Jag undrar vad Det Ungefärliga priset är att göra en torpargrund/kvm
 
Ja, vad har ni fått betala och vilken Entreprenör anlitade ni?

/Björn
 
Hejsan!

Enligt Älvsbyhus säljare så vill de knappt sälja huset om de inte gör grunden och enligt de nya reglerna i och med Garboförsäkringen så måste en annan byggfirma gå in med 3 X entreprenadbeloppet som en bankgaranti i fem års tid om någon annan än Ä-hus gör grunden. Detta är ju inte särskilt lockande för mindre lokala byggföretag så Ä-hus får ju lite av "ensamrätt" på grundjobbet till sina hus. Det är ju däremot ganska tryggt att låta Ä-hus göra grunden eftersom de även levereras huset och har gjort dessa grunder tusentals gånger. Om man däremot skulle ha "oturen" att få ett skyhögt pris avseende grunden via Ä-hus så vore det ju bra om det gick att jämföra med andra firmor men det verkar inte vara så lätt enligt säljaren hos Ä-hus...
 
Vad jag förstår på dig Freddi så gör Älvsbyhus grunden själva och anlitar inte en annan entreprenör, eller så har ni totalentreprenad?

Vi har separat kontrakt med grundläggaren och kan inte se att det skulle vara någon skillnad i villkor om jag väljer annan entreprenör av den jag blivit rekomenderad.

Men vad får du betala för en Älvbygusgrund?

/Björn
 
Jo, det stämmer att Ä-hus har totalentreprenad men då omfattas allr utom grunden vilket de i och för sig verkar vilja göra istället för att man anlitar någon annan att göra grunden. Jag har pratat med "grund-killen" hos Ä-hus men han har inte varit på plats och gett mig ett exakt pris ännu vilket han kan göra först när han har sett tomten. De flesta här på forumet verkar däremot ha fått betal mellan 200-400 000 kronor för sin grund via Ä-hus så det återstår att se. Man kan ju alltid hoppas att den inte blir dyrare än 200 000 kronor..
 
Freddi skrev:
Hejsan!

Enligt Älvsbyhus säljare så vill de knappt sälja huset om de inte gör grunden och enligt de nya reglerna i och med Garboförsäkringen så måste en annan byggfirma gå in med 3 X entreprenadbeloppet som en bankgaranti i fem års tid om någon annan än Ä-hus gör grunden. Detta är ju inte särskilt lockande för mindre lokala byggföretag så Ä-hus får ju lite av "ensamrätt" på grundjobbet till sina hus. Det är ju däremot ganska tryggt att låta Ä-hus göra grunden eftersom de även levereras huset och har gjort dessa grunder tusentals gånger. Om man däremot skulle ha "oturen" att få ett skyhögt pris avseende grunden via Ä-hus så vore det ju bra om det gick att jämföra med andra firmor men det verkar inte vara så lätt enligt säljaren hos Ä-hus...
Var har du fått detta ifrån?

Hela grunden ingår i priset på grunden, och även monteringen av grunden.
Det är endast grävandet som inte ingår.

Och detta med bankgarantier sa dom inget om på Garbo när jag pratade med dom!

Och efter att ha pratat med andra här på forumet, och fått in offert från den största grävfirman i min kommun kan jag säga att grävningen ska inte kosta mer än 100,000:- om inte sprängning eller liknande behövs.
 
3 x entreprenadbeloppet är inga peoblem för flertalet entreprenörer. Det finns många företag som ofta gör även mycket större jobb än en husgrund...

Låter som om denna Älvsbyhussäljare du har Freddi, försöker blåsa upp problemet så att du inte ska vända dig utanför företaget.

Begär offerter från flera. Du hittar seriösa företag på http://www.Maskinentreprenorerna.se/ Klicka på medlemsregister och gör en sökning på din ort.

Du lär upptäcka att du kan få en professionellt anlagd grund för under 200 000.

/Björn
 
Ja, jag fick faktiskt känslan av att säljaren gjorde allt för att man inte ens skulle fundera på att anlita någon annan firma till att göra grunden. Säljaren sa att de oftast inte vill sälja huset om det inte får göra grunden eftersom de ville försäkra sig om att det blir rätt.

Tack för tips om vilka jag kan ta in pris från!
 
Själva grunden inkl.grävning för plintar och montering
ingår i huspriset. Annat som tillkommer en tomt t.e.x
grovschakt, grovplanering, finplanering, V A, dränering,
stuprörsavlopp, avjämning+singel i grund, återfyllnad,
mm, mm, går under posterna:V A och markarbeten i
kalkylen (i vårat fall ca 200.000:- ) .
 
Grunden som ingår till älvsbyhus är så billig att den i sig inte är värd att pruta bort. Därimot tar deras grund entreprenörer duktigt betalt för extra arbeterna som måste utföras.
Stämmer dom priser som angetts ovanför så får man hoppas att det varit väldigt mycket extra arbeten som utförts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.