Hejsan!
Till att börja med så kan jag ingenting om hus och har aldrig haft ett banklån i hela mitt liv.

Men går det på något sätt att få en uppskattning av vad det kostar per kvm att bygga ett hus ???

Min dröm i detta fallet är ett hus på 270 kvm där 90 kvm är en fotostudio, 30 kvm är garage och förråd och dom övriga kvm är ett enda stort rum, en stor öppen yta alltså ;D

Jag är dock införstådd med att dra in vatten, el, lagfarter, köpa tomt, pantbrev, vitvaror, badrum och alla annan hubba bubba tillkommer :D

Så jag tänker alltså bara på husets pris nu, väggar, golv, ventilation, värmesystem, el vad det kan kosta ???

Tar även tacksamt emot tips på bilder på motsvarande hus eller andra idéer.

Tack för all hjälp! ;D

MVH
 
micke_011 skrev:
man brukar väl prata om att trähus (kataloghus) kostar 10'-15' per m[sup]2[/sup] och att lösvirkeshus 8'-10'..
För det priset måste du väl ha räknat in alla vitvaror och en massa annat???
 
Calle Posse skrev:
Hej Che!

Vad jag kan förstå av din fråga så gäller det ett hus som är lite speciellt och prisförfrågan gäller inte kök och övrig inrednining. Räkna med en kostnad på 1200:- kvm i ytterhöljet dvs golv, vägg och tak. Det är en fingervisning inget annat, du kan påverka priserna en hel del genom materialval och arbetsinsats.

Vill du ha ideér på hus och lösningar så hör av dig!

Calle
Precis, det är lite speciellt, en vild idé/dröm :) Ett stort rum på kanske 150-170 kvm ett på 80-100 kvm, badrum, garage och ett förråd/tvättstuga

Jag tar tacksamt emot all idéer, bilder och lösningar jag kan. En kompis oh jag ritade upp hela huset i sanden på gårdsplanen och genast började jag inse vissa problem med främst dörrar men även badrummets placering..........

Men svaret under ditt säger att det skulle kosta 8-10K per kvm.......???
 
micke_011 skrev:
jomenvisst, det var alltså..ja kanske lite maplacerat, ett snittpris per kvm färdigt hus. men det är alltså inte med tomt, kostnader för anslutningar osv, utan huset med nödvändiga maskiner så som värmepanna, vitvaror, badrumsporslin (maskin??) osv. förvirrad? :)
Precis :)
Bara huset.....allt annat som tomt, lagfart, kök/bad/tvätt och all annan hubba bubba är inte inräknat. I mina egna små kalkyler så har jag delat upp allt för att få en bättre överblick :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.