Hej, har långtgående planer på ett Willab Green Room Elegant växthus på 21kvm som ska användas till både odling och nöje. Om kostnaden för växthuset är glasklart är kostnaden för markarbetet höjt i dunkel.
I och med att jag saknar kunskap kommer jag behöva ta in hjälp och undrar på en höft vad det kan kosta?
Ska man tro det man läser på på olika forum verkar markarbetet kosta samma eller dubbel som växthuset.
Vad har ni för erfarenhet?

Bor längst kusten i Uppland och marken är stabil men väldigt stenig
 
J Jimpalimpa83 skrev:
Hej, har långtgående planer på ett Willab Green Room Elegant växthus på 21kvm som ska användas till både odling och nöje. Om kostnaden för växthuset är glasklart är kostnaden för markarbetet höjt i dunkel.
I och med att jag saknar kunskap kommer jag behöva ta in hjälp och undrar på en höft vad det kan kosta?
Ska man tro det man läser på på olika forum verkar markarbetet kosta samma eller dubbel som växthuset.
Vad har ni för erfarenhet?

Bor längst kusten i Uppland och marken är stabil men väldigt stenig
Grävning verkar schablonmässigt kosta ca 800-1500 kr/h. Så säg att det tar 2 dagar att gräva ut (att det itne behöver sprängas osv) - då blir det ju ca 16 000 kr.
Sen beror det på vilken grund du ska ha: Grus, murad, platta osv ? Och om marken lutar ? Skall det återställas efteråt ? osv

Men kanske 10-50 000 kr till mellan en tumme och ett pekfinger.
Så säg totalt 25 000 - 75 000 kr

Det enda sättet att veta är att ta in offerter skulle jag säga.

https://www.byggstart.se/pris/gravning
 
Tack för bra svar
växthuset i fråga behöver mur men i övrigt har jag inte kommit fram till vad som passar bäst
 
J Jimpalimpa83 skrev:
I och med att jag saknar kunskap kommer jag behöva ta in hjälp
Och när du fått in offerter med rejäla gummiband för "oförutsedda kostnader" och inser att det kan kosta 25-250 000 så kan det vara en idé att istället för ta in hjälp, ta in kunskap :)

Lite beroende på vad du vill ha för markarbete gjort så handlar det ändå om ett litet växthus du ska ha där, inte ett flervåningshus. En gjuten sarg, platta på mark, stenläggning? Kunskap finns det gott om på forumet bara du har viljan.
 
  • Gilla
Jimpalimpa83 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Tomtom79 skrev exakt det jag tänkte. Det här är inte kärnfysik. Det finns lite olika sätt att göra om du vill odla i låda/kruka eller om du vill att det du odlar ska ha markkontakt. Isolerad platta lär vara meningslöst med tanke på hur dåligt isolerat växthuset lär vara. Då är det nog viktigare med en tjock platta och mur som kan agera termiskt batteri över natten och jämna ut temperaturen.

I stort sett handlar det om att gräva bort lagom mycket toppjord, hälla i bergkross och padda, kanske ett kapillärbrytande skikt och sedan gjuta en sula. Allt detta finns beskrivet i detalj både på detta forum och på andra ställen. Det är många steg och det är viktigt att man är noga så att allt hamnar i våg och med räta vinklar men det är inte komplext. Tar man sig tid så går det bra.

Startar du dessutom en projekttråd, med mycket bilder, så kan du räkna med att du kommer få hjälp av folk här. Vi gillar projekt. Och bilder. :D Svårigheten är att sålla bland svaren men givet lite tid så brukar svaren konvergera till ett rimligt utförande.
 
  • Gilla
Jimpalimpa83 och 2 till
  • Laddar…
H
J Jimpalimpa83 skrev:
Hej, har långtgående planer på ett Willab Green Room Elegant växthus på 21kvm som ska användas till både odling och nöje. Om kostnaden för växthuset är glasklart är kostnaden för markarbetet höjt i dunkel.
I och med att jag saknar kunskap kommer jag behöva ta in hjälp och undrar på en höft vad det kan kosta?
Ska man tro det man läser på på olika forum verkar markarbetet kosta samma eller dubbel som växthuset.
Vad har ni för erfarenhet?

