Hej,

Är spekulant på ny lägenhet och har väldigt svårt att hitta ungefärliga kostnader för vad det kostar att riva bärande vägg(ar). Kan ju inte heller ta in någon offert eftersom jag inte köpt något än, men behöver samtidigt informationen för att värdera lägehetens potiential. (De flesta äldre lägenheter har ju rätt tråkiga planlösningar). Undrar därför om någon på forumet har lite koll på detta!?

Har förstått att operationen innefattar följande:
* Kontroll / prov av vägg av byggingenjör
* Beräkning av balkar och ändring av konstruktion av byggingenjör, samt framtagning av ritningar mm
* Lämna bygganmälan till stadsbyggnadskontoret
* Riva (som tydligen är mycket svårare i hårdare betong)
* Sätt balk
* Flytta el
* Göra ytskikt fina

Jag förstår givetvis att notan kan landa på väldigt skilda belopp, men undrar bara vilket universum kostnaderna ligger i - kostar det:
* 10000 kr
* 50000 kr
* 100000 kr
* 300000 kr

???

Tack på förhand!
 
Du kan börja med att fråga styrelsen hur de ställer sig till att du vill riva bärande vägg. Vill de inte att det görs så kan du lägga ner projektet. Du behöver inte äga lägenheten för att göra offertförfrågningar men om de vill komma och titta på plats för att göra sig en uppfattning om jobbet kan det bli svårt.
 
Jag stod inför samma "problem" som du för ett år sen. Nu blev det aldrig av att vi genomförde det hela, men mitt intryck var att det beroende på väggens beskaffenhet landar på runt 80' för den väggen som var aktuell i mitt fall.

Men som sagt- ett höftskott från en amatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.