Vi tittar på ett hus som är ett museum från 1980.

Det som är renoverat är taket (-04) och värmeanläggningen (Luft/vatten -11)


Vi räknar med att behöva göra:

Övervåning:

Nytt kök (Golv, nya vitvaror, kök, rivning en mindre vägg, belysning) 150 -200'
Ett nytt badrum (kakel, golvvärme) 150'
Tre sovrum och hall (golv och ytskikt) 50'
Vardagsrum (ytskikt och kanske golv) 20'

Nedervåning

Riva ut allt ner till betongen utom i garage och pannrum och eventuellt sanera 20' (mycket eget arbete)
Ett badrum 150'
En tvättstuga (kanske kombineras detta med badrum om det finns synergier i det) 75'
Åtgärda riskkonstruktioner 20'
Installera ventilerat golv (allrum, sovrum, hall) Gör man detta "under" badrum också) 150'
Återställa ytskikt på "rätt sätt" 100'

Utvändigt

Dränering 100'

150+150+50+20+20+150+75+20+150+100+100 = 985'

Oförutsedda händelser +20%

Budget 1 182 000

Vad tror ni, håller min budget någorlunda?

Bilder på objektet:

SFD4AD81EBDCDE84889864E1EC58D7A599A_920x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SFD0BC08C45C10C43549C22803066414C9A_920x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SFD7C18AEB8271F4DA1A53A511A31B3DE52_920x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SFD0377F8ED8F554B9DA4DF3E6491D8534B_920x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SFD0419A354CC354F5FB10788827144A52F_920x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SFD3059E7E76DCF473980C66995785ED1FF_920x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SFDB2FC69E1C8A942FFB1AD27C335C67D3F_920x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SFDC1CFC98086B54DD88A08156C962EB7B6_920x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SFDD3E8A01BDA794EEB909E21CD179813A1_920x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SFDFE0D14A9545340219E7054BD193060F3_920x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket jobb gör ni själva och hur mycket kommer ni leja?
 
Inte mycket eget jobb.

Rivning och en del målning på sin höjd...
 
Då skulle jag räkna med 20 000-30 000 kr /m2
 
Hur stor är ytan på ett ungefär som renoveras?
 
Enk Projektet skrev:
Då skulle jag räkna med 20 000-30 000 kr /m2
Det handlar om ca: 200 kvm.

4-6 miljoner?

Kan ju inte vara möjligt?
 
Hej, räkna med 3 000-4 000 kr per kvadrat, gällande våtrum och kök kan ni räkna med 10 000-25 000 per kvadrat, det finns bra sidor här på forumet som ger en fingervisning gällande våtrum och kök.
 
En liten fundering bara, hur bra är huset isolerat och vilket skick är fönstren, kanske en bra fundering på att byta dem innan man gör ytskikten/renoveringar invändigt. Känns viktigare att lägga slantarna på renovering i rätt ordning!
 
Pagno skrev:
En liten fundering bara, hur bra är huset isolerat och vilket skick är fönstren, kanske en bra fundering på att byta dem innan man gör ytskikten/renoveringar invändigt. Känns viktigare att lägga slantarna på renovering i rätt ordning!
Fönstren är överraskande fina, 3-glas orginal. Planen är att byta i badrum men resten behålls tills vidare.

Isoleringen är god.
 
1,2 mkr (exkl ev fönsterbyte) är rimligt om ni INTE väljer svindyra vitvaror/maskiner och annat material, samt lägger ner många timmar själva. Lycka till!
 
Nästa fråga, behövs det verkligen dräneras, det ser ut som om det är en ås med furor som växer runt huset, vilket borde betyda att det är berg eller sand där huset står, har ni källarvåning? Ser inget skäl att dränera om det inte finns en våning under marknivå.
byta ytskikten i sovrummen samt hall är mera en kostnadsfråga vilket ytskikt som väljs, ser inga direkta svårigheter att budgeten kan hållas. Dessvärre ser jag ingen direkt post på omdragning av el/ ny dragning. kanske det behövs att byta uttag, elcentral, dra fler rör till nya installationer, kanske se över ventilationen... Men detta har inte med din fråga att göra, så svaret på grundfrågan är att det bör räcka med den budget du har till det som du räknat upp.

Lycka till med renoveringen
 
Jag tror absolut att det går att göra de renoveringarna ni pratar om för de pengarna.
Det går säkert att göra det billigare också, men framförallt går det också att spendera det dubbla..

