Vi vill gärna sätta in en vedspis i köket i huset vi planerar att bygga. Finns det någon på forumet som har gjort det och vet vad det kan tänkas kosta och vad vi bör tänka på?

Bör man se till att göra en förstärkning av plattan där vedspisen ska stå? Måste man söka ett separat bygglov för vedspisen eller kan detta inkluderas i vårt kommande bygglov för hela huset?
 
Spisen ska vara med på bygglovet och måste vara inritad på ritningarna. Tänk på att den behöver en skorsten, så det oxå planeras in. Är relativt utrymmeskrävande.

En vanlig köksspis väger mellan 100-250kr kanske, behöver inte förstärkas mer än normalt.

Kostnaden är spisen plus skorstenen plus arbete, kolla på hemsidor där de säljer kaminer och liknande..
 
Tack för svar.

En vedspis ska ju muras in också, så det det är ju inte bara installationen som kostar utan också själva murningsarbetet och materialet till det. Dessutom borde alltsammans väga en del. Vad kostar en spiskåpa?

Själva spisen i sig kostar runt 12 000:-. Jag kan tänka mig att murningsarbetet mm kostar mycket mer än själva spisen i sig.....
 
Allt beror på vad du vill ha för saker vilket pris det blir givetvis. Spiskåpor som är färdiga hittar du på tex MediaMarkt eller liknande affärer, eller på nätet, bara att söka..

Muraren vi har anlitat kostade ca 350kr/h + moms..

Om jag uppfattade det du skrev först om "grundplatta" är av betong behöver egentligen inte förstärkas. Men det fixar de som gör ritningarna åt er, där får man även en grund ritning där det finns utmärkt om det behöver förstärkas eller inte..
Men om man säger att kaminen väger 150kg så är det ju som att ställa två normala personer på samma ställa kramandes, golvet går inte sönder av det..

Men börjar tro du kanske tänker dig något liknande detta;
vedspis.bmp
då är det helt andra saker både i pris och tid för muraren..

Tror du behöver blir mer tydlig..
 
Ja, det har du nog rätt i. Någon sådant här tänker jag mig ungefär. Bilden är lånat från Styleroom.

59733-vedspis.k%C3%B6k.jpg
 
Japp, då är det givet vis helt andra saker.. :)

Där kan det behövas förstärkas i golvet.

Har ingen aning om hur mycket en sådan murning kostar, men om man tar det vi anlitade muraren för, putsa 3kvm och mura en mur på 1x1 meter, så tog det ca 15h. Tror säkert en sådan spis tar en vecka eller mer..
 
Vi fick ett totalpris på 90 tusen från en husleverantör på att sätta in en gammal befintlig vedspis (alltså ingen kostnad för den). I det priset ingick även en "vanlig" braskamin, dubbelpipig skorsten, komplett installation och murarbete...
 
Oj, dyrt alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.