Frågan är ställd till er som byggt till era hus själva.
Grävning , el , rörmokare lejer jag bort .
Men allt byggjobb gör jag själv , är snickare .
Tillbyggnaden på 80 m2 blir platta på mark med golvvärme . Kommer bestå av allrum sovrum och 1 badrum .
Materialvalen blir kvalitet men inte påkostad design.
Är det någon som har koll på sina faktiska byggkostnader/m2 ?
och ni som tycker frågan ställts för många gör tidigare i detta forum får gärna tipsa om forumtrådarna med aktiva diskussioner och inte sådana som är o aktiva sen 8 år tillbaka.

Tack för seriösa svar.
 
Mellan höger och vänster hand, 9000 - 12000 per m2.
Men räkna med att det alltid blir dyrare än vad första budgeten hamnar på.
 
Håller på att bygga till huset så totalkostnaden är inte helt klar ännu. Men jag kommer nog landa på ca 10 000 per m2. Då har vi byggt ut 52m2 nere och lika stort uppe (1och 1/2 plan).
Planlösningen är:
Nere; Kök och allrum kombinerat, ett sovrum, wc
Uppe: två sovrum, ett allrum , wc.
Lagt 3000kr på arbetskraft, resten har vi gjort själva.
 
Martin_B
K KarlEmil skrev:
Lagt 3000kr på arbetskraft, resten har vi gjort själva.
Du kommer billigt undan. Gör du grunden själv? Vad är det för grund?
VVS då?
Hur löser du elen som är ett krav att det skall vara gjort av elektriker?
 
Martin_B Martin_B skrev:
Du kommer billigt undan. Gör du grunden själv? Vad är det för grund?
VVS då?
Hur löser du elen som är ett krav att det skall vara gjort av elektriker?
Ja, grunden har vi gjort själva. Torpargrund bestående av leca. Bjälklaget är från Lättklinkerbetong modell isolätt. Monteringen av dessa var det som kostade 3000kr.
VVS:n har vi gjort själva. Min far har kopplat elen då han är elektriker.
 
Martin_B
K KarlEmil skrev:
Ja, grunden har vi gjort själva. Torpargrund bestående av leca. Bjälklaget är från Lättklinkerbetong modell isolätt. Monteringen av dessa var det som kostade 3000kr.
VVS:n har vi gjort själva. Min far har kopplat elen då han är elektriker.
Ni har varit arbetsamma! :)

Ang. elen undrar jag ju följande. Han är elektriker, men har han också behörighet personligen?
För hur löses det om han jobbar på en firma som han har behörigheten genom, utan att ta det som ett uppdrag som kostar pengar? För då fakturerar ju elfirman. Men gör han det svart så att säga, så finns det inte ens papper på det? Och kontrollansvarig kräver väl att få se certifikat på utfört elarbete osv? Väl?
 
Martin_B
För jag hade också gärna fixat elen privat med hjälp av elektriker i familjen, men jag tror inte KA godkänner det...
 
Martin_B Martin_B skrev:
Ni har varit arbetsamma! :)

Ang. elen undrar jag ju följande. Han är elektriker, men har han också behörighet personligen?
För hur löses det om han jobbar på en firma som han har behörigheten genom, utan att ta det som ett uppdrag som kostar pengar? För då fakturerar ju elfirman. Men gör han det svart så att säga, så finns det inte ens papper på det? Och kontrollansvarig kräver väl att få se certifikat på utfört elarbete osv? Väl?
Nej han har inte behörigheten personligen, utan går genom firman.
Innan utbygget påbörjades så kontrollerade vi med kommunen vad som gällde för vår fastighet. Svaret vi fick var att eftersom bygget inte är större, så krävs inte det bygglov.
Och enligt boverkets så krävs det ej KA på åtgärder som ej kräver bygglov eller anmälan.
Svart tycker jag inte det är då han ej tar betalt.
Så några papper eller faktura på jobbet blir de inte.
 
  • Gilla
Thomas876 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Jaha, på så vis. Ja då slipper ni ju KA, smidigt :)
Nej precis, det blir ju så klart inte svart om han inte får ett öre. Helt riktigt.
 
  • Gilla
KarlEmil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.