Vi funderar på att bygga till 30Kvm till vårt hus, dett ska bara bli ett stort vrum med 6st fönster (3 st dubbla), vet inte vilket grund vi ska välja då golvet i vårt hus är ca.1 meter ovan marknivån men vi kan leva med nivåskilnad mellan huset och tillbyggnaden.

Jag undrar vad ca. priset för ett sådant projekt kan komma att bli, vi vill inte göra vid något själv.
Har fått ett pris från en hantverkare på 12.500 kr Kvm inkl moms fördig yta( med allt vad bygget innebär, tak med tegel, isolering, fönster osv.)

Är detta rimligt?
 
Allt från 12000 och uppåt har jag stött på för min tillbyggnad på 80 m2.

Beror så klart på flera saker
Ingår grunden om inte plussa på 2000/m2
Färdig yta innebär det parkett för 500/m2?
Tapeter?
Isolertjocklek?
Fönsterval, storlek, isolerglas?
Dörrval?
uppvärmning?
osv

Ta in fler offerter och se till att det är samma förutsättningar. Räkna med att du får in offerter från ca hälften av de du lyckas få hem och titta på huset.

För mig blev det för dyrt så nu bygger jag själv
 
tack för ditt svar.

I offerten ingår treglas Elit fönster. parkett. 195 isolering i vägg och golv,195+45 i tak.
vi har fjärrvärme så de ska sätta ditt tre st. element.
Grund ingår också fast det fremgår inte vilken typ, de sa att på så liten yta är prisskilnaden inte så stor (har ingen aning om skilnaden mellan krypgrund och gjuten platta)

Detta är i Malmö om det nu har någon större inverkan på priset.
 
Isolering i grunden påverkar med, du bör se till att ha 300 mm i plattan och sen dränering runt, den skall anslutas till befintlig dränering. Var skall stuprören mynna ut? Där kan behövas en koppling till dagvattnet.

Sen måste du ju ha lite belysning och uttag med och där springer det nog iväg en del tusen till.
Om du inte låtit en rörläggare titta på det så gör det innan så att du inte får en överraskning där, har varit på ett ställe där cirkpumpen inte kunde ta ens en handdukstork till men sånt kan rörisarna som sagt. Kanske är annorlunda med fjärrvärme?

Extra jobb som kanske kan tillkomma blir dörr till nytt vardagsrum, trappa, kanske en del listverk.
Täcker de 12000 :- in rubbet så är det nog rätt vettigt, se bara till att ha allt specat!

Byggde en tillbyggnad senaste sommaren, den landade kring ditt kvmpris, se bild.

/Kent
 
  • tillb_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger in en bild till ifrån andra hållet, alltid inspirerar det nån.
Själv tyckte jag det blev rätt läckert, undrar nån över hängrännorna så är de dolda och taket är lagt med den tjockare mattan av takläggare. Här hade inget annat funkat nämligen med en så liten lutning. Inget man fuskar till själv direkt.

/Kent
 
  • tillb_02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.