Vad kan man räkna med för kostnad för att på en gräsmatta lägga plattor i en 20 meter lång gång.
Antingen för själva arbetet inkl "normala" plattor, d v s i det här fallet tegelfärgade saker, eller för endast arbetsinsatsen med underarbete mm.
 
Nja, det drar lätt iväg i pris. Det jag reagerar mest på är hur dyrt det är med grus som bärlager och stenmjöl. Hutlösa 150 kr /ton hemkört eller 745 kr /ton hos Flisby om man vill ha det istället.
I mitt fall då jag lagt tumlad marksten 20x13x5 på 25 cm bärlager hamnar det på ca 235 kr /kvm
Därtill kommer ev hyra av grävmaskin och vibratorplatta
 
Givet att vi talar om ganska plan gräsmatta på lättgrävt underlag fixar ett proffs underlagsjobbet på mindre än en dag. Men då gäller det att maskinen slipper stå och vänta på försenad leverans av grus och stenmjöl. Dyrt blir det förstås också om grävaren måste transporteras lång väg från garage till arbetsplats. Om så är fallet lönar det sig att samordna uppdraget med andra jobb. Kanske någon granne samtidigt behöver ett handtag.

Själva stenläggningen är ett ganska lätt jobb, ifall vi talar om sten med regelbunden form och kalibrerad tjocklek (typ betongsten 350x350). En amatör med rätt utrustning och lite vana klarar lätt 20 kvm sådan sten på lika 10 timmar. ett proffs jobbar säkert ännu snabbare, men måste ta betalt för restid och "ställtid".

Alltså hamnar slutnotan på gissningsvis 8 timmar grävare och 8 timmar läggning, eller uppskattningsvis 10 kkr plus minus tjugo procent. Material tillkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.