Hej.

Funderar på och bygga hus i lösvirke och har fastnat för Trivselhus lösning för ett hus som kallas B:016(225kvm). När jag pratade med säljaren så gav han mig en prislapp på cirka 4 miljoner och detta med infon om att jag kan göra(har bekanta) som är snickare,rörisar osv.

Tanken från min sida är att köpa in allt själv från antingen byggvaruhus eller direkt från sågverket/tillverkare osv. Göra så mycket jag kan av plattan/vvs/el/byggnation.
Visa detaljer förstår jag att jag måste köpa in såsom markarbeten/isolering/tätskikt i badrum/resning av huset osv. (Har jobbat som elektriker i cirka 8år och har en viss koll på vad man inte bör göra själv.)

När jag kollat tillbaka på vissa diskussioner här så så har vissa människor pratat mellan 6-8000/kvm på lösvirke. Min fundering är vad har ni för erfarenhet som byggt själva i lösvirke cirka 200kvm och vad slutnotan lagt sig på????
Jag vill ha konkreta siffror på allt och gärna vad ni inte har gjort själva eller något speciellt man måste tänka på.
//Christofer
 
Hej Christofer

Jag har sökt runt lite ang +200kvm ang planlösningar men hittar inte så många och inte några alls som är så pass enkla så att man klarar 6-8000 kr/kvm.....
För att klara dom kvm kostnaderna krävs en väldigt stor egen arbetsinsats och enkla och billiga lösningar.

Det borde finnas några här på forumet som har gjort något liknande mellan tex 180-220 kvm.....

//R
 
Jag sitter inte på facit, men jag håller på att projektera ett bygge som inte är helt olikt huset som nämns ovan.

Vi planerar att rita och bygga ett 1.3/4 plans hus där bottenvåningen är 147m2 och övervåningen blir ett stort (80m2 boyta) loft med öppet till nock.
Vidbyggt med detta hus kommer ett garage/verkstad med avdelat förråd byggas med total yta på 120m2.

Om jag räknar bort tomt/anslutningar/trädgård så räknar jag med att bygget ska landa på ca 1,7 miljoner vilket ger ett pris/m2 runt dina siffor, och då får jag även ett 120m2 garage inkluderat.

Då räknar vi med att göra det mesta själva och eftersom vi har erfarenhet av tidigare lösvirkesprojekt så tror jag att våran kalkyl är fullt rimlig.
 
Hej!

Jag håller på och skissar upp en planlösning som jag tycker om och ovan nämna exempel vara bara den lösningen som jag gillar. Sen kommer det nog ändras en hel del
efter vägen. Vi får väl se, du kanske blir hovleverantör av någon brytare eller dylikt ;)

Enk Projektet skrev:
Hej Christofer

Jag har sökt runt lite ang +200kvm ang planlösningar men hittar inte så många och inte några alls som är så pass enkla så att man klarar 6-8000 kr/kvm.....
För att klara dom kvm kostnaderna krävs en väldigt stor egen arbetsinsats och enkla och billiga lösningar.

Det borde finnas några här på forumet som har gjort något liknande mellan tex 180-220 kvm.....

//R
 
Gabbe1 skrev:
Jag sitter inte på facit, men jag håller på att projektera ett bygge som inte är helt olikt huset som nämns ovan.

Vi planerar att rita och bygga ett 1.3/4 plans hus där bottenvåningen är 147m2 och övervåningen blir ett stort (80m2 boyta) loft med öppet till nock.
Vidbyggt med detta hus kommer ett garage/verkstad med avdelat förråd byggas med total yta på 120m2.

Om jag räknar bort tomt/anslutningar/trädgård så räknar jag med att bygget ska landa på ca 1,7 miljoner vilket ger ett pris/m2 runt dina siffor, och då får jag även ett 120m2 garage inkluderat.

Då räknar vi med att göra det mesta själva och eftersom vi har erfarenhet av tidigare lösvirkesprojekt så tror jag att våran kalkyl är fullt rimlig.
Hej Gabbe.

Tack för svaret.
Har du ritat huset själv eller är det tagit en planlösning från en leverantör?
Din lösning är inte alls dum med ett loft som blir öppet till nock, det är stilfullt.
Jag har väl i början tänkt mig att bygga huset så man kan flytta in och bo där och ha alla vesäntliga delar klara, sen är ju tanken att lämna något sovrum samt
garage till framtiden så att ekonomin får hämta sig. Jag tror mest på den lösningen pga efter man gjort en sån här insats så vill man nog gå i ide ett tag därefter och återhämta sig.

Hur har du gjort med att rita upp hus och räkna ut allt material, kan du det själv eller har du någon som hjälper dig?
 
Planlösning och allt estetiskt såsom antal fönster och placering av dessa, färgval och ytskikt står min fru för, hon är nämligen arkitekt.
Bärande konstruktioner har jag själv kunskap kring, takstolarna (som blev rätt speciella pga kravet på fribärnade och öppet till nock) beräknade tillverkaren efter våra önskemål.

För övrigt har jag höftat en hel del av materialåtgången, men jag försöker räkna i överkant och jag har som sagt erfarenhet av tidfigare lösvirkesprojekt.

Precis som dig så planerar vi att bo på nedre våningen och övervåningen blir ett utrymme som kan inredas i framtiden, men vår budget inkluderar även inredantet av den.

