Hej,

Tänkte kolla om någon vill dela med sig kring kostnad och tid att inreda en villa Huskvarna, eller allmänt en övervåning på ca 95kvm.

Väggarna är isolerade från början och har för mig att det är gipsat? Men själva taket/vinden skall isoleras och där har vi tänkt att lejda bort till en firma som utför med lösull. Elen kommer vi troligen lejda bort, likaså med badrummet.

Sedan kommer vi själva bygga isolerade innerväggar, lägga golv, undertak, värmerör+radiatorer inkl friskluftsventiler till respektive rum och dra vent kanaler till badrum och förråd/klädkammare. Vi kommer även själva ställa in FVP'en med rätt luftflöden och injustering radiatorerna.
OVK kommer en kollega utföra.

Se nedan för tänkt planlösning.

Vad tror ni att det kan ta i tid att utföra dessa moment själva?
Samt en uppskattad kostnad (självklart beroende av material, men moment ovan)
Även vilka verktyg kan vara bra att köpa?

Jag har tänkt att man gör detta i princip varje helg och om tid finns även vardagar efter jobbet.

*Vet ej om tråd skapad i rätt forum, flytta gärna om så behövs*

Tacksam vid svar från erfarna på detta forum!

huskvarna-4-sov.png
 
Redigerat:
Ingen som känner för lämna lite info?
 
Lättaste är väl att ta in offert från snickare och elektriker. Går inte o svara på rak hand sådär.
 
Har ni inte något pris från husleverantören. Eftersom det är nybyggt.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Huslev bygger ej övervåning, vi tittade på ett Hjältevadshus, som är som Älvsbyshus/Smålandsvillan, han uppskattade 450-500’ för att göra övervåningen klar.

Om du ska fixa allt själv skulle jag även göra elen själv..
 
Hej och tack samtliga!

Ja SmV bygger exteriört huset i helhet men övervåningen lämnar dem senare till kund att inreda, deras anlitade snickare kan tex isolera taket mm men inte komplett utförande.

Vi fick en uppskattning av huslev på ca 400-500 tusen kr beroende på materialval mm. Och skulle ta ca 4-5 veckor för hantverkare.

Jag undrar då om man skulle göra själv en hel del men lämna el och badrum till hantverkare och vs till en kollega som ör rörläggare.
vad skulle ni uppskatta i tid att detta skulle kunna ta? Säg att man jobbar helger och när man hinner kvällar.
 
M Mandok skrev:
Hej och tack samtliga!

Ja SmV bygger exteriört huset i helhet men övervåningen lämnar dem senare till kund att inreda, deras anlitade snickare kan tex isolera taket mm men inte komplett utförande.

Vi fick en uppskattning av huslev på ca 400-500 tusen kr beroende på materialval mm. Och skulle ta ca 4-5 veckor för hantverkare.

Jag undrar då om man skulle göra själv en hel del men lämna el och badrum till hantverkare och vs till en kollega som ör rörläggare.
vad skulle ni uppskatta i tid att detta skulle kunna ta? Säg att man jobbar helger och när man hinner kvällar.
Beror helt på hur erfaren du är på att bygga. Allt från ett par månader till ett par år.
Vilket golv du ska ha.
Osb+gips eller bara gips?
Vilket innertak osv..
 
W Willewonka skrev:
Beror helt på hur erfaren du är på att bygga. Allt från ett par månader till ett par år.
Vilket golv du ska ha.
Osb+gips eller bara gips?
Vilket innertak osv..
Skulle säga medel i erfarenhet, har inte snickrat jätte mycket men känner mig trygg då man ändå gjort en del tidigare.

Ja tanken är plywood+gips och isolerade innerväggar pga akustik.
Badrummet kommer jag lägga konstruktions plywood och humid gips runt om, sedan får hantverkare ta vidare med tätskikt mm.

Kommer behöva dra vs rören skarvfritt i golv bjk för att sedan lägga troligen parkettgolv med
Underlagsfoam på spånskivorna.
Här undrar jag om det är bäst att lägga hela golvet över hela övervåningen först innan innerväggar eller sedan i resp rum?

På kommande kallvind som hantverakare får lösullsisolera och lägga diffspärr och vindslucka mm, så kommer jag dra ventkanal innan dess själv och montera på kontrollventiler. Även borra och montera in freshventiler.

Samma med el men här får elektriker göra det mesta men jag förbereder det jag kan som tomrör på kallvind och hål för spotlights

Sedan tänker jag mig att det är lättast att bygga innertak med plywood+gips eller räcker det med enbart hårdgips? Men här antar jag att det klokt att bygga innertaket före innerväggar pga kunna montera reglarna på...?

Missar jag något viktigt här som jag bör ha i åtanke?
 
  • Gilla
Chris11
  • Laddar…
4 månader utan en enda liten list kvar. Om du kör på i gott tempo.
Har du gjort alla moment tidigare kan du väl dra ner tiden lite.
 
M Mandok skrev:
Skulle säga medel i erfarenhet, har inte snickrat jätte mycket men känner mig trygg då man ändå gjort en del tidigare.

Ja tanken är plywood+gips och isolerade innerväggar pga akustik.
Badrummet kommer jag lägga konstruktions plywood och humid gips runt om, sedan får hantverkare ta vidare med tätskikt mm.

Kommer behöva dra vs rören skarvfritt i golv bjk för att sedan lägga troligen parkettgolv med
Underlagsfoam på spånskivorna.
Här undrar jag om det är bäst att lägga hela golvet över hela övervåningen först innan innerväggar eller sedan i resp rum?

