflekterar över?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.