Hej!

Jag ska installera en köksfläkt av typen Alliance i min BR.
Ventilationen i huset är av typen frånluft.

Har fått en offert på 2900 kr för injustering av luftflöde. Jag kommer att göra all annan montering och köpt fläkten själv (efter godkännande av styrelsen och förvaltaren).

Är detta ett skäligt pris? Tycker det känns ganska dyrt.
 
L lb_gbg skrev:
Hej!

Jag ska installera en köksfläkt av typen Alliance i min BR.
Ventilationen i huset är av typen frånluft.

Har fått en offert på 2900 kr för injustering av luftflöde. Jag kommer att göra all annan montering och köpt fläkten själv (efter godkännande av styrelsen och förvaltaren).

Är detta ett skäligt pris? Tycker det känns ganska dyrt.
Känns fullkomligt rimligt.transport dit och tillbaka och en timmes jobb med protokoll. Totalt 3 timmar
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Detta är pris innan ROT också, så det blir ändå lite billigare.
 
  • Gilla
frisken
  • Laddar…
@
L lb_gbg skrev:
Detta är pris innan ROT också, så det blir ändå lite billigare.
[/QUOT]
Fick ett liknande pris på att justera in hela mitt FTX system. Ditt hördes väl onödigt dyrt i jämförelse (?). Man får emellertid inte ROT avdrag om det bara gäller en injustering (och ingen montering)...
 
@ @ndreas skrev:
Fick ett liknande pris på att justera in hela mitt FTX system. Ditt hördes väl onödigt dyrt i jämförelse (?). Man får emellertid inte ROT avdrag om det bara gäller en injustering (och ingen montering)...
Han sa att priset är innan ROT. Nåväl, det är redan bokat och det är bara att betala.
 
L lb_gbg skrev:
Han sa att priset är innan ROT. Nåväl, det är redan bokat och det är bara att betala.
Tog in en annan offert och de ville ha 4000 kr (!)
 
Herregud.
Gubben var här nyss med en stor tratt som han mätte luftflödet med. Ingen justering krävdes, allt var som det skulle, enligt honom.
Men när jag kokade en kastrull med vatten blir det ändå fuktigt under det väggskåp som står närmast. Känns som att fläkten inte suger in oset/ångan tillräckligt.
Enligt honom var de alla på semester och han är inhyrd av dem för det här uppdraget.
Så det blir till att kontakta dem igen.
Edit: han var alltså här på under 5 minuter. Saftig timpenning.
 
Vad är det för fläkt?
 
Jag har sett några OVK:er och det läggs inte många minuter på att gå runt med mätutrustningen.
Min känsla är att detta med ventilation, justering och kontroll har trissats upp så att privatpersoner och BRF kan bli uppskörtade i slutändan.

Det är inte rocket sience att avgöra om där finns ett luftflöde i ventiler. Det lär finnas tolerans för ett avvikande luftflöde.

Notera att flödet ska uppfylla de krav som gällde när vent.utrustningen installerades, det kan betyda stor avvikelse från aktuella bestämmelser.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
Gubben var här nyss med en stor tratt som han mätte luftflödet med. Ingen justering krävdes, allt var som det skulle, enligt honom.
L lb_gbg skrev:
Men när jag kokade en kastrull med vatten blir det ändå fuktigt under det väggskåp som står närmast. Känns som att fläkten inte suger in oset/ångan tillräckligt.
Enligt honom var de alla på semester och han är inhyrd av dem för det här uppdraget.
Så det blir till att kontakta dem igen.
Edit: han var alltså här på under 5 minuter. Saftig timpenning.
Men det är också skillnad på att ha ett normalt fungerande ventilationsystem och att du vill suga ut luft från matlagningen.

En 50 kvm stor lägenhet har ett behov av ca 44 kubikmeter luft i timman totalt och en normal köksfläkt suger ut 250 kubikmeter luft i timman.

Så den stora frågan är ju vilken kapacitet din fläkt har. Jag uppfattar ju det som att det är en sån ”spjällfläkt” som möjligtvis har en extra fläkt men som annars drivs av frånluftfläkten på taket.
 
E etompau skrev:
Jag har sett några OVK:er och det läggs inte många minuter på att gå runt med mätutrustningen.
Min känsla är att detta med ventilation, justering och kontroll har trissats upp så att privatpersoner och BRF kan bli uppskörtade i slutändan.

Det är inte rocket sience att avgöra om där finns ett luftflöde i ventiler. Det lär finnas tolerans för ett avvikande luftflöde.

Notera att flödet ska uppfylla de krav som gällde när vent.utrustningen installerades, det kan betyda stor avvikelse från aktuella bestämmelser.
Injustering har en felmarginal på +-10% ungefär.
Förmodligen är det 15 l/s i grundflöde och 35 l/s i forcerat flöde. Normalt skall man injustera med öppet fönster i köket. Sen brukar man kolla att det finns ett undertryck i lägenheten på 5Pa nånstans.

Ovk skall endast säkerställa att anläggningen funkar som avsett.
 
Kan inte hur Alliance fläktar funkar i praktiken. Men borde inte injusteringen avse grundventilationen. Sen har du ett vred för att ”forcera” när du lagar mat. Effekten av det sista borde bero på ditt val av fläkt, och inte påverkad av injustering, eller??
 
M mojjen skrev:
Kan inte hur Alliance fläktar funkar i praktiken. Men borde inte injusteringen avse grundventilationen. Sen har du ett vred för att ”forcera” när du lagar mat. Effekten av det sista borde bero på ditt val av fläkt, och inte påverkad av injustering, eller??
Ja, injustering avser grundventilationen (när jag läser manualen står det att motorn ska vara urkopplad och utplockad vid mätningen).
Sedan vet jag inte det sista.
 
L lb_gbg skrev:
Ja, injustering avser grundventilationen (när jag läser manualen står det att motorn ska vara urkopplad och utplockad vid mätningen).
Sedan vet jag inte det sista.
Injusteringen har nog inte särskilt mycket att göra med hur den funkar som köksfläkt. Utan hur den ventilerar ditt kök när du inte använder fläkten för matlagning. 345m3/h i maxläge känns ju som en rätt klen köksfläkt. Så kan ju vars i underkant. Men kör du den max så bör ju lite vattenånga inte vara ett problem.
 
  • Gilla
lb_gbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.