Bor längst kusten i Uppland och marken är stabil men väldigt stenig
Ta dit en markfirma eller om du har någon kunnig bekantskapskretsen som kan titta vad som behöver göras för markarbete.
Behövs dränering?
Behövs sprängning?
Behövs bortforsling av material?
Behövs det köpas mer material?
Kan man återvinna t.ex. stenmaterial för att jämna till marken. Gå igenom de olika momenten tillsammans med någon kunnig. Se vad du vill och kan göra själv. Det behöver inte bli så dyrt.
Lägg gärna upp bilder och rita hur du har tänkt dig placeringen, bild på marken, gärna bild på växthuset också, det finns många kunniga på forumet som kanske kan ge dig bra hjälp.
 
  • Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
engs
J Jimpalimpa83 skrev:
Hej, har långtgående planer på ett Willab Green Room Elegant växthus på 21kvm som ska användas till både odling och nöje. Om kostnaden för växthuset är glasklart är kostnaden för markarbetet höjt i dunkel.
I och med att jag saknar kunskap kommer jag behöva ta in hjälp och undrar på en höft vad det kan kosta?
Ska man tro det man läser på på olika forum verkar markarbetet kosta samma eller dubbel som växthuset.
Vad har ni för erfarenhet?

Bor längst kusten i Uppland och marken är stabil men väldigt stenig
Byggde liknande storlek, växthuset var en byggsats för att placeras på mur. Växthuset låg på en 22-23k och övrigt runt 30k, främst grund. (I det ingår lite verktyg som jag har kvar + hyra av betongblandare, vibratorplatta).

Då gjorde jag allt själv, utom att dra fram en utkastare på den sida huset (vatten från hus -> växthus fixade jag själv). Kabelskyddsrör, även förberett för el.

Kan ha grävt onödigt djupt för muren, men vet hur jag skulle grämt mig om det satt sig/tjälsprängt sen, så hellre det.

Grävde dike runt, makadam, gjöt en klack, mura med lecablock till gräsmattehöjd, sen finare sten på det som är synligt. Plattor invändigt och vid entré.

Kan starkt rekommendera att dra in vatten, det går åt en hel del och är väldigt bekvämt att slippa stöka med slang eller kannor dagligen när det är som varmast.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Drog du vatten från husets utkastare och grävde ned en trädgårdsslang? Hur djupt gick du? Tänkte så man inte riskerar att slangen fryser till is på vintern
 
engs
J Jimpalimpa83 skrev:
Drog du vatten från husets utkastare och grävde ned en trädgårdsslang? Hur djupt gick du? Tänkte så man inte riskerar att slangen fryser till is på vintern
Grävde ner kabelskyddsrör som jag drog PEM-slang i till växthuset. Viktigt lossa på allt, öppna kranar efter utkastaren osv inför vintern.

La ner två kabelskyddsrör till när jag ändå höll på, men de är oanvända, ett är tänkt för el om jag får för mig det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Precis, en eventuell slang bygger man enklast så att den går att tömma. Antingen med självfall eller genom renblåsning med tryckluft. Håller med om rekommendationen dock, det är väldigt bekvämt att ha en strategiskt placerad vattenutkastare. Jag har inget växthus men däremot en kran ute i trädgården som man kan koppla slang till vid behov och som barnen kan fylla sina vattenpistoler från.

El är också bra att förbereda för (eller till och med dra fram). Det är inte så dyrt att lägga ner rör och det är värt mycket om man vill förlänga säsongen med värmare (om man nu har råd med driften av en sådan).
 
  • Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Precis, en eventuell slang bygger man enklast så att den går att tömma. Antingen med självfall eller genom renblåsning med tryckluft. Håller med om rekommendationen dock, det är väldigt bekvämt att ha en strategiskt placerad vattenutkastare. Jag har inget växthus men däremot en kran ute i trädgården som man kan koppla slang till vid behov och som barnen kan fylla sina vattenpistoler från.

El är också bra att förbereda för (eller till och med dra fram). Det är inte så dyrt att lägga ner rör och det är värt mycket om man vill förlänga säsongen med värmare (om man nu har råd med driften av en sådan).
hur bygger man "renblåsning med tryckluft"? :)
 
tommib
Du skapar en möjlighet att ansluta tryckluft någonstans i systemet. I mitt fall har jag satt en kulventil på ett fördelningsrör för ventiler och på den en vanlig tryckluftsnippel.

Om du har konsekvent fall på din ledning går det bra med att bara kunna koppla loss/öppna i bägge ändar och låta röret självdränera. En PEM-slang behöver inte vara helt tom, de tål frysning. Det som tar skada är ventiler där det kan bli vatten stående.

Ska se om jag orkar gå ut i trädgården och ta ett par kort.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.