Tänk dock på att enligt nya PBL får du inte flytta in i ett ej färdigställt hus, vi kommer alltså ansöka om bygglov för ett enplan med inredningsbar vind.
 
Redigerat:
Jag har ritat, konstuerat och byggt själv, 1-plans med bottenplatta på 10X22 meter. Jag har endast hyrt in elektrikern, därutöver har ingen annan varit med och byggt. Taket= pulpet är 4.2 m i framkant och 2.5 i andra änden, limträbalkarna har jag gjort på plats= 13.5 m långa o s v , mao det finns endast 1 hus i världen som ser ut så här= kul.
Jag har jobbat full tid på bygget ( är 66 ) under 3.5 år = 7000 timmar. Någon budget har jag inte att presentera, när spiken är slut, får man cykla iväg och köpa fler. Jag kan beräkna det hela till ca 2.5 miljoner, då har jag också lagt en hel del pengar på lyx, eller lite mer extrema saker, som 60m2 granitgolv, bänkskivor i granit, finsk täljstensugn och lite annat, för att på så vis, kompensera vinsten, med att bygga själv. Billigt= stommen=virket med fasadbeklädnad (fjällpanel), värmesystemet, frånluft, Fighter 360, med 800 meter golvvärme. Dyrt....= våtutrymmen. Energiåtgång= 16000Kw/år.

Är man inte insatt i husbyggen, skall man inte fundera på lösvirkesalternativet, kommer förmodligen att sluta i kaos, med egna billigare lösningar, än vad byggreglerna medger.
Att ha en stor släkt med många hantverkare, tror jag inte heller är till så stor hjälp, känner igen snacket kring detta, när taket skall läggas nästa helg, jo då skulle Bosse till sin moster i Gränna, och när plattan skall gjutas, jo då skulle Nisse åk med ungarna på fotboll.............osv.
 
Jag bygger ett egenritat hus i lösvirke utan tidigare erfarenhet av att bygga hus. Totalt tror jag att slutnotan kommer att landa på ca 2 miljoner för ett 11/2-plan på 130 kvm, ett oisolerat garage och ett gästhus med enklare isolering. Ingen lyx någonstans. Byggföretag har fått gräva för grund, gjuta platta, göra stomreglar och sätta upp takstolar. El och VVS kommer jag också att leja bort.

Det innebär förstås helt fanatiskt mycket arbete, men å andra sidan är det ju kul. :) Min erfarenhet är också att vänner&bekanta som i startskedet anmält intresse för att hjälpa till sedan liksom aldrig har tid. Men med mig, make, svärfar och svärmor som byggare (ingen av dem är heller byggare till yrket) verkar det ändå som att det kommer att gå bra och att vi kommer att hinna klart i rimlig tid (tidsplan: från scratch till snösäkert under juni-december; från snösäkert till beboeligt under december - maj; från beboeligt till officiellt inflyttningsklart under maj-augusti).

Det som verkar löna sig mycket är att få bra avtal med någon brädgård, men också generellt att ta in entreprenörer som känner varandra och är vana att arbeta med varandra sedan tidigare. Det har gjort samordningen helt problemfri. Jag har konsekvent valt utifrån entreprenörens rykte om pålitlighet och duktighet, aldrig efter pris. Det känns som ett det lönar sig.

Lycka till!
 
Kan bara hålla med föregående talare.
Det vilktigaste för att ro ett dyligt projekt i hamn är enligt mig:
-En familj som är lika delaktig i projektet som du själv, annars har du ingen familj kvar när du är klar med huset.
-Förståelse för hur mycket tid och energi som krävs.
-Kunskap om, eller om var man kan hitta, information kring bygglovskrav, PBL, planbestämmelser, allmän byggnadskonstruktion.
-Ett nätverk av leverantörer och entrepenörer (om du inte kan/vill göra precis allt själv)

Då förutsätter jag att man från början har, viljan, motivationen och ekonomiska möjligheter.
 
Redigerat:
En liten gnutta envishet skadar inte heller :)
 
Alldeles förfärligt mycket envishet behövs! :D
 
sannatielman skrev:
Alldeles förfärligt mycket envishet behövs! :D
Kul att Du kommit igång, lite bilder är inte fel att visa, då det finns ett stort intresse kring ämnet

Här går mina limträ till väders

IMG_0652-1.jpg
 
Redigerat:
Skulle jag bygga ett hus till hade jag budgeterat ca 200-300kkr för att anlita hjälp i slutet, det går förvånandsvärt fort att bygga klart till 90 %, men det sista tar nog lika lång tid i kalendertid som hela bygget.

Även om det finns flera som bygger på och kommer på hur det skall bli allteftersom så rekomenderar jag att ha en ordentlig ritning från början med planlösningen klar, och dörrar och fönster. Det tar ordentligt med tid om man skall fundera på detta under byggtiden tycker jag.
 
så här blev köket och ett badrum
BADRUM001.jpg


IMG_1210.jpg
 
Redigerat:
Saturnus: ditt bygge är rejält fint, jag tycker det är ett kanon exempel på att allt går att göra själv. Enk projektet har också något utöver det vanliga.

Om TS känner för att lägga tiden det krävs så är det bara att köra på! Problemet är att man inte får konkreta siffror på allt, det man vet är att det kan inte bli billigare. Men ca 10.000/m2 hade jag lagt budgeten på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.