Heij83
jag har läst, pluggat och försökt förstå mig på dom olika systemen men inte lyckats :thinking:

Mina förutsättningar:
Villa 1,5plan 230m2 nybygge
Tänker bara ha automation på nedre plan och styra några lampor ute.
Vill kunna styra lampor, få information om brandlarm, inbrott, 2-3 kameror.

Kommer ha 1 sovrum, vardagsrum, kök, entre, badrum och tvättstuga.

Min fråga. Vad skulle ett system som detta kosta i bara material?
Bifogar planlösningen

Hoppas någon som är duktig kan göra en mellan tummen och pekfingret skiss på pris....
 
  • Planritning av nedre plan i en villa med markerade rum som kök, vardagsrum, sovrum, och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Räkna med att varje mottagare (Z-wave eller Plejd) går lös på ca 600 kr exkl. installation, inkl. moms.
Till detta kommer någon kontrollenhet, kanske 1500-4000 kr beroende på typ.
Notera att Plejd enbart erbjuder styrning via app. Det går således inte att lägga upp händelser som triggas eller styrs av externa signaler.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
jag har läst, pluggat och försökt förstå mig på dom olika systemen men inte lyckats :thinking:

Mina förutsättningar:
Villa 1,5plan 230m2 nybygge
Tänker bara ha automation på nedre plan och styra några lampor ute.
Vill kunna styra lampor, få information om brandlarm, inbrott, 2-3 kameror.

Kommer ha 1 sovrum, vardagsrum, kök, entre, badrum och tvättstuga.

Min fråga. Vad skulle ett system som detta kosta i bara material?
Bifogar planlösningen

Hoppas någon som är duktig kan göra en mellan tummen och pekfingret skiss på pris....
Kolla in Zigbee. Nu har tom Lidl kommit med egna produkter. En brytare kostar ca 10 Eu på Lidl.de
Tom Philips som är kompatibla, har en fjärrkontroll för ett par hundralappar som man kan sätta på väggen i varje rum. Liksom Ikea.
 
MrJay
K karlmb skrev:
Kolla in Zigbee. Nu har tom Lidl kommit med egna produkter. En brytare kostar ca 10 Eu på Lidl.de
Tom Philips som är kompatibla, har en fjärrkontroll för ett par hundralappar som man kan sätta på väggen i varje rum. Liksom Ikea.
Mer än ett år gammalt tråd, jag misstänker TS köpt och installerat sina grejer bra tag sedan :D
 
Heij83
Faktiskt inte helt, men jag har köpt några Plejd puckar men dom är inte installerade än.
Så jag är faktiskt fortfarande öppen för förslag
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Skulle rekommendera Shelly shelly.cloud har schyssta prisvärda produkter!

Själv har jag den tillsammans med en Homey för kunna knyta ihop olika produkter.. Zigbee, Z-Wave, 433mhz!
 
MrJay
Heij83 Heij83 skrev:
Faktiskt inte helt, men jag har köpt några Plejd puckar men dom är inte installerade än.
Så jag är faktiskt fortfarande öppen för förslag
Skulle isf. rekommendera Zigbee-produkter. Det är en öppen standard som stöds av väldigt många (Z-Wave är stängt, medför licenskostnader och har börjat överges). Vilka grejer du väljer är en smaksak, kör själv mycket IKEA och Philips Hue via Hue Bridge. Cloud lösningar och Bluetooth typ Pjeld tar jag starkt avstånd från, men det är jag det :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Mer än ett år gammalt tråd, jag misstänker TS köpt och installerat sina grejer bra tag sedan :D
Hehe, jag började titta på detta för 15 år sedan och var inne på X-system över elledningarna....
Först nu tycker jag det börjar kännas stabilt..
 
H
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Är ju som sagts en gammal tråd (start) men när vi nu är igång igen!
Jag har kört z-wave nu i 6-7 år, började eftar att ha läst hek's tråd på en semester!
Har testat några olika controller, Fibaro HCL, Domoticz och Home Assistant (HA).
HCL'n tycker jag inte om... de båda andra är bra på olika sätt men eftersom jag kört Domoticz längst och lärt mig den (och inte minst dzvent) så är det min huvudsakliga controller. Hade jag startat från noll idag så hade jag valt HA då den har fler utvecklare och många bra integrationer att bara importera, bl.a. till mitt Unifi system så mina kamror enkelt kan integreras, använder dem främst som "PIR".
När jag hittade shelly i januar 2019 (la första ordern 20/1) så var det mest på kul för att leka lite. Efter att ha varit med deras resa och helt fantastiska utvecklingstakt så skulle jag idag inte tveka utan gå på ett rent Shelly system men med lokal controller som då hade fått bli HA på en raspberry 4, eller på NAS ännu hellre.
Det enda jag saknar hos shelly är en bra (och diskret) sensor liknande "Aeotec MultiSensor 6" som jag använder idag, den har för mig de 3 viktigaste sensorerna, temp, lux och rörelse just denna har 3 till som jag inte använder. Den är också möjlig att strömförsörja via usb (och jag gillar inte batterier).
Just design är i mitt tycke inte Shellys starka sida, deras 3EM och deras nya rörelse sensor är minst sagt annorlunda i design.
Är man lite händig så löser man detta med deras UNI.
Tja mina 5..
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.