Ena "badrummet" ser bara ut att vara toalett? Nog för att det finns folk som lägger mycket pengar på sitt hus, men 150 000 för att göra i ordning en toalett är hiskeligt mycket pengar i min värld!

Ex: Vi gjorde vårt badrum (4m2) för ett år sedan.
Vi lejde bort tätskikt och de små rörjobben som var, la kanske 60 timmar arbete själva (säg 80 för att inte ge övriga tyckare något att klanka ner på) summan blev 40 000 inkl. material. Hade vi köpt de 80 timmarna för 600kr/h hade vi istället landat på 88 000.
Detta var med relativt enkla plattor (30x60 vita blanka på väggar och 20x20 grå på golv), Ikea skåp och handfat/kommod, duschdraperi, IFÖ-stol och FM-blandare. Känner väl hantverkarna hyfsat, men det var inga välgörenhetspriser varken på material eller arbetet vi köpte.



Jag tror nog att detta är applicerbart på det mesta. Materialet till vårt köksbyte kostade 40 000 (utan vitvaror), hade vi stött bygden och köpt Tibrokök istället för Ikea, marmorskivor istället för laminat och Italiensk designho kunde det kostat 300 000 istället.
 
Jonatan79 skrev:
1,2 mkr (exkl ev fönsterbyte) är rimligt om ni INTE väljer svindyra vitvaror/maskiner och annat material, samt lägger ner många timmar själva. Lycka till!
Tack för svaret!
 
Pagno skrev:
Nästa fråga, behövs det verkligen dräneras, det ser ut som om det är en ås med furor som växer runt huset, vilket borde betyda att det är berg eller sand där huset står, har ni källarvåning? Ser inget skäl att dränera om det inte finns en våning under marknivå.
byta ytskikten i sovrummen samt hall är mera en kostnadsfråga vilket ytskikt som väljs, ser inga direkta svårigheter att budgeten kan hållas. Dessvärre ser jag ingen direkt post på omdragning av el/ ny dragning. kanske det behövs att byta uttag, elcentral, dra fler rör till nya installationer, kanske se över ventilationen... Men detta har inte med din fråga att göra, så svaret på grundfrågan är att det bör räcka med den budget du har till det som du räknat upp.

Lycka till med renoveringen

Huset har sutterängvåning. Syns inte på exteriörbilden...

Garage, pannrum, Bastu, tvättstuga är helt eller delvis "under jord". Om dränering behövs vet jag dock inte, måste rådfråga fackman i ärendet...

Elen ska inte vara så stora problem, eventuellt ny central och ny el i köket men där har jag goda kontakter på både material och arbete. Finns inget hemmapulat att reda ut heller.

Ventilation: FTX system från SVAB, bra kondition. Stryrning är dock från köksfläkt så troligen byte av både fläkt och styrning.
 
LAnsgar skrev:
Jag tror absolut att det går att göra de renoveringarna ni pratar om för de pengarna.
Det går säkert att göra det billigare också, men framförallt går det också att spendera det dubbla..

Ena "badrummet" ser bara ut att vara toalett? Nog för att det finns folk som lägger mycket pengar på sitt hus, men 150 000 för att göra i ordning en toalett är hiskeligt mycket pengar i min värld!

Ex: Vi gjorde vårt badrum (4m2) för ett år sedan.
Vi lejde bort tätskikt och de små rörjobben som var, la kanske 60 timmar arbete själva (säg 80 för att inte ge övriga tyckare något att klanka ner på) summan blev 40 000 inkl. material. Hade vi köpt de 80 timmarna för 600kr/h hade vi istället landat på 88 000.
Detta var med relativt enkla plattor (30x60 vita blanka på väggar och 20x20 grå på golv), Ikea skåp och handfat/kommod, duschdraperi, IFÖ-stol och FM-blandare. Känner väl hantverkarna hyfsat, men det var inga välgörenhetspriser varken på material eller arbetet vi köpte.



Jag tror nog att detta är applicerbart på det mesta. Materialet till vårt köksbyte kostade 40 000 (utan vitvaror), hade vi stött bygden och köpt Tibrokök istället för Ikea, marmorskivor istället för laminat och Italiensk designho kunde det kostat 300 000 istället.
Ja, något tak finns ju förstås inte... Vilka extravaganser det blir vet man ju aldrig, en stor och dyr spis blir det säkert...

Du har rätt att det är en toalett på bilden, oklart om den ska få vara kvar... Nytt badrum blir där bastu och dusch är idag eventuellt i kombination med tvättstugan brevid...
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.