Vad kostar det att bygga en platta på mark? Vi visar olika prisexempel och går igenom arbetsmomenten och materialet som behövs.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad platta på mark
 
Jag vill bara påpeka att det finns betongarbetare som kan konsten att gjuta en platta så perfekt att det inte behöver slipas eller spacklas en enda mm, inte ens i badrummen, ytan blir dessutom så fin att den i stort sett kan liknas med en slipad yta. Jag anlitade några med gott rykte när jag gjorde min 280m2 platta för några år sedan. De tog 90kr/m2 + moms och då stod de för de maskiner som behövdes. Med tanke på hur bra det blev och hur mycket roligare och enklare det blir att bygga när plattan är exakt plan, och med perfekta fall i de rum som skall ha det, så tycker jag att det var väl använda pengar. Jag har ju dessutom huset sammanbyggt med garage/verkstad som gjöts samtidigt, och där har jag bara behandlat betongen med ythärdare och förseglare (Lithurin tvåstegsbehandling) för att få ett vackert, lättstädat och slitstarkt golv.
 
Hemmakatten
Samma här. Plattan var plank som ett salsgolv och differensen en millimeter eller så. Enda stället med flytspackel är badrummet och där är det fall åt flera olika håll vilket var svårt att fixa perfekt vid gjutningen. Har också gjutit en uteplats och utanför entrén. Den betongen är obehandlad och lika slät den.
 
Hemmakatten
Det saknas uppgifter om potentialutjämning (jordning) av plattan. När vi byggde 2006 var det ett krav.
 
Nog heter det slodad, och flodad väl? :)
 
S
För några år sedan byggde jag ett garage på 100 kvadratmeter. Då jag projekterade garaget såg jag att en grundplatta av betong blev alldeles för dyrt. Jag valde då ett golv av 50 x 50 cm betongplattor. Resultatet blev bra och priset 20.000:- istället för 100.000:- .
 
man skulle bli betongare, måste ha sjukt hög lön. gabbe1 betalade 31500kr för sin platta. och gissar att den tog max en dag att gjuta för 2 gubbar. 4dubbla priset mot en "vanlig hantverkare" :)
 
G
Gjöt 80 m2 med golvvärme och 300mm isolering. Arbetet utfördes från 0-100, jag lyfte inte ett finger. Bra markförhållanden, köpte 8 kubik 0-90. Offerter mellan 162000-241000. Slutsumman blev 172000. Grannen med likadant hus köpte för 70 m2 225000 av den som offererade 241000 hos oss. Örebro län!
 
Med tanke på hur mycket vi sliter så vet jag inte om det är så välbetalt ... :)
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
B
Har fått offert på 110000 och är förutsättningarna:
60m2 platta till garage
Golvvärme, förberett men inte inkopplat
200mm isolering
Kulvert in till huset, ca 2m mellan hus och garage
Ett varv leca runt om.
Avlopp inkl oljeavskiljare
 
Det blir många priser, har gjutit en platta i höst, 53 m2. 100mm isolering, nät armerad, dia 12 järn runt om. Brädform 2x8". Totalt med grävning och grus, isolering armering, betong. 2 man som gjöt plattan, ca 45.000.
 
Lars_52 skrev:
Det blir många priser, har gjutit en platta i höst, 53 m2. 100mm isolering, nät armerad, dia 12 järn runt om. Brädform 2x8". Totalt med grävning och grus, isolering armering, betong. 2 man som gjöt plattan, ca 45.000.
Bra pris!
Är nog få förunnat att kunna hitta så billiga hantverkare.
 
Dom var väl inte toppen billiga men jag gjorde mycket själv.
 
Lars_52 skrev:
Dom var väl inte toppen billiga men jag gjorde mycket själv.
Ok, tolkade det som att du inte lyft ett finger. :)
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Wow en platta som bara diffar en mm , låter nästan för bra för att vara sant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.