Hejsan!

Funderar lite på att skaffa en pelletskamin hemmavid. Undrar lite om man skall värma hela planet med en sådan, hur mycket pellets det går åt? Planet som skall värmas är ungefär 100kvm. Tänkte montera den på befintlig murstock om det spelar någon roll.

Skulle vara roligt att höra av er som har vad ni har för erfarenheter.
 
Hur mycket pellets som går åt beror lite på huset, isolering och plats (skåne/lappland).

Men det finns säkert flera här som har erfarenhet.. Så det vore bra att uppge plats ålder & yta på hus när ni meddelar åtgång av pellets i kammin..

En kompis till mig förbrukar ca 1&½ säck om dagen på vintern. han har ca 130kvm hus (2 våningar), ålder dessvärre okänd gissar dock på 70-tal. Orten är Stockholm..
 
Huset ligger i skaraborgs län och är ett standard tegelhus från 56. Undrar egentligen hur en sådan lösning med pelletskamin står sig ekonomiskt?
 
Jag värmer mitt ett hus, ett 1 1/2 hus med cirka 110 kvm uppvärmd yta helt och hållet med en pelletskamin (luftburen). Det är ett timmerhus byggt ca 1820 och har väl egentligen ingen isolering att tala om, 15 cm spån i golv och 10 cm på vinden. Kaminen står framför murstocken i köket och råkar stå precis mitt i huset, sen så är hall och trapphus bara två meter från där kaminen står så det är väl därför som värmen kommer upp så bra på övervåningen. Hursomhelst så har jag när det är som allra kallast ungefär 18-19 grader i rummen på övervåningen och mellan 20 och 24 grader på bottenvåningen. Jag måste ha drygt 24 grader i köket för att det ska bli tillräckligt varmt i resterande rum och naturligtvis öppna dörrar till alla rum. Jag har haft kaminen i bra precis ett år och det har gått lite knappt 6 pallar pellets, blir väl ungefär 5 ton. Kaminen är som sagt luftburen och ger alltså inget varmvatten eller så.

Nu håller jag på och tilläggsisolerar vinden och golvet i hallen (saknade helt isolering) så jag räknar väl med att kapa bort en pall eller så till nästa år. Så åtminstone för mig fungerar pelletskamin bra, nackdelen är förstås att den för en del oväsen och det är nog ingen höjdare att ha en i vardagsrummet när man ska se på tv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.