Hejsan.
Vi bor i ett trähus byggt 82. Vi vill renovera vårt 6m[sup]2[/sup] stora badrum.
Huset står på en betongplatta och har sk. flytande golv.
Badrummet har idag våtrumstapet (orginal).
Vi vill förståss ta bort det som finns, flytta tvättställ till andra sidan mot idag (dvs till samma sida där badkarvattnet kommer in)flytta avloppet, lägga in värme golv och få kaklat både väggar och golv. Pga att vi har det här flytande golvet hävdar hantverkarna att de måste ta bort spånskivor samt frigoliten under, regla och lägga tillbaka frigoliten (som har blivit tillkapad) för att sedan kunna lägga på spånskivor,spackla kakla etc...
Vi vill ha in 4 spotar och 1 nyt eluttag också.
I offerten vi har fått står de följande :
Detta är bara för jobbet , inget material ingår.

Snickare        27600.-
VVS- montör  18800.-
El                  15237.-
Plattsättare    25700.-

Är detta verkligen rimligt ??? Det är ju s**t mycket pengar, eller?
 
Svårt att svara på, ta in fler offerter så får du se om det är rimligt!

Jag tycker i alla fall att det inte verkar orimligt om man säger så, de skall ju både riva ut samt bygga upp ett helt nytt badrum åt er. Jag gjorde själv ett liknade projekt och då jobbade jag heltid i 6 veckor med badrummet och gjorde allt!
 
Ta in  fler offerter.

Varför regla upp ett badrumsgolv när huset är byggt på betongplatta?
Bygg upp undergolvet med ex EPS-cement, på med värmeslinga fastsatt på ett armeringsnät, lägg på en övergjutning med någon form av rotbruk/spackel.
Då får du en konstruktion utan skivor, reglar och annat som kan reagera på fukt som ev kommer underifrån plus att golvet blir mer homogent.

Vad det gäller priset så tycker jag att åtminstone plattsättningen låter väldigt dyr, 1200-1300 kr/m2 + moms? utan material...

En duglig plattsättare får max 30 tim på sig * 350 :- = 10 500:- till detta lite resor, projektpåslag etc säg 14 000 - 18 000+ moms.

Tycker att priserna för el och vvs låter åt hel..e också, ett så litet badrum tar inte så lång tid att bygga.

Jag gjorde att snarlikt projekt alldeles nyligen, det inkl en intilliggande bastu på 4 m2, exkl kakel men inkl fix, fog, tätskikt och allt bastu material, inkoppling vvs, el etc.
Inkl allt övrigt byggmaterial, gipsskivor, flytspackel etc.

Pris 70 000:- inkl moms
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.