Behöver hjälp, kan absolut ingenting om renovering av hus, bor just nu i min släktings gamla hus (över 100 år gammalt) som vi ev ska köpa, men det behöver totalrenoveras så som nytt tak, isolera vind samt göra 3 rum med kupor på vinden, dränera, putsa om fasaden, fixa fukt o ventilations problem mm mm men hur hör man för att räkna på allt detta vad kostnaden kommer att bli?

Saker som behöver fixas inne i huset som kök, toalett mm är inget akut utan vi vill göra allt som verkligen behöver fixas först så som tak.

Vi diskuterar nu vad vi ska få köpa huset för och vill jämföra och se om det är värt att köpa o renovera eller om vi ska köpa annat hus där det inte behövs göras lika mycket, eller bygga nytt.

Tacksam för all hjälp jag kan få om var jag kan hitta mer information om kostnad och renovering av gamla hus.
 
Hej Pandy416, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Det går naturligtvis inte att ge ett bra svar på en så generell fråga.
Men det låter faktiskt som att ni skulle bygga ett helt nytt hus,
allt skall ju byggas om och renoveras.
Väggar, tak, grund, fönster, ventilation, och så tillkommer dessutom kök och våtrum och troligen annan invändig renovering

Då kanske värdet på fastigheten egentligen bara motsvarar kostnaden för en liknande, obebyggd tomt?
Det kanske till och med är billigare att bygga nytt på en ny tomt,
än att först riva en gammal byggnad i dåligt skick.
 
Det är såklart inte så enkelt att svara på, särskilt som vi inte vet om du vill göra något själv eller anlita hantverkare för rubbet. tänk också på att ROT-avdraget är begränsat så kan du sprida det över flera år så är det bra.

Vissa saker kostar nästan ingenting, som ventilation (ett par badrumsfläktar och några tilluftsventiler = 5000 kr) och att renovera rum (gipsskivor, spackel, målarfärg och laminatgolv = 5000 kr per rum) och isolering är inte heller så dyrt om du gör det själv. Annars tycker jag att allt man gör på huset kostar 100 000 kr plus extravaganser. Nytt tak, putsa fasad, nytt kök, nytt badrum, nya fönster, dränering, gräva ur källare, bygga ett garage; alla de sakerna har kostat ungefär 100 000 kr vardera. Lite billigare om man snålar, lite dyrare om man vill lyxa till det.

Men låt oss Studera fönster som exempel: om du renoverar de gamla fönstren med skrapa, kitt, färg och tålamod kommer det att kosta 200 kr per fönster i material. Om du låter en firma göra det och dessutom sätta in ett extra energiglas så kostar det 2000 kr per fönster. Lika mycket kostar nya kompositfönster från kontinenten med mycket bra energivärden. Vill du ha nya svenska träfönster så kostar de 5000 kr. Vill du ha dem med underhållsfri aluminium på utsidan av de bästa märkena kostar de 10 000 kr. Väljer du att låta ett fullserviceföretag sköta mätning, beställning och installation så kan det kosta 20 000 kr per fönster. Om du har 20 fönster i ditt hus så kan kostnaden alltså variera mellan 5000 kr och 400 000 kr. Därför kan man inte säga en siffra om vad det kostar att renovera ett hus.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för svar, huset går bra att bo i och en del saker inne behövs inte göras omgående och mycket av det kan vi göra själv.

Det som är mest akut är nytt tak och samtidigt då bygga burspråk/kupor på vinden och göra 3 sovrum där, och dränera runt hela huset vilket är runt 40-50 meter., putsa fasaden och sen byta fönster, vi kommet inte att göra vid de gamla fönsterna utan köpa nya.
Det är mest detta vi tittar på vad det skulle kosta oss.

Källaren funkar som den är nu men senare har vi tänkt göra vid där med men det är inget akut.

Bygga nytt hade varit kanon men i samhället vi bor i o vill stanna i finns just nu bara en tomt till salu som kostar 500K, vi kan ev köpa detta huset vi bor i nu för mellan 3-500K och om mina släktingar skulle sälja det genom mäklare har mäklaren sagt att de kan sälja huset för ca 900K.

Ett äldre typ 70 tals hus här ligger på ca 1,5-2,5 miljoner och nyare hus ligger på runt 3-3,5 miljoner och bygga nytt hus har jag hört med vänner som gjort att det gått på runt 3 miljoner kr.

Så vårt dilemma är om vi ska köpa detta o renovera, eller köpa ett 70 tals hus som inte behöver renoveras lika mycket eller bygga nytt....😳

Huset vi bor i och funderar på att köpa är ett parhus och de som bor i den andra delen har pratat om att ev flytta och då skulle vi vara intresserade av att även köpa det, skulle vi göra det så behöver vi inte göra rum på vinden för då blir huset totalt ca 260kvm och där finns rum för hela vår familj (6 personer), det huset är också redan renoverat en del med nytt kök men där behöver också bytas tak, dräneras och putsa fasaden och fönster, och totalt för vårt och grannens hus (hela parhuset) är där 23 fönster.

Vänner har sagt till mej att använda offerta.se för att få lite pris förslag från olika företag, har någon använt dem?
 
Om du vänder dig till Offerta eller liknande företag får du inte en enda prisuppgift, enbart en radda med företag som berättar att dom gärna vill hjälpa dig och en massa skit tjat om deras företag som bla är nystartat och vi är duktiga osv.
Leta efter företag som du eller någon bekant känner till eller ta dig en tur runt i något villaområde där det pågår arbeten och knacka på och fråga dom som bor där om hur nöjda dom är med "sin" firma.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Tack så mycket, tänkte efter när jag postat min fråga om offerta att jag ska ta reda på lite lokala byggföretag här i byn o gynna dem ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.