Hejsan.

Jag skall nästa år bygga garage och går och funderar lite på hur jag ska göra med uppvärmning och isolering.

Förslag 1
100-200mm isolering under platta
170mm i väggar.
220mm i tak (mellanbjälklag, kommer bli kallvind som senare kanske kommer inredas)
inga ångspärr i väggen och ingen grundvärme alls.
enbart byggfläkt när det ska användas

Förslag 2
Som ovan fast med ångspärr i väggar och tak, samt grundvärme, antingen med golvvärme eller med billigare variant av luft-luft. kanske ev isolerar lite mer i väggarna.


Min fundering gäller mest vad det kostar att ha ca 5-8 grader i garaget. självklart beror det på utetemperatur, men om vi ser på en "vanlig" svensk vinter.

Garaget kommer finnas lite norr om Göteborg, och vara ca 90kvm stort.

Några här måste ju ha liknande lösning på uppvärmning, och vad kostar det isf i driftkostnad? jag har googlat runt, men inte hittat några uppgifter på kostnaden.

Med vänlig hälsning Henke
 
Kan alltid roa med lite bilder så länge medans jag väntar på svar.

utseende som det verkar just nu enligt Cad.
9m brett, 9,6m djupt.
3,6m i takhöjd först, sedan 3m med ovanvåning på ca 5,7x6m
1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Satte in luft/luft för ett år sedan i mitt nybyggda dubbelgarage på 45 m2 normal takhöjd. Lite svårt att jämföra från år till år pga av temperatur skillnader över året men om vi jämför mot tidigare snitt har min elförbrukning stigit med max 3000 kWh och då har vi 16-17 grader i garaget.

Väggar 170+45
Tak 450 lösull
Platta 200 frigolit

Kan vara något att utgå ifrån, du har dubbla ytan men ännu mer i kubik. Med din tänkta temperatur måsta du få en rejält minskat behov, man säger ju besparing 5% per grad.

Min uppskattning max 4-5000 kWh
 
Redigerat:
Mitt tips är att sätta in en luft-luft värmepump. Du spara in det på ett par år eller kan ha högre temp. till låg kostnad. Vi har ett garage på 70m2 med enkelport och kall vind. Vi köpte fastheten för drygt två år sedan.
Förre ägaren uppskattade att golvvärmen drog 4000-5000 kWh för att hålla ca 8 grader. Det stämmer väl med de månader vi hade det innan renovering.

Vi bytte dörr och port (de gamla var väldigt otäta).
Sen satte vi in en luft-luft värmepump. Jag använder lokalen som arbetslokal så därför ha jag ca 17 grader som grundtemp och höjer till 20 vid behov. Eftersom jag var nyfiken på hur mycket det skulle dra satte vi in en elmätare fö pumpen. Vi gör av med ca1700 kWh /år. Nu är porten öppen ganska sällan. Plattan är nog ganska dåligt isolerad, golvet är alltid kallt sen vi slog av golvvärmen.
 
Så en luft-luft värmepump är billigare att använda istället för golvvärme slingor`? annars för och nackdelar dem två uppvärmningarna emllan?
 
Fördelen med golvslingor är att du får ett varmt golv. Om du ska ligga mycket på golvet och meka med bil eller liknande är det en stor fördel. Nackdelen är att om det inte är bra isolering i plattan riskerar mycket värme ledas ut i den omgivande marken.

En luft-luft värmepump värmer upp luften i lokalen. Det går snabbt att värma upp luften vilket gör att du kan ha några grader lägre grundtemperatur och sedan på några timmar får upp den i lagom temperatur för att arbeta i lokalen. Det är så som jag gör. Nackdelen är ju just att golvet inte värms upp.

Det går ju naturligtvis kombinera golvvärme med luft-luft värmepump.

Det finns ju ytterligare en lösning. Att lägga vattenburen golvvärme och ett par vattenburna radiatorer för att värma upp luften och använda någon annan typ av värmepump (bergvärme, jordvärme, luft-vatten). Hade jag byggt nytt garage med krav på varmt golv hade jag nog övervägt det. Men det är en större investering.

Tyvärr hade vi för långt mellan garage och bostadshus, samt besvärliga markförhållanden. Annars hade vi lagt kulvert från bostashuset för att dra nytta av bergvärmen även till garaget.

Men jag är ingen värmeexpert, det finns andra på forumet som kan berätta mer...
 
Hejsan och tack för svaren. 1700kWh låter ju inte alls farligt. eftersom jag bygger nytt så har jag ju även all möjlighet till att isolera ordentligt. det känns som det är rimligt att sätta in en luft-luft, men hur mår dom egentligen i garagemiljö? kan tänka mig det hamnar mycket sågspån och allmänt mycket skit i den?

Kommer nog som "option" lägga in värmeslingor i golvet, så har man ju all möjlighet i framtiden att konvertera till golvvärme. kanske sätta in någon slags panna om man bestämmer sig för att inreda och värma upp övervåningen.

Med vänlig hälsning Henke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.