K
Hej,

Det är så att vi precis har köpt ett hus med ett växthus på baksidan. ( Hoppas jag.. )
Det saknades tydligen glasfönster till det och därför undrar jag vad de ungefär brukar ligga på?
Bilden kanske ger er kunniga en uppfattning på hur stort det är. Kanske är standardmått, men vad vet jag.

Till saken hör den att vi har ett bekanta i närheten som var förbi för någon vecka sedan.
De fick så här i efterhand för sig att de inte såg något växthus längre.
Och jag själv har något minne av att säljarna sade något tidigare om att det saknades glas för att tjejen hade ärvt det av sin mor eller mormor och skulle sakna det. (?)
Det är väl iofs strunt samma då jag vet att växthuset skall ingå eftersom vi inte avtalat något annat.
Överlåtelsen sker nästa vecka och vi ska förhoppningsvis träffas där innan så vi kan se att städning ser bra ut. Samt att allt som stod där på visningen finns kvar :p
Blev lite orolig när våra bekanta nämnde växthuset. Hoppas det unga paret har koll på vilka regler som gäller då det antagligen var deras första husförsäljning.

Men man skall som sagt inte säga något förrän vi är där och ser med egna ögon.
Om de skulle tagit bort det så får de såklart dra av på priset.
Vill gärna vara så förbered som möjligt :)

Vad kan en skälig summa för själva "skelettet" vara om skicket är bra?
Om skelettet står kvar,vad skulle då glaset kosta om vi vill komplettera det?
Ser att byggmax tar ca 5000 kr för det billigaste som ser ut att vara i samma storlek.
https://www.byggmax.se/tradgard/vaxthus/vaxthus/vaxthus-50m2-halls-popular-aluminium-p7110016

växthus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Om växthuset med glas kostar 5000, då är ett växthus utan glas nog inte mer värd än skrotmetallpriset skulle jag tipsa
 
K
Dock är 5000 kr det billigaste.
Verkar ju vara en himla prisskillnad mellan olika modeller.

Men det drygaste är väl kraften och tiden det tar att montera ett helt nytt från grunden.
Är väl mest den delen som jag skulle haka upp mig mest på.
Samt kanske det hade gått bra att använda utan fönster.
Var tydligen jordgubbar odlade i det.
Då hade man kanske bara behövt täcka det med nät för att slippa fåglarna.
Men får även nu för mig att de hade fönster men ej hunnit montera.
De sålde efter bara ha bott där i 11 månader.
 
Vanliga 3mm klarglas i storleken 610*610 mm kostar 60-65 kronor styck, Ryd´s har färdigt lager och tar 65 kronor styck vare sig det är 610*610 eller att de skär till dem i annat mått, de flesta glasmästare tar 65:- sedan är det bara att räkna hur många som går åt. Om man vill ha "hela" rutor och inte köra med olika sorters system av clips så kostar en 610 bredd lika mycket procentuellt/dm som en standardruta. Alltså en 610*1220 kostar runt 130 kronor! Nu är det klarglas 3 mm jag avser, det kan med fördel användas 4 mm till taket och lite tunnare i väggarna, Polykarbonat kostar mera, kanalplast är hållbart men "dimmigare".
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
En del glasmästare kan ha begagnat glas man kan köpa billigare dock så låter ryds priser väldigt billigt.
 
Mellan 85-100:- är riktpriset för en ruta på 610x610 3mm float

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Glas jouren i Ludvika tog 63:- styck för 610x610, 3 mm glas, hmm, det verkar som det är spridda skurar landet över!
Sedan finns det så många varianter av glas, float är väl det som gjuts på tenn? Har glömt bort lite med tiden!
 
Om du nu ska förhandla så ska du ju inte börja med det billigaste växthuset du kan hitta och som du själv är inne på så bör du ha kompensation för tiden det tar dig att resa ett nytt.

Har de snott med sig växthuset så kolla så hatthyllan också är kvar :)
 
Hur gick det med växthuset?
 
K
Tack, växthuset var borta med en fin 2-3 dm djup rektangulär grop.
Men hatthyllan och skostället var kvar :D
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.