På kommande kallvind som hantverakare får lösullsisolera och lägga diffspärr och vindslucka mm, så kommer jag dra ventkanal innan dess själv och montera på kontrollventiler. Även borra och montera in freshventiler.

Samma med el men här får elektriker göra det mesta men jag förbereder det jag kan som tomrör på kallvind och hål för spotlights

Sedan tänker jag mig att det är lättast att bygga innertak med plywood+gips eller räcker det med enbart hårdgips? Men här antar jag att det klokt att bygga innertaket före innerväggar pga kunna montera reglarna på...?

Missar jag något viktigt här som jag bör ha i åtanke?
du måste bygga väggarna innan du lägger parketten ingen parkett får låsas fast av väggarna golvet måste kunna röra sig, samma sak med taket glesregla taket och isolera sedan sätter du taket. föreslår dock att du väljer något skivtak då det är ett jäkla knök att spackla gipsen och få det snyggt utan att skarvarna syns. om du räknar på det blir troligen taket billigare då du slipper osb och gips samt spackel och färg om du väljer tacksivor finns en uppsjö att välja bland.

räkna med att det tar tid men du kan räkna på att du sparar 100-200 tusen på att göra det själv men det tar tid när det bara blir helgjobb. månaderna tickar på.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Bara en fundering angående planlösning, ska ni verkligen har fyra små sovrum med enkelsängar? Är det snedtak blir det väldigt trångt.
 
  • Gilla
Merl
  • Laddar…
Vi har byggt ett Huskvarna och håller på med övervåningen så jag kanske kan hjälpa dig lite. Kolla gärna min sambos instagram om du/ni vill kika. https://instagram.com/annalidskog?utm_source=ig_profile_share&igshid=1odg85fylm8aj
Vi bröjade med att dra ventilationen, kostade inte speciellt mycket, kanske 3000kr?
Därefter ångspärren, kostar ca 400-1000kr/rullen och vi gjorde åt två vill jag minnas. Sen gick det åt en jävla massa tejprullar, och de va inte gratis. 150-250kr/rulle. Tror vi gjorde åt 5-6 stycken.
Sen slängde vi upp glesen. 350m tror jag. 3500kr + skruv eller spik 500kr kanske?
Sen anlitade vi en isoleringsfirma för vindkostade runt 20 om jag inte mins fel.
Sen slängde vi upp innerväggar. Gips, reglar plus skruv 30000kr? Men det kan variera beroende av vilket utförande, vi tog 70 reglar med enkelgips samt isolering.
Sen tog vi dit en elfirma som drog elen, tror de tog 30000kr för det. Och då ingår de att ska de komma dit senare efter målningen då och färdigställa.
Vi ska även dra golvvärme på övervåningen så den posten blir lite dyrare, 40 000 ink hantverkare.
Parkett 25 000 och uppåt.
Badrum kan variera hejdlöst, jag renoverade ett badrum i min försts lägenhet för knappt 70 000. Men lejer man bort allt får man nog räkna med 150 och uppåt minst.
Lister dörrar foder har vi räknat med 40000. Men det går nog absolut att få billigare.
Gips till taket 4000kr.
Spackel och färg, 15000.
Vindstrappa 2000kr.
Räcke och handledare? Ingen aning.
Känns som jag glömt något, vi ska iaf gipsa snart och sen golvvärme och parkett lister foder dörrar osv. Vi har mycket kvar. Lycka till och hoppas jag kunde hjälpa till.
 
  • Gilla
litenvilla och 2 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Bara en fundering angående planlösning, ska ni verkligen har fyra små sovrum med enkelsängar? Är det snedtak blir det väldigt trångt.
Det är full takhöjd. Men det ena rummet får bara ett litet fönster, kan kännas lite instängt kan jag tycka.
 
daddydj daddydj skrev:
Bara en fundering angående planlösning, ska ni verkligen har fyra små sovrum med enkelsängar? Är det snedtak blir det väldig
daddydj b50gud skrev:
Bara en fundering angående planlösning, ska ni verkligen har fyra små sovrum med enkelsängar? Är det snedtak blir det väldigt trångt.
Nej det är full takhöjd, 2-planshus.
De två nedersta rummen till vänster kommer vara klädkammare med ett fönster och sedan ett arbetsrum längst yttervägg
 
B b50gud skrev:
du måste bygga väggarna innan du lägger parketten ingen parkett får låsas fast av väggarna golvet måste kunna röra sig, samma sak med taket glesregla taket och isolera sedan sätter du taket. föreslår dock att du väljer något skivtak då det är ett jäkla knök att spackla gipsen och få det snyggt utan att skarvarna syns. om du räknar på det blir troligen taket billigare då du slipper osb och gips samt spackel och färg om du väljer tacksivor finns en uppsjö att välja bland.

räkna med att det tar tid men du kan räkna på att du sparar 100-200 tusen på att göra det själv men det tar tid när det bara blir helgjobb. månaderna tickar på.

Tack för info!

Ja det räcker säkert med takskivor, men man får komplettera med en massa läkt mellan glesreglarna? Och även runt för framtida lampor om man inte kör infälld belysning?
Beror säkert på typ av takskivor...

En fundering är om det är ok/godkänt att köra med takskivor istället för gips ur brandsynpunkt med spotlights? Samt är det krav på fritt 120mm mått för infäldbelysning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.