Vad bör man räkna med för antal man timmar på en köksrenovering.

Total renoveringsyta är ca 50kvm.

Det snickarn ska göra är följande:

Gipsa och sänka innertak (hela ytan)
Gipsa totalt 4st väggar.
Regla upp och gipsa en vägg på ca 2m
klä in en limträbalk med gips på 2,60


Rivning, montering av stommar gör jag själv. Elektriker fixar även jag. Det snickarn ska göra är själva grundjobbet för att få allt klart för att hänga upp stommar samt lägga golv.

Vad kan man räkna med i antal timmar. Sjuk fråga men ungefär.??? Känner att man kan bli totalblåst här annars.


/Micke
 
Står bara längden på en vägg. Antar att höjden är 2,4 meter?
 
huggan skrev:
Står bara längden på en vägg. Antar att höjden är 2,4 meter?

Höjden är 2,65, längd totalt ca 20m
 
3-6 arbetsdagar för en gubbe.
 
låter ju sjukt lite. Funderar på att leja ut allt utom elen och monteringen på snickaren inkl. vvs arbete. Då jag känner att jag inte har tiden längre med kids och ett barn påväg samt ett jobb med mycket resor i veckorna.

Kan vara värt typ 50 lök för att komma hem och det är klart efter en 14dagars semestertripp ;)
 
Skruva en gipsskiva som är 90 cm bred tar inte många minuter. Det som påverkar är vad det är bakom befintlig vägg/tak. är det bara att skruva direkt tar det inte lång tid.
 
Räkna med upp till 2 veckors arbete, det stöter allt för ofta på problem.
Sedan elektriker, vvs under 100 000:- totalt kan det landa på, tror inte på 50 000:-
 
Pagno skrev:
Räkna med upp till 2 veckors arbete, det stöter allt för ofta på problem.
Sedan elektriker, vvs under 100 000:- totalt kan det landa på, tror inte på 50 000:-
Frågan var hur många timmar snickaren behövde lägga ner för att bli klart. Inga priser efterfrågades och elektrikern var utöver det som efterfrågades.
 
Pagno skrev:
Räkna med upp till 2 veckors arbete, det stöter allt för ofta på problem.
Sedan elektriker, vvs under 100 000:- totalt kan det landa på, tror inte på 50 000:-
Ok, får nog räkna med det, Total yta är som sagt 46kvm. Ska även hiva in 3slingor 12mm golvvärme med 3st shuntgrupper. Bara kostnaden för det va ca 1000kr kvm sa han. Låter det rimligt? Alltså ca 46 000 för golvvärme inkl material och arbete? Sedan arbetskostnad på snickarn på det ca 80hX2 =72 000 + golvvärme ca 120 000kr.

Fan drar iväg alltså. Tror köket kommer landa på ca 250 000kr (ikea kök)
 
Tyvärr kan det bli så om du inte gör det mesta själv!
3-7 000/kvm beroende på vad som skall utföras kan man ha som utgångskostnad vid kök.
Ex 25kvm utan golvvärme kostar runt 75 000:-
med golv värme 175 000:-
Golvvärmen i sig är inte så dyr som "mellanskillnaden" 100 000, utan det tillkommer ofta så mycket mera om man skall lägga in värme, hela grundkonstruktionen kan behöva ändras innan slingorna kan läggas in, beroende på om det är el eller vatten.
Det kostar inte så mycket mera att göra ett dubbelt så stort kök, alltså som du skall göra, det blir inte det dubbla mot mitt exempel, men du kan troligtvis hamna runt 200 000 och lite mera om du lejer bort allt. Det blir en dyr semester!
Lyck till!
 
Pagno skrev:
Tyvärr kan det bli så om du inte gör det mesta själv!
3-7 000/kvm beroende på vad som skall utföras kan man ha som utgångskostnad vid kök.
Ex 25kvm utan golvvärme kostar runt 75 000:-
med golv värme 175 000:-
Golvvärmen i sig är inte så dyr som "mellanskillnaden" 100 000, utan det tillkommer ofta så mycket mera om man skall lägga in värme, hela grundkonstruktionen kan behöva ändras innan slingorna kan läggas in, beroende på om det är el eller vatten.
Det kostar inte så mycket mera att göra ett dubbelt så stort kök, alltså som du skall göra, det blir inte det dubbla mot mitt exempel, men du kan troligtvis hamna runt 200 000 och lite mera om du lejer bort allt. Det blir en dyr semester!
Lyck till!

