Hej.

Jag funderar lite över vad ni har fått betala för era grunder till Älvsbyhus, vi sneglar på vinkelhuset Ägir 145kvm, vad fick ni betala för grunden i sthlms området? Även ni som har de mindre älvsbyhusen får gärna skriva vad ni fick betala.

Mvh Lello
 
Så vitt jag vet så ingår grunden i huspriset, och är således inte prissatt.Det gjorde den åt oss i alla fall, har byggt i Dalarna,
 
Själva grunden ja, plintar/balkar, men inga ingrävna ledningar, materialet för att fixa avrinning+återfylla runt plintar, eller markplanering etc. Dvs det som ingår är betongen och att släppa ner den på backen, typ. Detta från Älvsbyhus själva då. I södra Sverige köper man Älvsbyhus via säljare som har egna firmor, dvs man köper inte direkt från Älvsbyhus även om många verkar tro det. Säljarna erbjuder ofta markjobb och andra tillägg som vi här i norr som köper direkt från Älvsbyhus inte har möjlighet att välja till, vi får själva göra upp det med den firma som Älvsbyhus anlitar för att släppa ner grunden på backen. I mitt fall kostade extrajobben den firman gjorde (avlopp, dränering, stuprörsavledning, avlopp garage, grovplanering runt grunden, etc) 65,000:- och det gick typ 50,000:- i material (sand, makadam). Då hade jag röjt tomten och ytavtäckt själv innan dom kom. Älvsbyhuskalkylen hade en schablon-post på 100,000 för markarbeten. Hade jag inte haft en så besvärlig tomt hade det stämt rätt bra och slutat där, men jag har fått fylla och hantera för fyllet för typ 100,000:- till. Tillkommer matjord och gräs på detta så är jag klar sen med tomten.
 
Jag undrar också lite över Älvsbyhus markarbeten. Jag har beställt en totalentreprenad, och på prod.kostnadskalkylen står det endast en post på "exploateringskostnader", nämligen "markentreprenad" à 340 000 kr. Det jag undrar är om detta är en rimlig kostnad, då jag bygger på en tomt köpt av kommunen som redan är schaktad och helt plan. El och VA ligger vid tomtgränsen.
När jag frågade säljaren om vad jag exakt betalar för, fick jag veta att det är grus, makadam o.s.v., plus alla maskiner som måste användas. På "övriga tomtkostnader" betalar jag dessutom 20 000 i ev. extra grus.
För mej som helt vilse i byggpannkakan, låter det som väldigt mycket pengar, men jag kanske är naiv?
Snälla någon, vad skall jag tro - man vill ju inte fundera över om man hade kunnat spara ett par hundra tusen på att vara mer vaken...
 
Jag har hört priser på 1500-2000:-/Kvm.

Detta skall vara pris på färdiggjuten platta kompl med allt som skall ingå.
 
Om man vill spara pengar när det gäller Älvsbyhus kan jag rekommendera att lösa förberedandet av grund själv.
Det kan man göra genom att kontakta Älvsbyhus huvudkontor i Älvsbyn och begära en beskrivning på hur de vill att det ska vara förberett mm innan leveransen av grund och hus kommer. (Denna info bör man också kunna få från den lokale återförsäljaren) Med denna beskrivning kan man sen kontakta utomstående entrepenörer för att sen jämföra offerter.
Alternativet är att göra det lätt för sig och betala Älvsbyhus lokala kontor, återförsäljaren, men det har visat sig att då får man betala upp till 350 000:- för just denna del av nya husets kostnader.
Detta kan vara ett sätt för den lokale säljaren att tjäna extra pengar genom att ta mellanskillnaden själv. Rimligt ligger denna kostnad på max 200 000.-, oftast billigare, beroende på hur tomten ser ut.
 
Snailman
ja. älvsbyhus har ju krypgrund, och då ska man ju ner ganska långt i backen, jämfört med tex platta på mark...

stöter man då på berg etc kan det ju bli en del extra kostnader jämfört med en platta på mark
 
I Malmö tog Älvbyhus fram till för 1 år sedan 350.000:- oavsett hur lätt grundläggningen var och man får inte ta in en egen entreprenör enligt deras säljare, entreprenadföretaget delägs ju då naturligtvis av dessa säljare. I Tygelsjö utanför Malmö så hade Älvsbyhus ett 30 tal tomter förra året som gick åt på en helg, man kan ju själv räkna ut vilka summor dessa säljare roffar åt sig genom att felaktigt påstå att man inte får ta in en egen entreprenör till detta jobb.
 
Jaha, då är det bara att gilla läget med andra ord. För jag antar att man inte kan få en totalentreprenad på allt det andra, om man väljer att fixa markarbetet själv.
Men nog är det surt att husbyggsatsen är så billig, men för att få den på plats med innanmäte, skall man betala lika mycket som huset kostar, bara i omkringkostnader...
 
Är det verkligen en riktig totalentrepenad med ett kontrakt?
Kommer du inte att få skriva på två kontrakt: ett för huset och ett för grunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.