Hej, vi ska anlita målare för att måla vår tegelfasad men har bara lyckats få in offert från ett företag. Därför undrar jag om jag kan få hjälp med att bedöma om offerten är rimlig.

Det är ett enplanshus på 96 kvm (tyvärr har jag ingen siffra på storleken på ytan som målas). Förutom fasaden ska också fönstren målas utvändigt. Offerten ligger på 45 000 kr, då är momsen inräknad och rotavdraget avdraget.

Verkar detta någorlunda rimligt?
 
Är teglet omålat?
 
Ja, det är omålat.
 
ingår allt underarbete så som att fixa med fogarna, behöver de bytas.
Om man ska måla en fasad så måste ju underlaget vara okej, det ska tvättas osv, cirka två-tre lager färg (ingår färgen?)
Ställningar under målartiden ...jag skulle nog säga att det är rimligt, speciellt om fönsterna ingår.
 
Förlåt mig nu... Men kan du inte ge pengarna till mig istället? Att måla ett tegelhus är ju för bövelen att köpa sig utgifter...

..att gå från en helt underhållsfri fasad till en målad måste vara det dummaste man kan göra?? :S


Åter igen ursäkta mig, men tänk igenom detta en gång till.

/C
 
Japp Nillinsim, allt ingår, material och underarbete. Då är det nog en rimlig offert då, vad bra.

Jag vet Chrissofsweden, det är dumt underhållsmässigt att måla teglet, men det är så himla fult!
 
Men ändå.. kan du inte komma på en annan lösning för att piffa upp huset så att du får teglet att passa in på tomten? Det är kanske trädgården som måste ändras rejält? Andra sorters hängrännor? Ny färg på grund? Altan? Annorlunda vindskivor och fönsterbläck? Ny dörr? Engelsk stil?

Vad gör du när färgen börjar att flagna om ett antal år?

Ett tegelhus kan vara så fint i rätt miljö. Men å andra sidan.. Allt jobb som krävs är kanske mer än vad målningen kräver..

Jag vill bara inte att du ångrar dig.. :)
/C
 
Men ändå.. kan du inte komma på en annan lösning för att piffa upp huset så att du får teglet att passa in på tomten? Det är kanske trädgården som måste ändras rejält? Andra sorters hängrännor? Ny färg på grund? Altan? Annorlunda vindskivor och fönsterbläck? Ny dörr? Engelsk stil?

Vad gör du när färgen börjar att flagna om ett antal år?

Ett tegelhus kan vara så fint i rätt miljö. Men å andra sidan.. Allt jobb som krävs är kanske mer än vad målningen kräver..

Jag vill bara inte att du ångrar dig.. :)
/C
 
Tack för omtanken! Problemet är att huset är byggt i två olika typer av gult tegel, och dessutom med två olika fogar, den ena grå och den andra grön. Jag upprepar, grön!

Hm.

Kan man måla om fogarna?
 
Uja... Det lät inte upphetsande. I sådana fall kan jag tycka att 45k är ett bra pris.

/C
 
Ja, jag tror att vi kör på det. Tack för alla svar!
 
Ska måla teglet på vår kåk nästa år,vore trevligt om du har möjlighet att lägga upp lite före o efter bilder:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.