Hej! Fick en offert på målning av kök på 25 tkr vilket lät mycket men tidsåtgången räknades på 32h och material 4500kr och då var det inga konstigheter. Jag kan inte avföra hur mycket eller svårt jobbet är.
Eftersom tiderna är som dom är så jobbade vi hemma och kunde notera när målarna var här och det landade på 19h. Vi förväntade oss så klart en lägre summa på offerten i och med det. Målaren hävdar dock att det tog 32h som offerten stipulerade.
Har vi missat något? Borde vi räkna på något med än den faktiska tiden målarna var här? Restid, lunch. Inköp av färg etc?
Om vi i slutändan står 10 arbetstimmar ifrån varandra, vad gör man? Betalar och går vidare?
 
Va det ett fast pris är det ju det som gäller.
 
Hade du betalat mer om jobbet tog 42h att göra?

Fast pris eller kostnadsuppskattning
Lägg upp offerten, maska företagsnamn och annan känslig info.
 
Förstår hur ni tänker. Bra att det blev klart, hade inte varit lyckligare av att det tagit längre tid. Det som förbryllar mig var att firman efter att jobbet blev klart sa att det tog 32 timmar vilket det inte gjorde. När jag ifrågasatte detta sa de ungefär som ni- hade det varit bättre om vi jobbat långsammare? Hade de hävdat fast pris hade jag varit fine med det.
 
Du fick en offert med ett pris där dom specat material och tid samt en totalkostnad. Då är det ointressant hur mycket tid det tog egentligen.
Men nu vet vi inte hur offerten ser ut men jag gissar fastpris och då är det just fastpris.

Gick det fortare än beräknat, bättre vinst. Går det åt h-vete så förlust.

Vill du bara betala faktisk tid så är löpande ett bättre sätt att avtala på.
 
  • Gilla
Grod4n
  • Laddar…
Uppfattat, tack.
 
Var det 19h x 2 målare så blir det ju 38h total arbetskostnad.
Vet dock inte om offerten var skriven så.
 
BirgitS
Niklas Haglund Niklas Haglund skrev:
Borde vi räkna på något med än den faktiska tiden målarna var här? Restid, lunch. Inköp av färg etc?
Om det skulle vara löpande räkning får du betala för restid (avrundat uppåt till hel timme normalt och det två gånger per dag) och tid för inköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.