Hej!

Mellan tummen och pekfingret, vad skulle det kosta att anlita en hantverkare att inreda vårt garage (som sitter ihop med övriga huset) till en gillestuga + ett litet förråd? Runt garaget är det nyligen dränerat med 200 mm isodrän.

Idag är det ett oanvänt garage på 40 kvm. 10 kvm skulle bli förråd och 30 kvm gillestuga. En mellanvägg skulle skilja dessa åt. Det finns öppningar till respektive utrymme från övriga huset redan så ingen dörr behövs i mellanväggen. Öppningen till gillestugan är dock igensatt idag med en platsbygg bokhylla som man kan riva ut. En dörr ut i det fria från förrådet finns redan (och vi kommer behålla garageporten som finns i anslutning till det planerade förrådet).

Golv:
Golvet är gjuten betong, dock är halva golvet i gillestugedelen borttaget av någon okänd anledning så ena delen är ca 100-200 mm lägre än övriga så här behövs det gjutas nytt.
Vi vill ha vattenburen golvvärme under ett klinkersgolv i gillestugan. Idag finns det vatten framdraget till vattenburna radiatorer. I förrådet behövs inget nytt golv. Dock en vattenburen radiator.

Vägg:
Lättbetongsvägg (blåbetong förmodligen) med lite småskador. Behöver målas eller sätta upp nån typ av gipspanel/eller liknande för att det ska bli snyggt. Väggarna i förrådet, förutom mellanväggen, behövs inte renoveras på nåt sätt.

Vägg mellan förrådet och gillestugan behöver som sagt sättas upp.

Sammanfattning:
- Gjuta nytt golv ca 15 kvm
- Vattenburen golvvärme 30 kvm
- Klinkers 30 kvm inkl. isolering
- Laga småskador på lättbetongsvägg
- Sätta upp gipspanel eller liknande i gillestugan
- Mellanvägg mellan förrådet och gillestugan
- 1 st vattenburen radiator till förrådet

Mycket tacksam för svar!
 
Redigerat:
Hej
Det är omöjligt att svara på.
Ta dit en byggare och be om offert.
Om det finns ingjutna avlopp under golvet så passa på att byta dessa på en gång.
Glöm gips under mark.Se till att putsa och måla istället.
Ska du ha golvvärme är det bara att ta fram bilmaskinen.Ta bort betonggolvet, gräva , isolera och gjuta nytt.
Fredrik
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack för svaret!

Förstår att det är svårt att uppskatta. Har tänkt ta hit några byggare och be om offert men ville ha lite fingervisningar först för att se om jag blir lurad eller ej (om nån kommer och säger 300 000 så vet jag i alla fall att jag behöver vara uppmärksam (om nu det skulle vara för mycket)).

Det är ganska torrt efter dräneringen, typ RH 40% vid 18 grader. Finns det några fler alternativ än puts på väggarna? Har inget emot det men mest nyfiken.

Man gjuter alltid in golvvärmen i betonggolvet? Alltså: 1. Golvvärme 2. Betonggolv 3. Klinkers? Ska man ha någon isolering i golvet?

Som tur var ska jag inte göra något själv (hade gärna pulat med det för att lära mig men jag har inte tid, dessvärre)! :)
 
Jag har gips i min källare med 45mm isolering bakom och det verkar ha funkat bra sedan 2001. Och då är källaren inte dränerad för än förra året, dock utan att det behövdes.
Man måste dok ha koll på fuktnivåerna först.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Man rekommenderar att alltid ha isolering under golvvärme.
Det brukliga i situationer som din är att bila bort det gamla golvet, gräva ur några decimeter, byta eventuella avloppsrör, lägga ett lager makadam för att bryta fuktvandring och jämna av, isolera med frigolit, gjuta nytt golv och lägga något ytakikt, helst klinker.

Jag lät ett gäng tjecker göra det i min källare och de tog 1500 kr per kvm för jobbet. Allt material tillkom och det kostade väl ungefär lika mycket som arbetet.

Om du söker på källarprojekt så hittar du massa bra info.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Hej!

Bara som en fingervisning har vi renoverat vår källare som förmodligen var i originalskick sedan slutet på 40-talet. Förutsättningarna var utgrävd källare i ett hus från slutet av 1800, början av 1900, oisolerad platta, väggar av betonghålsten. Det vi har gjort är att gräva ut en tredjedel, isolerat och gjutit in golvvärme. Vi har putsat om i princip alla väggar, lagt nålfiltsmatta i ett rum (20kvm), klinkrat tvättstugan (10kvm) och blivande relax (16kvm), flytspacklat och målat ett rum (10kvm), lagt laminat på platonmatta i ett (15kvm), bytt innertak i några rum. Totalt handlar det om ~90 kvm källare.

Allt som allt har vi kanske lagt 50-60000 enbart i materialkostnader, jag skulle uppskatta att det återstår 20000 till innan vi har en totalrenoverad källare bestående av förråd, gym, tvättstuga, relax, hall, matkällare och pannrum. Vi har undvikit uppreglade konstruktioner så långt vi kunnat för att undvika fuktproblem, lagt ner omätbara mängder tid men åstadkommit detta under mindre än ett år, utan att slita ut oss. Allt arbete är utfört av oss själva.

Är det värt det? Tja, det är omöjligt att svara på ;)
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Bilning vill jag gärna slippa. Vad är den stora skillnaden mot nedanstående gällande fukten (alltså,strunta i att bila bort golvet), underifrån:

1. Kall betongplatta
2. Ventitex
3. Blå Platon (med luftade socklar för att få bort fukten från under golvet)
4. Eventuell stabiliseringsskiva
5. Flooré golvvärme med 50 mm isolering
6. Klinkers
 
Redigerat:
frihopper skrev:
Bilning vill jag gärna slippa. Vad är den stora skillnaden mot nedanstående gällande fukten (alltså,strunta i att bila bort golvet), underifrån:

1. Kall betongplatta
2. Ventitex
3. Blå Platon (med luftade socklar för att få bort fukten från under golvet)
4. Eventuell stabiliseringsskiva
5. Flooré golvvärme med 50 mm isolering
6. Klinkers
Funkar säkert bra. Själv hade jag dock begränsad takhöjd i min källare så jag ville inte avvara de centimetrarna som Platon med isolering skulle ta.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Gjutningen som behövdes enligt ovan är efter noggrannare mätning max 80-90 mm. Skulle man kunna skippa gjutningen och lägga ett Nivell-system istället som man justerar med plastskruvar så att hela golvet kommer i nivå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.