Ja man får väl räkna med det iofs, har inte tiden längre att stå och pilla samt en liten på 1,5år och en höggravid fru som inte mår hundra. Känns som man får omplanera och lätta på lädret istället haha :)

Nu tog vi ju rätt dyra materialval också, bänkskiva 27 000:-, vitvaror 40 000:- osv men har ju tänkt bo här många år så vafasen känns ändå rätt med en sådan investering.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
memike skrev:
Ja man får väl räkna med det iofs, har inte tiden längre att stå och pilla samt en liten på 1,5år och en höggravid fru som inte mår hundra. Känns som man får omplanera och lätta på lädret istället haha :)

Nu tog vi ju rätt dyra materialval också, bänkskiva 27 000:-, vitvaror 40 000:- osv men har ju tänkt bo här många år så vafasen känns ändå rätt med en sådan investering.
Bara ett litet förslag, jag har själv arbetat med att bygga ganska mycket, när jag gjorde om köket la jag inte in golvvärme, det är inget jag ångrar, vi har inte ens ett element i köket, ingen tillskottsvärme alls, jag la in furugolv, mera än 300mm isolering, inga köldbryggor, inget golvkallt som stör överhuvudtaget, golvvärme behövs inte alltid men det är skönt!
Jag är nog för "ekonomisk" (snål) för att lägga in värme i hela huset, yllesockor finns vid behov med det är sällan de behövs. Vi har en vedspis och en bakugn i köket som vi eldar i om det blir ner emot -30 annars klarar vi uppvärmningen på hela nedervåningen med en täljstenskamin och kakelugn samt golvvärme i hall och badrum.
Lycka till med familjen och utökningen av den...
 
memike skrev:
Ja man får väl räkna med det iofs, har inte tiden längre att stå och pilla samt en liten på 1,5år och en höggravid fru som inte mår hundra. Känns som man får omplanera och lätta på lädret istället haha :)

Nu tog vi ju rätt dyra materialval också, bänkskiva 27 000:-, vitvaror 40 000:- osv men har ju tänkt bo här många år så vafasen känns ändå rätt med en sådan investering.
Bara ett litet förslag, jag har själv arbetat med att bygga ganska mycket, när jag gjorde om köket la jag inte in golvvärme, det är inget jag ångrar, vi har inte ens ett element i köket, ingen tillskottsvärme alls, jag la in furugolv, mera än 300mm isolering, inga köldbryggor, inget golvkallt som stör överhuvudtaget, golvvärme behövs inte alltid men det är skönt!
Jag är nog för "ekonomisk" (snål) för att lägga in värme i hela huset, yllesockor finns vid behov med det är sällan de behövs. Vi har en vedspis och en bakugn i köket som vi eldar i om det blir ner emot -30 annars klarar vi uppvärmningen på hela nedervåningen med en täljstenskamin och kakelugn samt golvvärme i hall och badrum.
Lycka till med familjen och utökningen av den...
 
Pagno skrev:
Bara ett litet förslag, jag har själv arbetat med att bygga ganska mycket, när jag gjorde om köket la jag inte in golvvärme, det är inget jag ångrar, vi har inte ens ett element i köket, ingen tillskottsvärme alls, jag la in furugolv, mera än 300mm isolering, inga köldbryggor, inget golvkallt som stör överhuvudtaget, golvvärme behövs inte alltid men det är skönt!
Jag är nog för "ekonomisk" (snål) för att lägga in värme i hela huset, yllesockor finns vid behov med det är sällan de behövs. Vi har en vedspis och en bakugn i köket som vi eldar i om det blir ner emot -30 annars klarar vi uppvärmningen på hela nedervåningen med en täljstenskamin och kakelugn samt golvvärme i hall och badrum.
Lycka till med familjen och utökningen av den...
Ok, vårt hus är ett putsat hus från 35 samt tilläggsisolerat med 700mm samt panel numera och 3-glas men kan ändå tycka det blir lite kallt vid minus grader.

Slängde här om året in en Dovre 760CB på 15KW men tycker det är så gött med golvvärme så det får vara värt det :) Frågan är hur mycket extra det kommer kosta på vintern. Borde man iofs kunna räkna ut kanske.

Fjärrvärme räkningarna har ju en tendes att rusa på vintern :)
 
tror vårat gick på runt 80K (40m2) men då gjorde vi allt själv utom elen, (dock monterade jag dosor etc där jag ville ha dem

exempel på inbesparing är att XL skulle ha 40000:- för bänkskivan till köksön i ek. köpte 2 skivor på bauhaus och skarvade dem själv för att få rätt bredd, =besparing på ca 33000:- 4 timmars jobb i sakta mak...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.