Vad räkanr ni med för totalkosnad?
Skulle vara intressant att veta, själv ska jag
göra det mesta själv, grund, stomme, finsnickerier...
 
Svårt att säga - det finns ju en hel del variabler med tanke på utrustningsstandard, material - och hur mycket man lägger i "att göra det mesta själv" men att hamna på 6-7000 kr/kvm är fullt möjligt för ett bra hus med hög standard.
Vi lyckades med det iallafall...:)
 
Det är ungefär det jag räknar med oxå!
Det fina är ju att det blir bättre kvallitet och att
man löpande under bygget kan ändra sig på ett enkelt sätt, man är ju inte så uppbunden i kontrakt.

Vi satsar på platta på mark med kantbalk från Tjälldéns, lösvikesstomme med färdiga takstolar. Ska gjuta garage/pannrum nästa vecka. Ska nog göra garaget hyfsat färdigt innan jag börjar på huset. Man lär sig mycket, kan komma igång med pannrummet tidigt + att man har någon stanns att låsa in prylar i.

Problemet är väll att man inte fattar hur mycket jobb man har framför sig!

/Thomas
 
Vi bygger ett 1-plans lösvirkeshus på 155kvm och ett dubbelgarage på 55kvm. Jag gör allt själv förutom VVS och el. Vi har gjort klart båda plattorna och har börjat med garaget förra veckan. Jag räknar att vi kommer hamna på 1,5 miljoner, och då har vi en hög utrustnings standard. Så har man möjlighet att göra mycket själv + att man letar billiga priser på mtrl så kan man komma undan ganska "billigt".
 
Vårat hus blir 1o3/4 med förhöjda väggliv.
Huset blir ca160m2 och garaget med pannrum ca100m2.
Normal standard, dvs inget svindyrt kök, ekgolv, kaklade badrum.

Det tråkiga är att vissa saker är svåra att få ner priset på, tex betong, fönster, tak. Enskillda prylar som är svindyra.

/thrax
 
Vi ska bygga ett hus på 230m2 och räknar på 8000kr per m2.
Tror att man kan hålla detta om man gör mycket själv och har bra kontakter
 
Vi räknar med att bygga 200 m2 hus och 60 m2 garage för 2.200.000 kr. Då gör vi mycket själva....allt utom stomresning hus, el, vvs, grund, samt tapetsering/målning inne. Inkl alla kostnader. Och då väljer vi inte bara lågprisgrejer...

Tror det är ganska OK!
 
Nybyggaren.
120ton makadam = 10,800SEK
Grävning = 19,200SEK
Betong/gjutning/armering = 31,900SEK
Isolering till platta = 28,500SEK
Kantelement = 19,000SEK
Sen tillkommer dräneringsslang och dagvattenledningar,
som jag inte riktigt kommer ihåg vad det kostade. Men detta kanske ger en vink. Det som ska tilläggas är att jag har gjort allt jobb själv förutom gjutningen.
 
Vi bygger egenhändigt ritat 2-plans hus på 215 kvm+60 kvm garage och kommer att klara det på 1250000 sek. Vi har inte dyr smak men det blir ialla fall helkaklat badrum ,ekparkett,kakelugn etc.Vi (jag min man o min pappa)gör allt utom vvs o el själv.Visst är det väldigt jobbigt och slitsamt att bygga själv men samtidigt kommer det vara en otroligt skön känsla när vi flyttar in och vet att vi själva har byggt det,och tänk vad mycket pengar vi tjänar in!!!

 
Tänkte kort skriva om vårt lilla bygge vi har ritat och byggt själva 120kvm med loft samt carport med förråd typ 60kvm. Vi har gjort allt själv med hjälp av släkt å vänner. Elen haade jag en granne till hjälp.
En stor del av resvirket var "eget" (sågat från egen skog) men annars så köptes det mesta in på beijer eller annan lokal handlare beroende på priset. Standarden är väl inte lyxig men golvärme med klinker eller parkett samt furugolv på loftet. Hel kaklat badrum med bubbelbad och dusch hörna. Ett IKEA kök med bra vitvaror dubbelugn tex.
Kostnaden för detta hus ca 450' med grund. Grunden blev billigare än vad vi beräknat pga att det inte fanns en sten i backen bara sand så det var bara att planera ut och vibra ihop sedan på med grunden. Bygget tog dock 10 månader att genomföra så visst tar det musten ur en men roligt var det iallafall :p. Men det är väl som med allt annat alltid är det nåt som ska fixas just nu funderar vi på trädgård eller ej.. ???
Spik on..

Reef
 
reef, skönt att höra.

håller på att bygga 90m2 hus

köpte isolering för 50%, egen grävare, gjutit och blandat betongen själv... mycket kompisar ska man ha ;) hoppas sluta under 600' ;)
 
Tänkte bidra med en kort resume om vårt bygge.

Vi håller på med ett souteränghus på 130+130kvm.

Vi har gjort i stort sett allt själva förutom sprängning och själva gjutningen av plattan.

Undervåning är Leca och trästomme i övervåning.
Nu (efter 2,5års byggande) så har vi flyttat in i övervåning. Undervåning är fortfarande rå.

Vi har lagt ner ca 1,2- 1,4 mille hittills skulle jag tro, inklusive snickare 3 veckor, bergvärme, kranbilar, gjutning, mm. De flesta större kostnaderna är tagna redan.

Vi ritade själva, köpte en traktorgrävare, beställde ytterväggar till övervåning i sektioner (oisolerade med yttergips på) av samma firma som vi beställde takstolar. Och sedan har vi jobbat och jobbat och jobbat på fritid...

Har tagit tid på oss och haft möjlighet att hitta kostnadseffektiva lösningar till det mesta och ändå kunnat hålla hög standard mm

Mer info kan fås via mail om så önskas.

/Stefan ::)
 
Intressant läsning...är i upptakten av husbygge. Tanken är att bygga i lösvirke men är akademiker och inte bevandrad i bygg-branchen. Bor i Jönköping.
Hur hittar vi rätt folk/ firmor för alla delarbeten ???? Mycket tacksam för förslag
 
A
Jag har byggt ett fritidshus 68m2 (fick inte bygga större) ett plan på platta, 200mm cellplast under, 500mm lösull över 165mm mineralull i väggarna. Självdrag, vattenburen golvärme, elpanna 4,5 kw,
ikea kök, vvs jobbet fick jag gratis men betalade för materialet. Elen drog jag själv men betalade för materialet. badrum med mattor på väggar och golv och mattor i resten av huset och det jobbet tog jag en mattläggare till.
Hade hjälp av 2 man i taget till stomme, tak, fönster och fasad resten gjorde jag själv.
Gjöt plattan i fjol och byggde huset i år och det tog 5 månader, natt och dag + semestern.
Priser, stuga inkl platta och bygglov = 485 000kr - Tomt 170 000kr - VA 90 000kr
El fanns redan (rev den gamla stugan). = 745 000kr och nu bor vi i den året runt.
Räkna med ca 3000kr / m2 extra om du bygger större.
Ett exempel. 120m2 = 641 000kr + låt någon göra plattan + 100 000kr extra + elektriker 50 000kr + röris 25 000kr kontrollansvarig 20 000kr + färdigställande försäkring. 20 000kr + Va 175 000 + tomt 200 000kr El anslutning 35 000kr = ca 1,3 miljoner
 
Grattis till årets trådlyft :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.