Med två barn och en fru i karriären tror jag inte att jag har tid att genomföra ett stort källarprojekt som en hel del andra här på forumet gjort. Jag skulle alltså vilja leja ut det till lämplig hantverkare.

Det gäller alltså att bila bort det gamla betonggolvet, isolera och gjuta nytt golv med vattenburen värme i. Totalt är det ungefär 50 kvm. Jag hade en firma hemma och tittade på det men de vågade inte lämna offert eller ens en grov uppskattning av kostnaden trots att de gjort ett liknande projekt på ett snarlikt hus i samma område. De ville ta betalt per timme och då vet man ju inte riktigt var det slutar. Rörmokaren ville ha 25000 kr för att lägga värmegolv inkl, material och det verkar ju helt OK, men vad kostar utgrävning och bilning? Hur många timmar grävde ni som gjorde det själva?
 
Bila och gräva ut 50 kvm kan ta ca 10 arbetsdagar om du får tag i friska gubbar. Sen kan du multiplicera med deras timdebitering.

Isolera går fort. Det är mest mtrl som kostar.

Gjutning, där beror priset mkt på hur lågt bilen måste köra.
Med pumpbil kan det bli 20 000 inkl folk som är i källaren. Men det finns varianser på +/- 50%.
 
Det ska stå "Gjutning, där beror priset mkt på hur långt bilen måste köra"
LÅNGT alltså
 
Då får jag det till ungefär 100 000 kr. Bor i Bromma, så det borde finnas betong inom ett par mil i alla fall.

Med en torrsug eller hyrt transportband och en håltagarfirma som sågar upp det gamla golvet i bitar borde det gå smidigt även med lite tröttare gubbar och jag tror nästan det är lönsamt.

Grannen skrämde upp mig när han berättade att hans källare kostade ungefär en miljon, men nu vet jag inte hur han bar sig åt för att komma upp i den summan. Visserligen kan ett badrum kosta hur mycket som helst, men ändå...
 
Om det är ett gammalt hus? brukar vara det i dessa sammanhang.
Då är det både enklare men framförallt bättre att inte såga.
Gå på med släggor om huset är byggt före 50-talet, med stor bilningshammare om det är yngre.
Kolla själv i förväg med en slägga.
Sågning dammar ngt FRUKTANSVÄRT!

Vid ett av mina senare projekt av denna art gällde det ett källarutrymme på ca 18-20 kvm byggt 1938.
Två polacker krossade och bar ut allt på ca två arbetsdagar.
 
Har gjort samma övning i en källare med naturstensmurar i Bromma där bilat och grävt ut golvet och lagt in isolerering och golvvärme. Väggarna har fått ny puts och öppen färg. Blir kanonbra. Det är ett riktigt tungt jobb som de flesta svenska firmor verkar välja bort. Hittade en firma med tjeckiska hantverkare som gjorde det helt OK till kanonpris. Fast pris dessutom. Vet inte om man får posta länk men deras länk är www.fixaditthus.se. Det enda som jag ångrar är att jag valde bort att låta betongbilens killar gjuta. Blev rätt mycket ojämnheter som vi fick ta bort med flytspackel och kostnaden för att låta proffsen gjuta skulle man ha tagit så här i efterhand. Lycka till och hör av dig om du har mer frågor.
 
problemet är att man inte vet vad det blir för problem på vägen...

jag skulle delat upp det i lite olika entreprenader. först bila bort golvet och grävt ur ett rum...
sen kan man gå vidare med nästa steg...

hur djupt går sulorna, finns det berg, finns det stora stenar, är det blött, torrt, drännerat på utsidan...

jag har hört siffror på allt mellan 100.000 till miljoner för att göra en källare....

(jag håller på med ett litet rum på 20kvm? och gör mycket själv, men har lite starka gubbar som hjälp också. Det blir nog >50.000 men mindre än 100.000 innan det är klart. Så om jag skalar det till hela källaren blir det typ 250-500.000kr men då ingår el, rör, inredning och ny trapp m.m. dock ingen "lyxrenovering" då drar miljonerna snabbt iväg...)
 
Redigerat:
kan tillägga 20kvm kommer väll ta 100 timmar med hantverkarhjälp och 100-200timmar eget arbete innan allt är klart. Det är en del krångel så det tar tid... men det skall man räkna med.

Kan tillägags att detta skulle vara ett litet projekt... men som vanligt drar det iväg...
 
200tusen 500tusen 1 miljon till o fixa källare skulle vara kul o veta vad era kåkar är värda när ni pumpar in sådana summor i en källare , skulle väl vara billigare o enklare o bygga ut kåken , en tanke som bara slog mig.
 
Tackar för all info! Det är guld för mig. Tänkte att jag skulle öva i sommar på ett litet förrådsrum om 15 kvm och se hur det går.

jagkansjälv: Du är inte från Stockholm va? En väl inredd källare höjer nog värdet på min kåk med en mille, minst, men huvudsaken är att jag får en gillestuga, stort badrum med bastu och mer användbara ytor utan kalla golv. Bygga ut går inte eftersom andelen av tomten som är bebyggd redan är lite för stor. Dessutom är området K-märkt vilket gör det ännu krångligare att få bygglov.
 
Överslagsberäkning för mitt projekt om 23m2 källargolv hamnar på ungefär 40000 i material. Kanske lite mer beroende på vad för klinker jag väljer. Arbetstiden, främst utgrävningen, ska vi inte tala om... Om det är värt det? Ingen aning ekonomiskt. Jag har huset att bo i. Tjäna pengar gör jag på jobbet. Däremot får jag en användbar källare istället för ett skitsamlarutrymme under huset. Det är värt rätt mycket.
 
Hej Fred,

Hur gick det med dina källarprojekt? Tid? Kostnad? Resultat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.