Undrar lite angående att dra in
el i garaget....

vi har tomrör framdraget till plattan i garaget.

Hur många arbetstimmar kan vara rimligt
för att dra in el i garaget ca 2 takarmaturer
2 strömbrytare + 2-3 vanliga el-utag
+ 1 el-uttag på garagets utsida??
( hoppas jag använt mig av rätt ord för kontakter dvs)

Drar man in elen innan man isolerar?
Nån som har tips angående var man ska placera kontaker etc!
Är 375 i timmen med moms dyrt?

Hur ska man veta att man anlitar en elektriker som
jobbar snabbt men bra... å inte en sölig ??

Kan man begära ett kostnadsförslag?
Mvh Annika
 
Vill man vara säker begär man offert, det blir troligen dyrare på en så liten installation.

375 inkl är billigt.

Kontakta en seriös elfirma så ordnar det sig nog utan problem.
 
tack för tipsen!

Annika
 
Har nu fått ett ca pris på att fixa elen
i garaget ca 10 papp men det tycker jag
är dyrt, men det är med armaturer etc

är det dyrt??

Annika
 
Är 15 spänn för en liter mjölk dyrt?

Ta in fler offerter!

Först då får du en rimlig beslutsgrund.

 
Erik_D skrev:
Är 15 spänn för en liter mjölk dyrt?

Ta in fler offerter!

Först då får du en rimlig beslutsgrund.
Sant :)
 
Timpriserna varierar nog en hel del mellan stad och landsbygd. Många elektriker har dessutom två olika debiteringar. En om de också får sälja materialet, och en om du köper materialet själv. Min erfarenhet säger mig att det senare oftast lönar sig. En undercentral till ex. ett garage, färdig med jordfelsbrytare och snabbsäkringar köper man idag billigt hos ex. Jula, Clas Ohlson m. fl. Det samma gäller uttag och kontakter. Kolla också med installatören om ni kan förbereda hans arbete genom att ex. dra VP-rör eller Flexslang med färdigdragen kabel.
 
GoForIt skrev:
Timpriserna varierar nog en hel del mellan stad och landsbygd. Många elektriker har dessutom två olika debiteringar. En om de också får sälja materialet, och en om du köper materialet själv. Min erfarenhet säger mig att det senare oftast lönar sig. En undercentral till ex. ett garage, färdig med jordfelsbrytare och snabbsäkringar köper man idag billigt hos ex. Jula, Clas Ohlson m. fl. Det samma gäller uttag och kontakter. Kolla också med installatören om ni kan förbereda hans arbete genom att ex. dra VP-rör eller Flexslang med färdigdragen kabel.
Nja min man har tummen mitt i näven och jag gör inte
sånt hmm men vi tänkte iaf bara dra fram el överallt
för sätta ditt kontakter får man väl göra själv eller?
Det mesta av armaturer , strömbrytare, väggkontakter
kan vi få gratis !

Varför kan inte hus/garagetillverkaren fixa strömmen oxå *suck*
 
Du får inte sätta dit en endaste fast ansluten detalj själv. Det du får göra är byta ut befintligt vägguttag strömbrytare m.m
 
Bohman skrev:
Nja min man har tummen mitt i näven och jag gör inte
sånt hmm men vi tänkte iaf bara dra fram el överallt
för sätta ditt kontakter får man väl göra själv eller?
Det mesta av armaturer , strömbrytare, väggkontakter
kan vi få gratis !

Varför kan inte hus/garagetillverkaren fixa strömmen oxå *suck*
Ja, ska elektrikern dra fram rör och liknande själv så kan det nog bli ganska kostsamt. Och du får precis som Erik D skriver ovan inte nyinstallera några som helst kontakter eller uttag själv, utan det måste en elektriker göra.
 
tack igen för svaren!

Vi har grovt räknat att lägga 8-10papp på
en elektriker men kan det bli billigare så
är det bara bra ju....

Är trött i huvudet då det är jag som hållt
i allting med att ringa hit å dit å fixa...

mvh Annika
 
Fundera i alla fall på om ni inte kan göra en del av jobbet själva.

Antingen dra rör i väggarna, eller spika utanpåliggande kabel om garaget börjar på att bli färdigbyggt redan.

I ett garage kanske utanpåliggande är bättre trots att man bygger nytt, det är ju lättare att kompletera med fler uttag? Fast, näe, rör i väggarna är snyggare även om det bara är ett garage.

Att dra rör i väggarna är ju mest "snickeri", om ni inte vill göra det själva så blir det antagligen billigare att anlita en "snickare" eller bara allmänt händig person än att betala någon med elbehörighet tilmön för detsamma, eller?

När ni ändå ska ha en elektriker som gör en del jobb så kan ni ju göra upp med elektrikern att ni monterar vägguttag, strömbrytare, lampor och sånt själva och låter elektrikern titta och godkänna att ni gjort rätt, när han ändå kopplar in ledningarna i centralen o.s.v., fast det måste ni såklart göra upp med elektrikern i förväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.