Har en fråga! Någon som vet vad en vvs:are skulle ta för att installera golvvärme och avloppsrör i en platta??. Matrialet för golvvärmen finns???
 
Beroende på storlek på plattan......kanske två dagar....
Räkna 16 timmar gånger 450:- plus moms = 9000:- för arbetet.
 
97 m2 så 10000 i arbete, bra då har jag ett riktvärde när jag pratar med vvsaren om att ta hand om detta. I vanliga fall gör grundkillen detta men eftersom jag vill ta in egen grundkille ist för husleverntörens så är jag tvungen att se till att dessa två saker tas om hand om av någon annan
 
Timkostnaden mellan 350 och 550 beroende på vart du bor. Antal timmar, kanske runt 16 , 10 på golvvärmen och 6 på avloppet. Ha i åtanke att det kommer att bli ett tidsglapp mellan det att avloppet läggs och golvvärmeslingorna läggs, (isolering armering odyl) kanske blir ngn timme/timmar extra restid för montören, (som du får stå för)

Alla firmor tjänar mkt pengar på matrialförsäljningen, att du står för matrialet kan betyda att firman måste kompensera det med ett högre timpris.
Vissa firmor vägrar att använda matrial som kunden tillhandahåller.

 
ridgid skrev:
Vissa firmor vägrar att använda matrial som kunden tillhandahåller.
Ja, läst detta med. Motiveringen är att de inte kan stå för garantin i så fall. Kan uppstå problem om något blir fel och vem som skall stå till svars då, de vill inte få dåligt rykte. Levererar dom allt är det enklare.
 
Det ingår från husleverantören så det är inte vi som står för materialet. Vi får se vad det landar på, tack för svaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.